Närstrid

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Närstrid

Inlägg av FredH » 2 oktober 2016, 11:57

Bjernevik skrev:
FredH skrev:Är det till närkamp som kommandot "Gå på marsch" används?
Ähem...
Bjernevik skrev:Närstrid = Avsutten strid på korta avstånd. Gruppens soldater samordnar själva eld och rörelse. Verkställs på kommando ”Gå på marsch”.

Närkamp = Strid utan eldhandvapen (eller med eldhandvapen men utan att skjuta).

Under bedrivande av närstrid så kan en soldat hamna i en situation där han får använda sig av närkamp för att nedkämpa en fiende. Men även vid bedrivande av högvakt så kan en post få använda sig av närkamp...
Sorry, läste lite slarvigt.

Reservingenjör
Ny medlem
Inlägg: 13
Blev medlem: 31 juli 2017, 20:34
Ort: Linköping

Re: Närstrid

Inlägg av Reservingenjör » 12 september 2019, 09:10

Träningen i handgemäng under kalla kriget var obefintlig hos oss som var ingenjörer. I de stridande förbanden tror jag det tränades ett fåtal pass på "Stöt, kolvslag, skärning" samt parader (blockeringar) med vapnet.
Som instruktör i kampsport vet jag hur mycket träning som behövs för att det ska kunna fungera, och den gamla militära träningen i handgemäng var alltså ett skämt.

Idag tror jag att det tränas betydligt bättre, med bl.a. Krav maga. Dock vet jag inte om omfattningen är tillräcklig. Det krävs väldigt mycket träning för att fungera under livsfara och kalsongerna fulla...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Närstrid

Inlägg av Hans » 12 september 2019, 12:35

Kan bekräfta det Reservingenjören säger. Inte mycket i Kavalleriet eller Infanteriet heller. På Karlberg (1985) var det lite bättre då vi fick lite ifrån Allan Mann: https://sv.wikipedia.org/wiki/Allan_Mann

Spadar och annat krafs tror jag inte på. Det bästa vapnet är ett magasin till.

MVH

Hans

Forskaren
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 1 augusti 2011, 18:38

Re: Närstrid

Inlägg av Forskaren » 12 september 2019, 18:02

Hans skrev:
12 september 2019, 12:35
Kan bekräfta det Reservingenjören säger. Inte mycket i Kavalleriet eller Infanteriet heller. På Karlberg (1985) var det lite bättre då vi fick lite ifrån Allan Mann: https://sv.wikipedia.org/wiki/Allan_Mann
Jo, vi väl rätt många som minns när han ville låna någon av oss kadetter för att visa exempelvis hur man ljudlöst tog livet av en tysk vaktpost framför Gestapo-högkvarteret i Oslo.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Närstrid

Inlägg av varjag » 19 september 2019, 11:54

Hans skrev:
12 september 2019, 12:35


Spadar och annat krafs tror jag inte på. Det bästa vapnet är ett magasin till.

MVH

Hans
Instämmer varmt!

''Elden är intill sista ögonblicket överlägsen - stöten'' !

Amen
Varjag

Skriv svar