Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av KoteGaeshi » 14 maj 2018, 17:47

ola skrev:En fråga ,tom ett konstaterande tanke på trådens egentliga ämne (som lite lätt slirar åt alla håll lagom utanför ämnet ;) )

Spelar det någon roll egentligen om befälet är kvinna eller man , huvudsaken är väl att det är ett bra befäl och inget annat :)
För mig är det skit samma om det är kvinna eller man som är chef , bara de är bra :)
Ja. Det fula i kråksången är att även den här inställningen kan få dig stämplad som en jobbig PK-jävel.
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4697
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Psilander » 4 juni 2018, 16:51

Det är väl bara Israel som har samma-lika plikt därmed jämbördigt urval av män och kvinnor i sin krigsmakt. Anses även där kvinnor vara lämpligare? hur ser det ut där det är frivilligt får båda könen?

Det jag menar är att denna fråga ha väldigt många bottnar i förhållande till hur urvalet av personal ser ut till både mönstring och tjänstgöring.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av sonderling » 5 juni 2018, 12:54

Ja Israel är intressant på det viset, är det nån som vet hur det funkar där? På nyhetsinslag tycker jag mig se att det är segregerat, att kvinnosoldater är i grupp för sig, men inte att det är blandat, typ Kvinnobefäl och manliga soldater?
Men som sagt detta är bara vad jag som nyhetsnarkoman observerat.

Sonderling

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av erep » 5 juni 2018, 20:19

sonderling skrev:Ja Israel är intressant på det viset, är det nån som vet hur det funkar där? På nyhetsinslag tycker jag mig se att det är segregerat, att kvinnosoldater är i grupp för sig, men inte att det är blandat, typ Kvinnobefäl och manliga soldater?
Men som sagt detta är bara vad jag som nyhetsnarkoman observerat.

Sonderling
Jag har samma uppfattning, samt att en del av de israeliska kvinnliga värnpliktiga jobbar som grå arbetskraft efter grundutbildningen.

Det påstås dessutom att det finns en israelisk utredning om blandförband, där man kommer till det att det har negativa effekter i att männen blir överprotektiva, och tar större risker än optimalt, då kvinnor strider, och särskilt om de såras.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av Vysotskij » 6 juni 2018, 09:09

Den israeliska studien har jag hört talas om sedan 1980-talet, så min gissning är att den är baserad på erfarenheter från krigen 1967, 1973 och kanske 1982.

Det är nog inte omöjligt att mäns och kvinnors genomsnittliga beteenden i könsblandade grupper skiljer sig mellan Israel för 40-50 år sedan och Norden i dag.

Användarvisningsbild
frodeh
Medlem
Inlägg: 1241
Blev medlem: 8 april 2002, 14:21
Ort: Norge

Re: Kvinnor bättre lämpade som befäl?

Inlägg av frodeh » 6 juni 2018, 09:41

Både Israel og USA har gjort visse studier på erfaringer med kvinner i stridsmiljø, og funnet at de fysiske forskjellene fører til visse problemer, høyere skadefrekvens og beslektede ting. Det er empirien rundt den fysiske belastningen. Men det som spørres om her har også mye med psykiske egenskaper hos kvinner å gjøre, hvilket kanskje blir noe annet.

Skriv svar