Sverige köper Patriot

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Grönis
Medlem

Sverige köper Patriot

Inläggav Grönis » 07 nov 2017 20:31

Då var det officiellt att regeringen går på försvarsmaktens rekommendation och väljer Patriot. Man skall vad jag förstår börja med att ombeväpna den ena bataljonen och därefter den andra. Men det finns ingen information om att öka antalet bataljoner. När det gäller luftvärn så känns det som att hårdvaran och i synnerhet robotarna är den stora kostnaden. Borde man inte ha kvar ett par bataljoner med system 97 om man nu vill höja förmågan till så lågt pris som möjligt? Eller är de helt enkelt för gamla trots uppdateringar?

https://www.svd.se/sverige-valjer-ameri ... arnssystem

FredH
Medlem

Re: Sverige köper Patriot

Inläggav FredH » 08 nov 2017 10:39

Om Sverige väljer Patriot för att stärka banden med USA, vilket verkar vara ett av de avgörande faktorerna. Kan Sverige då argumentera för att andra länder ska köpa JAS och inte välja F-35, om de också vill stärka sina band med USA?

Det mesta jag fundera över är hur detta ska fungera i praktiken, vi köper just nu EN eldenhet om tre lavetter, en eldledningsradar planeras köpas in. En enda grupperingsplats alltså i ett första läge. Senare ska ytterligare tre eldenheter köpas så det blir fyra eldenheter med 12 robotlavetter totalt.

Hur många platser kan dessa skydda, 4?, räcker det ens till minimibehovet?

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem

Inläggav Hans » 08 nov 2017 11:33

Har de senare vaianterna längre räckvidd än de 70km de tidigare hade?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem

Inläggav Zizka » 08 nov 2017 17:59

Enligt WIKIpedia gäller följande:
70 km (PAC-1)
160 km (PAC-2)

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem

Inläggav millgard » 08 nov 2017 20:35

Räcker väl till Gotland i första läget, sedan Sthlm...

Grönis
Medlem

Inläggav Grönis » 08 nov 2017 23:11

Japp, det räcker inte långt och det är därför jag undrar om man verkligen inte tänker behålla de befintliga systemet också? Någon som vet?

Användarvisningsbild
sonderling
Medlem

Inläggav sonderling » 09 nov 2017 11:34

https://www.dn.se/ekonomi/dagens-indust ... e-patriot/

Tydligen shopar de utan att fråga FMV?
Detta med åldern som nämns i artikeln har jag också funderat på? de är ju lite till åren? Men man kunde tydligen hotta upp dem med en Israelisk raket?
Om jag förstod saken rätt.

Sonderling

Bjernevik
Medlem

Inläggav Bjernevik » 10 nov 2017 12:43

Länk till Facebookinlägg där vissa saker som Patriots modernitet eller inte reds ut: Patriot vs SAMP/T

Beträffande eventuell överkörning av FMV: Omni.se: FMV tillbakavisar att man körts över: ”Det är helt fel”

Man får nog anta att det finns folk på FMV (och LvSS) som gillar SAMP/T och de som gillar Patriot. De som föredrar SAMP/T är givetvis besvikna och några av dessa har uppenbarligen avlastat sig hos några journalister.

Själv föredrog jag länge SAMP/T eftersom jag liksom alla andra läste vad som stod på Wikipedia mm. Sellbergs inlägg på Facebook var lite av en ögonöppnare och när man sedan väger in sådana saker som möjligheten till att sprida framtida utvecklingskostnader på många användare samt hur vi kan få snabb hjälp med ytterligare ammunition i en krissituation så framstår Patriot mer och mer som det bästa valet. I alla fall om man sätter svensk säkerhetspolitik och försvarsförmåga framför intressanta tekniska lösningar. De senare har givetvis sin plats och vår försvarsindustri ska vi vara rädda om. Men precis som vi en gång köpte Hawker Hunter för att det var bråttom att öka vår förmåga så är det idag inte läge för annat än snabbast möjliga anskaffning av fungerande system.

Återgå till "Sveriges militär 1925-idag"