Värmepåse till mjukkonserv

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Zizka » 8 oktober 2017, 17:33

Hej!

Vandrade i veckan på Sånfjället i Härjedalen. På vägen upp till raststugan i Sododalen så tänkte vi äta en mjukkonserv med värmepåse till lunch.
Den väger lite grann mjukkonserven men då vi tog den till lunch så tyckte vi att vikten var försumlig.
Vid vår lunchrast gör vi precis som man skall enligt instruktionen på värmepåsen och jag har ätit många ransoner med värmepåsar
genom åren så jag är ingen nykomling på hanteringen. Följde som sagt instruktionen till punkt och pricka.
Det var bara ca +2-3 grader ute så jag slog in matpaketen i min shemagh för att det inte skulle läcka ut för mycket värme från paketen.
Väntade några minuter och inget hände i någon av våra värmepåsar, ett litet pysande ljud bara som efter nån minut helt upphörde.
Väntade ca 20 minuter och det var helt dött i påsarna sen kokade vi dem i Jetboil-köket istället för vi behövde verkligen varm mat i blåsten.

Nu till min fråga:
Hur ofta klickar värmepåsarna?

Lätt frustrerande när skiten inte funkar, ännu mer om vi hade valt att bara lita på denna typ av värmekälla för att värma mat.

//J

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av millgard » 8 oktober 2017, 19:44

Omöjligt att ha någon statistik på detta. Konstaterar bara att de för mig fungerat i 6 av 8 fall. Övriga = inte varmt...

Av den anledningen förlitar jag mig inte ENBART på påsarna, utan har med mig kök om det skall ätas i bushen. Och då slipper jag ärligt talat gärna också vikten, så då blir det REAL Turmat.

Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 9 oktober 2017, 16:37

Under min senaste övning för ca tre veckor sedan, så åkte jag på minst sex blindgångare under åtta dagar. Jävligt störande när man kollar matpåsen efter en kvart och upptäcker att inget har hänt...

Användarvisningsbild
Blixten
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2074
Blev medlem: 7 februari 2007, 21:02

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Blixten » 9 oktober 2017, 20:53

Snuskburken funkade 100 ggr av 100. Om tdoja fanns och tändstickorna inte var blöta. Inga överraskningar!

/Surgubbe Blixten

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Grönis » 9 oktober 2017, 21:32

Detta föranleder mig att ställa en fråga jag funderat på ett tag..Jag har framförallt använt mig av frystorkat mat under fiskeresor i fjällen odyl. Generellt tycker jag dessa smakar bra och är praktiska att använda.

Men, hur funkar det med livsmedelsförsörjningen inom våra svenska förband idag? Jag har förstått att t.ex. frystorkad mat används i större uträkning än tidigare, men finns ens kokgrupper kvar? Någon som vill förklara organisationen idag?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av MD650 » 9 oktober 2017, 21:55

Ja vid vissa förband finns kokgrupperna kvar.
:)

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Grönis » 9 oktober 2017, 22:13

Ok, Vilka och hur är det organiserat?

Användarvisningsbild
Solkungen
Medlem
Inlägg: 655
Blev medlem: 27 oktober 2003, 22:24
Ort: Hedemora

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Solkungen » 9 oktober 2017, 22:15

MD650 skrev:Ja vid vissa förband finns kokgrupperna kvar.
:)
Fast varför inte vid alla? Kanske du inte vet, men det låter så fantastiskt dystert att själv värma färdigmat under oöverskådlig tid.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av MD650 » 9 oktober 2017, 22:49

Grönis skrev:Ok, Vilka och hur är det organiserat?
Har inte koll på alla bat men tr5ot att åtminstone trkomp på mekbat har en kokgrp.
:)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av MD650 » 9 oktober 2017, 22:52

Solkungen skrev: Fast varför inte vid alla? Kanske du inte vet, men det låter så fantastiskt dystert att själv värma färdigmat under oöverskådlig tid.
Man tog bort kokgrupperna från de stridande kompanierna och gjorde bataljonskok.
Och ja, det är dystert.
Core-battalion i NBG 11 levde på grönpåse.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av ola » 10 oktober 2017, 18:28

MD650 skrev:
Grönis skrev:Ok, Vilka och hur är det organiserat?
Har inte koll på alla bat men tr5ot att åtminstone trkomp på mekbat har en kokgrp.
:)

Kokgrupp idag:
-1 Gruppchef
-1 Stf gruppchef
-4 alt 6 kockar
-1 Kokcontainer på lastbil alt kokkärra
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av KoteGaeshi » 11 oktober 2017, 22:36

Hemvärnet har kok.

Själv tycker jag det går helt ok att leva på frystork uppåt en vecka, bara man är noga med att köra riktigt varmt vatten och gärna drar vinstlotter i påslotteriet på plutonen. ;)
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av millgard » 13 oktober 2017, 18:49

Solkungen skrev:
MD650 skrev:Ja vid vissa förband finns kokgrupperna kvar.
:)
Fast varför inte vid alla? Kanske du inte vet, men det låter så fantastiskt dystert att själv värma färdigmat under oöverskådlig tid.
Det är ju iofs sällan "oöverskådlig tid" men färdigmaten har också sina odiskutabla fördelar, tex vad gäller mathygien, enkel distribution, enkel att värma etc etc.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Bjernevik » 14 oktober 2017, 10:49

Solkungen skrev:Fast varför inte vid alla?
Det innebär en hel del att driva en kokgrupp jämfört med att transportera ett antal pallar med stridsportioner. Dessutom, med stridsportion så väljer du/chefen när det är dags att äta. Med kokgrupp så väljer den.

Så ja, det är både för- och nackdelar med kokgrupp och den passar inte på alla förbandstyper.

Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: Värmepåse till mjukkonserv

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 18 oktober 2017, 23:04

För oss som är livsmedelsmän så innebär en övning med påsar att i praktiken alla som annars är sysselsatta med att dela ut mat frigörs. Detta avlastar trossen tämligen markant. Om det nu bara kunde finnas mer torkat kött samt jordnötter i påsarna så vore det ännu bättre... :milwink:

Skriv svar