Markstridsbataljon inom FB2000

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Hetsig
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 augusti 2016, 20:47
Ort: Västerbotten

Markstridsbataljon inom FB2000

Inlägg av Hetsig » 10 oktober 2017, 18:21

Inom försvarsbeslut 2000 så fastställdes det att den nya (nåja) organisationen "Nationella skyddstyrkorna" skulle innefatta - utöver hemvärnet - 12st "Markstridsbataljoner", min fråga är om någon här känner till något om dessas organisation, utrustning, placering samt huruvida någon utav bataljonerna han bli uppsatta?

Tacksam för svar.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Markstridsbataljon inom FB2000

Inlägg av ola » 10 oktober 2017, 18:44

Hetsig skrev:Inom försvarsbeslut 2000 så fastställdes det att den nya (nåja) organisationen "Nationella skyddstyrkorna" skulle innefatta - utöver hemvärnet - 12st "Markstridsbataljoner", min fråga är om någon här känner till något om dessas organisation, utrustning, placering samt huruvida någon utav bataljonerna han bli uppsatta?

Tacksam för svar.
12 markstridsbataljoner:
-Jägarbataljonen
-Jägarbataljonen
-Divisionsunderrättelsebataljon
-Säkerhetsbataljonen
-Säkerhetsbataljonen
-Säkerhetsbataljonen
-443. Stadsskyttebataljonen (Stockholm)
-444. Stadsskyttebataljonen (Stockholm)
-445. Stadsskyttebataljonen (Stockholm)
-321. Stadsskyttebataljonen (Göteborg)/I15
-322. Stadsskyttebataljonen (Göteborg)/I15
-111. Stadsskyttebataljonen (Malmö)/I16
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Markstridsbataljon inom FB2000

Inlägg av Bjernevik » 10 oktober 2017, 19:24

Nej, i de tolv markstridsbataljonerna ingick inte jbat och sskbat m fl. FB00 listade följande fält- och lokalförsvarsförband:
FB00.jpg
FB00.jpg (141.42 KiB) Visad 1298 gånger
Kommer jag ihåg rätt, baserat på vad som gick att läsa i diverse tidningar på den tiden, så var markstridsbataljonerna ett försök att bevara så mycket materiel som möjligt. T ex så skulle varje bataljon ha 12 haubits 77A, 12 EldE RBS 70 osv osv. I princip de tunga vapensystemen från en infanteribrigad.

Så jag är tämligen säker på att de aldrig hann organiserats, och hade de organiserats så torde det ha varit i form av att motsvarande förbandsdelar från nedlagda brigader på papperet sattes ihop till nya förband medan materielen stod kvar i sina förråd.

Hetsig
Ny medlem
Inlägg: 3
Blev medlem: 22 augusti 2016, 20:47
Ort: Västerbotten

Re: Markstridsbataljon inom FB2000

Inlägg av Hetsig » 10 oktober 2017, 20:36

Bjernevik skrev:Nej, i de tolv markstridsbataljonerna ingick inte jbat och sskbat m fl. FB00 listade följande fält- och lokalförsvarsförband:

Kommer jag ihåg rätt, baserat på vad som gick att läsa i diverse tidningar på den tiden, så var markstridsbataljonerna ett försök att bevara så mycket materiel som möjligt. T ex så skulle varje bataljon ha 12 haubits 77A, 12 EldE RBS 70 osv osv. I princip de tunga vapensystemen från en infanteribrigad.

Så jag är tämligen säker på att de aldrig hann organiserats, och hade de organiserats så torde det ha varit i form av att motsvarande förbandsdelar från nedlagda brigader på papperet sattes ihop till nya förband medan materielen stod kvar i sina förråd.
12st 77or och RBS 70? :o Hade det ens varit möjligt utan att tillföra en mängd extra underhålls- och ledningsresurser till mastodont bataljonerna? Allt detta får mig att tro att tanken kan ha varit att organisera en 12st stridsgrupper som kan kläs på med de resterande lokalförsvarsförband som fanns till förfogande. Kan det stämma?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Markstridsbataljon inom FB2000

Inlägg av Bjernevik » 11 oktober 2017, 11:11

Hetsig skrev:Allt detta får mig att tro att tanken kan ha varit att organisera en 12st stridsgrupper som kan kläs på med de resterande lokalförsvarsförband som fanns till förfogande. Kan det stämma?
Vill minnas att det var den slutsatsen jag drog när jag läste om det. Men det är snart 20 år sedan, så mitt minne kan lura mig.

martin a
Medlem
Inlägg: 37
Blev medlem: 1 maj 2017, 21:59
Ort: Stockholm

Re: Markstridsbataljon inom FB2000

Inlägg av martin a » 12 oktober 2017, 09:37

Mycket intressant tråd. Kan möjligen här i ligga varför vi ibland har svårt att veta om vårt förband heter hemvärnet eller nationella skyddsstyrkona? Att hemvärnet först var ett av flera förband och att man sedan lägger ned de övriga då?

Användarvisningsbild
Henke78
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 7 december 2009, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Markstridsbataljon inom FB2000

Inlägg av Henke78 » 17 oktober 2017, 10:22

Hetsig skrev:
Bjernevik skrev:Nej, i de tolv markstridsbataljonerna ingick inte jbat och sskbat m fl. FB00 listade följande fält- och lokalförsvarsförband:

Kommer jag ihåg rätt, baserat på vad som gick att läsa i diverse tidningar på den tiden, så var markstridsbataljonerna ett försök att bevara så mycket materiel som möjligt. T ex så skulle varje bataljon ha 12 haubits 77A, 12 EldE RBS 70 osv osv. I princip de tunga vapensystemen från en infanteribrigad.

Så jag är tämligen säker på att de aldrig hann organiserats, och hade de organiserats så torde det ha varit i form av att motsvarande förbandsdelar från nedlagda brigader på papperet sattes ihop till nya förband medan materielen stod kvar i sina förråd.
12st 77or och RBS 70? :o Hade det ens varit möjligt utan att tillföra en mängd extra underhålls- och ledningsresurser till mastodont bataljonerna? Allt detta får mig att tro att tanken kan ha varit att organisera en 12st stridsgrupper som kan kläs på med de resterande lokalförsvarsförband som fanns till förfogande. Kan det stämma?
Hmmm....ställer mig lite frågande till att bataljonerna skulle tillföras 12 Haubits 77A? Haubits 77A utgick väl iom FB 2000? Måste varit att de 48 till antalet Haubits 77B (fördelade på fyra bataljoner) tillfördes brigadledningarna efter behov inom dåvarande 1. mekaniserade divisionen?

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Markstridsbataljon inom FB2000

Inlägg av Bjernevik » 17 oktober 2017, 20:30

Nja, infanteribrigaderna som hade 77A som brigadartilleri avvecklades i FB00. Men 77A fanns kvar ett tag, och min uppfattning är att man tänkt sig behålla ett antal i dessa markstridsbataljoner. Nu blev det inte så utan de allra flesta 77A skrotades.

77B ingick mycket riktigt i de fyra artilleribataljonerna som fanns kvar i brigadförbanden enligt tabellen ovan.

Skriv svar