FJS krigsorganisation kalla kriget

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Vysotskij » 16 oktober 2016, 18:47

Min bild (återigen mitten/slutet av 1990-talet) var att få fskj aktivt gallrades ut efter testperioden. Visst bortfall pga skador. Kändes som att ganska få sökte sig vidare i försvaret med undantag för dem som blev reservofficerare och tolkar vid FJS. Min känsla var att få ville lämna FJS för andra tjänster i FM, och de flesta var ute efter utmaningen och knappast var MÖPar.

anders.turner@hotmail.com
Medlem
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 februari 2009, 21:01

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av anders.turner@hotmail.com » 5 november 2016, 23:35

i Bengt Wallerfelts bok "Den hemliga Svenska stridsplanen" hittar jag i de flesta krigsfall 5 fjs plutoner som tilldelas MB NN och 2 plutoner till MB V. Då gäller det 1978. Som någon nämnde tidigare var personer på FJS benägna att fortsätta inom FM. De blev piloter och officerare och krigsplacerades då på andra befattningar. Men redan sent 80 tal eller tidigt 90 tal tror jag att FJS gick över till att utbilda samtliga i 15 månader vilket gjorde att det bara utbildades vart annat år, men jag är osäker på det

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Vysotskij » 17 november 2016, 15:32

FJS GU övergick från 10 månaders utbildning (för huvuddelen; patrullchefer och stf dock 15) varje år till 15 månader (för alla) vartannat med första kull 1993/94, andra 1995/96 och så vidare. (Huvuddelen av ptrch gick dock ROK inom två år.)

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Grönis » 17 november 2016, 18:04

Vysotskij skrev:FJS GU övergick från 10 månaders utbildning (för huvuddelen; patrullchefer och stf dock 15) varje år till 15 månader (för alla) vartannat med första kull 1993/94, andra 1995/96 och så vidare. (Huvuddelen av ptrch gick dock ROK inom två år.)
Den huvuddel som gick ROK som du nämner, stannade den normalt kvar i befattning som patrullchef?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Vysotskij » 18 november 2016, 22:42

Ja, min uppfattning är att FJS ville ha reservofficerare som patrullchefer och att de flesta patrullchefer också gick ROK inom ett eller två år efter muck.

Möjligen lät man villighet att gå ROK avgöra vem av de två kompanibefälen i varje patrull som fick bli patrullchef, men jag tror att platserna på ROK i vart fall var hyfsat populära.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Vysotskij » 18 november 2016, 22:48

Som ett stickspår kan ju nämnas också att uttagning till KB åtminstone från 1980-talet skedde efter rekommendation bland kamraterna efter någon månads utbildning. Förmodligen den mest demokratiska uttagningen i FM.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Grönis » 5 augusti 2017, 00:22

Hur såg en patrull ut på 90-talet inom FJS? Har för mig att det då ändrades till 6 man. Pc, stf pc, sjukvårdare, Prickskytt, Fältarbetsman, Signalist. Kan det stämma. Hur var det med KSP-90 i patruller?

Hur såg det ut med tolkar, har för mig att dessa kunde placeras i patruller, eller fanns dom på plutonsnivå?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Vysotskij » 5 augusti 2017, 09:38

Vid 'nystarten' 1993 gick man över till 15-månaders GU och femmannapatruller med patrullchef, stf/sign, prickskytt, sjv och fältarbetare. Vad jag minns inga ksp på patrullen då, däremot granattillsats (en eller två). Från utb 1997-98 sexmannapatruller med separat signalist.

Efter att FJS började skicka fskj till Tolkskolan (1991-92 tror jag) tror jag inte att några GU-tolkar nykrigsplacerades inom FJS. Min bild är att de GU-tolkar som dessförinnan hamnade på FJS inte placerades vid specifik patrull.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av mrsund » 5 augusti 2017, 16:43

Drängfan skrev:Kan det inte ha varit så att man överutbildade rejält då många fskj fortsatte inom försvaret, och således blev krigsplacerade någon annanstans? Jag har för mig att man gjorde så med t ex pltsjv, där många fortsatte inom vården (och blev krigsplacerade där).
Ligger något i detta speciellt så högt utbildade soldater som de i FJS, de som inte krigsplacerades i ordinarie FJS förband delades säkert ut till andra förband en del kanske hemliga eller som personskydd, injektion i andra förband som rådgivare tex.

Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Grönis » 6 augusti 2017, 16:01

mrsund skrev:
Drängfan skrev:Kan det inte ha varit så att man överutbildade rejält då många fskj fortsatte inom försvaret, och således blev krigsplacerade någon annanstans? Jag har för mig att man gjorde så med t ex pltsjv, där många fortsatte inom vården (och blev krigsplacerade där).
Ligger något i detta speciellt så högt utbildade soldater som de i FJS, de som inte krigsplacerades i ordinarie FJS förband delades säkert ut till andra förband en del kanske hemliga eller som personskydd, injektion i andra förband som rådgivare tex.
Intressant. Någon som vet mer om detta? Fanns det för övrigt några planer på att kunna släppa soldater med fallskärm utanför de ordinarie FJS förbanden? Vissa officerare hade ju t.ex. fallskärmsutbildning.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av MD650 » 6 augusti 2017, 16:11

Grönis skrev:
Intressant. Någon som vet mer om detta? Fanns det för övrigt några planer på att kunna släppa soldater med fallskärm utanför de ordinarie FJS förbanden? Vissa officerare hade ju t.ex. fallskärmsutbildning.
Nej, det fanns det inte.
Syfte med att breddutbilda officerare var för att dels få rekryteringsunderlag avseende bemanning av FJS (FJS hade ingen "egen" personal utan befäl kommenderades utifrån till stor del.
:)

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Vysotskij » 6 augusti 2017, 23:51

De som genomgick FJS men inte krigsplacerades på fskjpatrull var, enligt allt jag hört, inte de fallskärmsjägare med högst betyg (undantaget dem som blev yrkesofficerare förstås). Håller det därför för otroligt att de skulle få extraordinärt speciella tjänster i andra förband. Om något skulle jag gissa på att de fick komplettera andra jägar- och spaningsförband.

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Viktor Lima » 11 augusti 2017, 13:15

Kolla in den här filmen från 4.45 och några sekunder framåt. Fällning av fallskärmsjägare från civilregisterade svenska småflygplan (verkar vara någon Cessna 200-variant) . Filmen är från 1979. Övning med flygenhet 66?

https://youtu.be/KxnEFPp-1mI

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av CvD » 13 augusti 2017, 10:35

Viktor Lima skrev:Kolla in den här filmen från 4.45 och några sekunder framåt. Fällning av fallskärmsjägare från civilregisterade svenska småflygplan (verkar vara någon Cessna 200-variant) . Filmen är från 1979. Övning med flygenhet 66?

https://youtu.be/KxnEFPp-1mI
Tror nog mer att de övar med den typ av flygplan som troligen skulle användas av fallskärmsjägarna i krig. Tp84 och Tp 79 var nog prioriterade för annat i händelse av ofred.
En gammal tråd om vilka flyg som fallskärmsjägarna troligen skulle använda i ofred.
viewtopic.php?f=75&t=22477&hilit=fallsk ... an#p328831

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: FJS krigsorganisation kalla kriget

Inlägg av Viktor Lima » 10 januari 2020, 14:47

I nya boken "Möta, hejda, slå" från 2019 (Bo Hugemark redaktör) finns en kort artikel om FJS under kalla kriget av Johan Kihl som besvarar den aktuella frågeställningen. Under 70-80-talet var FJS förband krigsorganiserade enligt följande:

Två fallskärmsjägarbataljoner med vardera:
Ett stabskompani
Tre fallskärmsjägarkompanier med vardera tre plutoner om fyra grupper (patruller)
På kompaninivå fanns också en sjukvårdsgrupp med en läkare som chef, en ställföreträdare (sjuksköterska) och sex sjukvårdare. Kunde luftlandsättas och inom 24 timmar upprätt förbandsplats inom 30 km med egna tält och två snöskotrar.
Kompaniet kunde med andra ord sätta upp 12 patruller och bataljonen 36 patruller. Totalt 72 patruller i krigsorganisationen. Detta stämmer rätt väl med en utbildningstakt på tre plutoner/år och en förbandsomsättning på 8 år (Bortfall på manskap motsvarande 6 plutoner på 8 år kan låta mycket, men är nog fullt rimligt, tex. bortfall under utbildning, annan krigsplacering, sjukdom osv).

En intressant detalj är att det i FSJ krigsorganisation fanns hela 75 hopputbildare tolkar. Hur användes dessa? Utplacerade på grupper? I kompani/bataljonsstab? (Antagligen båda)

Skriv svar