Disciplinstraff för värnpliktiga under Beredskapen

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Disciplinstraff för värnpliktiga under Beredskapen

Inlägg av Lasse O » 19 juli 2017, 02:05

Grönis skrev:
Donkeyman skrev:Det lägsta straffet innebar militär arrest. Alla förläggningar hade en arrestlokal. Där hamnade den som gjorde mindre ting typ komma för sent efter permission, ta bondpermis, bli på fyllan och liknande. Men för grövre ting så fanns en helt annan straffskala.
Hur frekvent användes arrestlokalen senare? De var väl indragen helgpermission osv. som blev straffet för de förseelser du räknar upp from 60-talet och framåt eller?
Åtminstone 1971 var jag själv med om att med kpist eskortera en kamrat som avtjänade tre dagar i buren för upprepade sena ankomster. K 3 arrest var otjänlig så stackaren fick avtjäna sina dagar i P 4 arrestlokaler. Som lök på laxen fick vi eskortera honom fram och tillbaka eftersom att det i straffet ingick att vara med i tjänsten 0730-1700/2200.

Som vi andra såg det så hade han ett enkelrum, till skillnad mot oss övriga som delade rum med arton andra.
Vad jag minns var arrestlokalen välförsedd med religiösa och militära skrifter, vilket kanske var det egentliga straffet. Vaktchefen P 4 tillät inte FIB/Aktuellt eller andra förströelsetidskrifter.

Senare fick bara arresten användas för den som greps på bar gärning när han försökte rymma över staketet och då bara en kort tid eller om vederbörande var kraftigt berusad på kasernområdet.
Straffen kallades fr o m mitten av 70-talet för tillrättavisningar och omfattade extratjänst, kasernförbud eller kompaniförbud.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Disciplinstraff för värnpliktiga under Beredskapen

Inlägg av Donkeyman » 19 juli 2017, 06:47

Mackan L skrev: Jag sökte runt för att se om jag kunde finna något. Det enda om en skjutning kopplat till Svea Artilleriregemente jag fann var händelsen citerad nedan. Sibyllegatan, där skjutningen ska ha skett leder ut på Valhallavägen så händelse skedde i närheten av regementet (om det nu låg vid Valhallavägen).
Artilleriregementet låg ursprungligen vid Riddargatan, samma byggnad som i dag är Armémuseum. 1873 flyttade det upp till Valhallavägen och 1963 flyttades hela greja till Linköping.

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Disciplinstraff för värnpliktiga under Beredskapen

Inlägg av CHJIMS » 19 juli 2017, 17:10

MD650 skrev:Arrest och dess utnyttjande fanns åtminstone kvar en bra på in på 80-talet.
:)
Förbjöds 1973 i Sverige:

http://popularhistoria.se/artiklar/att-gora-lumpen/

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Disciplinstraff för värnpliktiga under Beredskapen

Inlägg av MD650 » 19 juli 2017, 18:16

Som sagt , arrest fanns kvar och nyttjades åtminstone till mitten av 80-talet.

currahee
Medlem
Inlägg: 2777
Blev medlem: 8 januari 2004, 11:54
Ort: Stockholm

Re: Disciplinstraff för värnpliktiga under Beredskapen

Inlägg av currahee » 19 juli 2017, 18:59

Jag äger en bok med nya testamentet, tryckt 1845. Fick den som gåva på 80-talet från en pensionerad soldat från K1 här i Stockholm. Han sa att den kom från arresten på K1, Livgardet till häst.
På första sidan har någon skrivit ”Hotell ”Wennberg” Cell 4.”

/ currahee

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Disciplinstraff för värnpliktiga under Beredskapen

Inlägg av ola » 19 juli 2017, 19:09

MD650 skrev:Som sagt , arrest fanns kvar och nyttjades åtminstone till mitten av 80-talet.

När jag gjorde vpl 96-97 så fick jag hoppa in som vakt ett par nätter på grund av personalbrist och då när
VB visade runt så visade han även celler som kunde användas vid behov typ fylla.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Disciplinstraff för värnpliktiga under Beredskapen

Inlägg av Donkeyman » 19 juli 2017, 21:18

Så mycket vet jag att arresten var flitigt använd när jag gjorde grundtjänsten runt 69-70. De typiska "brotten" bestod i att komma för sent in vid flera tillfällen, klättrat över staketet eller varit på fyllan. Men också de som höll sig undan i flera dagar eller något liknande brott. Det var i grunden inte frågan om allvarliga brott utan det man kan kalla för ordningsförseelser.

Den som eventuellt gjorde något allvarligt blev överförd till civil rättsskipning, det vill säga polisundersökning och i förlängningen domstol. Men hamnade man i den kategorin åkte man också ut från den vanliga värnplikten "muy pronto".

CHJIMS
Medlem
Inlägg: 100
Blev medlem: 3 juni 2012, 22:42

Re: Disciplinstraff för värnpliktiga under Beredskapen

Inlägg av CHJIMS » 19 juli 2017, 22:52

MD650 skrev:Som sagt , arrest fanns kvar och nyttjades åtminstone till mitten av 80-talet.
Som straff fanns det kvar till 1973. Men jag kan mycket väl tänka mig att arrestlokaler funnits kvar senare bara för att låsa in någon som är extremt våldsam, farlig för andra, som tillfällig förvaring övernatt (innan de kastas ut ur militären för gott).

Skriv svar