KP-Bil och Kuppförvar

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 449
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

KP-Bil och Kuppförvar

Inlägg av Grönis » 14 juni 2017, 23:34

KP-bilen har ju en given plats i vår svenska militärhistoria. På slutet av sin livstid så överfördes en del bilar till kuppförsvar. Bl.a. står det att läsa på Wikipedia att Stockholmspolisen hade tillgång till 64 bilar fram till 1981. Någon som vet hur detta kuppförsvar var organiserat och hur det skulle samverka med militären?

En par frågor. När nu splitterskyddade fordon var en brist i armén överlag, hade man inte haft bättre användning av dessa i infanteribrigader, eller lokalförsvarsbataljoner eller liknande? Även om de var fruktansvärt omoderna så var det väl bättre än cyklar? :?

Vad jag läst idag i Pennan och Svärdet så skall KP-bilarna varit i användning på Gotland fram till 1999? Stämmer verkligen det?

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: KP-Bil och Kuppförvar

Inlägg av Vysotskij » 15 juni 2017, 08:04

Jag föreställer mig att uppgifterna i kuppförsvaret var hyfsat prioriterade och möjligen att driftsäkerheten inte var tillräcklig för att det skulle vara värt att integrera ett fåtal i infanteribrigader som skulle kunna skickas från Hälsingland till Skåne.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: KP-Bil och Kuppförvar

Inlägg av Sarvi » 15 juni 2017, 09:48

KP-bilarna på Gotland fanns mycket riktigt kvar fram till -99, sista åren vill jag minnas att det bara utbildades på vissa specialvarianter (bl.a. sjuktransport? säger ett luddigt minne). Pansarskyttet på Gotland utbildades på pbv 302.

Med förbehåll för att det är 17 år sedan jag travade över kaserngården på Visborgsslätt.

Användarvisningsbild
Pbat G
Medlem
Inlägg: 47
Blev medlem: 24 februari 2011, 21:01

Re: KP-Bil och Kuppförvar

Inlägg av Pbat G » 18 juni 2017, 22:27

Sista GU-året med KP-bilar på pskkomp ingående i Pbat G var 1990-91. Därefter omorganiserades förbanden till MekB 104/302. (Har dock ett minne av att sjv KP rullade nåt år till). Dock överfördes KP-bilarna till två foskbat samt en försvarsbat. Alla tre dessa bataljoner gmf KFÖ under 90-talet och torde ha avvecklats i samma tidsperiod som MekB 18 avvecklades dvs 99/00.

Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Re: KP-Bil och Kuppförvar

Inlägg av Lynx_39 » 26 juni 2017, 11:47

Polisens pansarfordon ligger just nu under luppen, där en första artikel släpps vilken dag som helst i nya numret av SPHFs tidning PANSAR.
Den behandlar tidsperioden fram till början på 50-talet. Även utrangerade stridsvagnar övervägdes för kuppförsvaret/polisen.

I kommande del 2 kommer mer som behandlar de 64 KP-bilarna, syften, tilltänkt tilldelning osv.
Bemärk att en del 3 behöver skrivas beträffande tidsåldern fram till 80-talet, men där är delar fortfarande hemligstämplade på Krigsarkivet!

Mvh,
Thorleif

Skriv svar