Värnkanoner vid flygbaser

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av Sarvi » 15 augusti 2016, 12:31

330/5/Mölltorp
331/5/Lidköping
332/5/Lidköping
334/5/Skövde
336/5/Moholm
338/5/Lidköping
Jag blir lite undrande inför dessa, som uppenbart rör Västgötabaserna. Mölltorp är väl F 6 Karlsborg, Moholm är Moholmsbasen och de tre Lidköpingsenheterna måste ju vara Råda, Hovby och Såtenäs. Men 334/5/Skövde? Skövde flygplats var på 60-talet en mycket blygsam sport- och civilflygshistoria, och jag kommer inte på någon annan flygbas i närområdet som kan vara aktuell. Vad har jag missat?

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av Viktor Lima » 15 augusti 2016, 13:56

Lite mer om själv pjäsen, bland annat pansarpenetration på olika avstånd med AT-ammunitionen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Bofors_37_mm

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av kblomster » 15 augusti 2016, 15:31


kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av kblomster » 15 augusti 2016, 16:06

FredH skrev:Hur hanterades ammunitionen till dessa gamla värnkanoner?
Om de var från 40-talet lär ammunitionen vara lika gammal, eller byttes den kontinuerligt ut mot nytillverkad?
Just 37mm-pjäsen var mer eller mindre unik i ammuntionshänseende efter att den "lösa" pv-varianten utgått ur krigsorganisationen, men för de andra värnpjäserna såg läget något ljusare ut.

7,5 cm kan m/41 strv (pjäsen till f.d. strv m/42) delade patronhylsa (7,5 cm sk ptr m/1900) och viss am med 7,5 cm kan m/02, m/40, m/00 och m/18 samt med 7,5 cm tubkan m/53 till 15 cm haubits m/39. En del av dessa pjäser fanns kvar i krigsorganisationen bra länge - 15 cm haubits m/39 med tillhörande tubkanon ända till 1991.

7,5 cm pvkan m/43, 7,5 cm lvkan m/36 och m/37 samt 7,5 cm kan strv 74 delade alla am med varandra, och strv 74 fanns kvar i krigsorganisationen ända in på 80-talet. Utöver ammunitionen från VK2 fanns även en underkalibrig pansarprojektil m/49 med volframkarbidkärna som hade mycket gott pansargenomslag för sin kaliber och utan vidare slog igenom sidan på en T-55 eller T-62 på kilometerlånga avstånd, men hur god tillgången på den var vet jag inte.

Detta ledde till att det fanns ganska goda förutsättningar för att hålla produktionslinjer för ammunition till dessa pjäser öppna under lång tid. Till skillnad från nazityskland som älskade specialpjäser med speciell ammunition (det fanns väl minst en tre-fyra olika varianter av den välkända 88mm-pjäsen där inte någon enda hade ammuntion gemensam med någon annan) så var den svenska krigsmakten under 1900-talets första hälft ganska bra på att förenkla logistiken genom att standardisera kalibrar och patronlägen.

FredH
Medlem
Inlägg: 1374
Blev medlem: 29 juli 2003, 19:56
Ort: Växjö

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av FredH » 16 augusti 2016, 16:51

kblomster skrev:Detta ledde till att det fanns ganska goda förutsättningar för att hålla produktionslinjer för ammunition till dessa pjäser öppna under lång tid. Till skillnad från nazityskland som älskade specialpjäser med speciell ammunition (det fanns väl minst en tre-fyra olika varianter av den välkända 88mm-pjäsen där inte någon enda hade ammuntion gemensam med någon annan) så var den svenska krigsmakten under 1900-talets första hälft ganska bra på att förenkla logistiken genom att standardisera kalibrar och patronlägen.
Rent ytligt så låter allt detta hamstrande och planerat användande av gamla kanoner och vapen som en mardröm för en logistikorganisation. Men om det planeras rätt, skapar det inget större problem. Som det verkar av din beskrivning.

Enda är att omsätta ammunitionen när den blir gammal. Och ja, hur länge håller en bula i tid, innan den måste kasseras eller skjutas av? Förutsatt att den lagras och hanteras rätt alltså.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av Bjernevik » 16 augusti 2016, 17:32

Jag är lite skeptisk till att det nytillverkades ammunition till dessa värnpjäser. Jämför man med de fartygspjäser som installerades i Övre Norrland så fick de den ammunition som Flottan hade kvar när respektive fartyg skrotades. En av de stora anledningarna till att man tog beslut om att avveckla det fasta artilleriet i ÖN var att kostnaderna för nyproduktion av ammunition när den ursprungliga ammunitionen började falla för åldersstrecket var för stor. Detta var någon gång i slutet av 80-/början av 90-talet.

Den fartygsammunitionen borde ha varit från 30- och 40-talet, så om den kunde ligga i förråd till 90-talet så verkar det rimligt att samma sak gällde för värnkanonernas ammunition. Dvs, den ammunition som fanns var den som låg i förråd när pjäserna blev värnkanoner och när den blev för gammal så började avvecklingen av värnpjäserna, där 37 mm-tornen stod först på tur.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av MD650 » 17 augusti 2016, 11:40

Bjernevik skrev:Jag är lite skeptisk till att det nytillverkades ammunition till dessa värnpjäser. Jämför man med de fartygspjäser som installerades i Övre Norrland så fick de den ammunition som Flottan hade kvar när respektive fartyg skrotades. En av de stora anledningarna till att man tog beslut om att avveckla det fasta artilleriet i ÖN var att kostnaderna för nyproduktion av ammunition när den ursprungliga ammunitionen började falla för åldersstrecket var för stor. Detta var någon gång i slutet av 80-/början av 90-talet.

Den fartygsammunitionen borde ha varit från 30- och 40-talet, så om den kunde ligga i förråd till 90-talet så verkar det rimligt att samma sak gällde för värnkanonernas ammunition. Dvs, den ammunition som fanns var den som låg i förråd när pjäserna blev värnkanoner och när den blev för gammal så började avvecklingen av värnpjäserna, där 37 mm-tornen stod först på tur.
Det är nog rimligt att anta det.
Dock omsattes ammunitionen efterhand som vilken ammunition som helst, jämför am till 12 cm grk.
Ska se om jag stöter på någon som kan ha koll på det där.
:)

Viktor Lima
Medlem
Inlägg: 242
Blev medlem: 4 maj 2003, 10:38
Ort: Linköping

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av Viktor Lima » 17 augusti 2016, 15:37

Bjernevik skrev:Jag är lite skeptisk till att det nytillverkades ammunition till dessa värnpjäser. Jämför man med de fartygspjäser som installerades i Övre Norrland så fick de den ammunition som Flottan hade kvar när respektive fartyg skrotades. En av de stora anledningarna till att man tog beslut om att avveckla det fasta artilleriet i ÖN var att kostnaderna för nyproduktion av ammunition när den ursprungliga ammunitionen började falla för åldersstrecket var för stor. Detta var någon gång i slutet av 80-/början av 90-talet.

Den fartygsammunitionen borde ha varit från 30- och 40-talet, så om den kunde ligga i förråd till 90-talet så verkar det rimligt att samma sak gällde för värnkanonernas ammunition. Dvs, den ammunition som fanns var den som låg i förråd när pjäserna blev värnkanoner och när den blev för gammal så började avvecklingen av värnpjäserna, där 37 mm-tornen stod först på tur.
Stämmer. I början av 90-talet analyserades värnpjäsernas utvecklingspotential varvid man kom fram till att det inte gick att få fram någon ny (och framför allt modernare) 37 mm ammunition. Bland annat detta ledde till avvecklingsbeslutet.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3034
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av Bjernevik » 17 augusti 2016, 17:13

MD650 skrev:Dock omsattes ammunitionen efterhand som vilken ammunition som helst, jämför am till 12 cm grk.
Att man nytillverkat am till 12 cm grk är inte det minsta konstigt. Men är det i sig ett bevis på att am till vkan nytillverkats? Jag blir gärna motbevisad, men jag är ganska säker på att am till vkan aldrig omsattes. Det som lades ner i värnet när kanonen kom på plats var samma am som sedan togs upp när kanonen skrotades. Särskilt eftersom övningsskjutning med vkan verkar ha skett med särskilda pjäser på skjutfält.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av MD650 » 17 augusti 2016, 21:22

Som sagt, jag ska kolla upp det.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av MD650 » 17 augusti 2016, 21:26

Och omsättning behöver inte vara liktydigt med nytillverkning.
Det kan vara ammunition som förvarats på sådant sätt att de har bättre kvalité än det som fanns vid pjäsen.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av MD650 » 18 augusti 2016, 09:07

Iofs så var trådens ämne värnpjäser vid flygbaser och då avgränsas direkt kalibern till 37 mm.
Då instämmer jag att nyproduktion var osannolikt men omsättning (läs utbyte) av ammunition kunde nog göras.
:)

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av kblomster » 15 september 2016, 11:29

Ang. möjligheter till utbyte av ammunition så fanns det nog en del möjligheter till det, för så här såg förråds- och beställningsläget ut i november 1945:

Bild
Bild

Jag vet inte hur många skarpa skott man kan tänkas ha skjutit upp per utbildningsår men det fanns tydligen en hel del att ta av i ladorna.

Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 14 november 2016, 16:30

.

Jonas Gunnarsson
Medlem
Inlägg: 68
Blev medlem: 18 augusti 2008, 23:24
Ort: Linköping

Re: Värnkanoner vid flygbaser

Inlägg av Jonas Gunnarsson » 18 december 2016, 03:38

Eftersom mitt inlägg enligt moderator ansågs för känsligt ur försvarssynpunkt och därför raderades, vilket jag i efterhand håller delvis med om, så kan jag nu meddela att jag bara var lite före min tid!

I senaste numret av Hemvärnsnytt meddelas nämligen att Hagshultsbasen har börjat upprustas och snyggas till, förmodligen för att Flygvapenchefen var på ingående tillsammans med försvarsministern. För mer information om detta hänvisas som sagt vad till senaste numret av sagda tidskrift!

Utöver detta så kan meddelas att samtliga rörvärn nu har förseglats, inte direkt någon försvarshemlighet eftersom dessa har varit avskrivna sedan tidigt 80-tal, men nu har som sagt dessa fått sina fastrostade luckor stängda samt förseglats, med andra ord försent för bilder gott folk!

Och som vanligt lyckades jag inte hitta den kvarblivna värnkanonen under senaste övningen i oktober... Fasen... Jag vill ha en bild på den! ;-)

Skriv svar