Armédykare

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Armédykare

Inlägg av Grönis » 20 maj 2016, 19:22

Det finns trådars om det mesta och lite till men en tråd om Armédykare måste vi väl också ha.. Sprang på dessa berättelser om hur det var att vara Armédykare under kalla kriget. Hur som helst undrar jag hur dessa enheter var organiserade. Fanns det en grupp eller pluton på varje Ingbat? Hade även brigadernas pionjärbataljoner dykare?

Information om uppgifter, utbildning och andra historier från någon som har koll på detta området vore intressant.

http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=10210

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Armédykare

Inlägg av MD650 » 20 maj 2016, 19:37

Om jag minns rätt så fanns det ett antal dykare på stabskompaniet på resp. ingbat. Tror att det var en rekgrp.
Även pansartrupperna hade dykare men tror att det var mer en fredmässig åtgärd för att kunna bedriva utbildning vadning/flytning med strf.
:)

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Armédykare

Inlägg av Gott » 20 maj 2016, 21:53

En rekdyk-grp per ingbat är vad jag minns också. De hade två st Volvo 245 med släp för dykutrustningen. Jag tror att ungefär hälften av de inkallade föll bort under själva dykutbildningen av olika skäl och hamnade på andra tjänster.

Användarvisningsbild
Henke78
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 7 december 2009, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Armédykare

Inlägg av Henke78 » 24 juni 2016, 12:40

Gott skrev:En rekdyk-grp per ingbat är vad jag minns också. De hade två st Volvo 245 med släp för dykutrustningen. Jag tror att ungefär hälften av de inkallade föll bort under själva dykutbildningen av olika skäl och hamnade på andra tjänster.
Är det därför som Almnäs hade en simbassäng bredvid skol- och matsalsbyggnaden?

Gott
Medlem
Inlägg: 650
Blev medlem: 27 augusti 2010, 20:14
Ort: Stockholm

Re: Armédykare

Inlägg av Gott » 4 juli 2016, 15:46

Det är möjligt att det fanns som tanke när den byggdes att det skulle användas vid dykutbildning, men vad jag minns användes den mycket sparsamt till detta (desto mer för svalkande dopp varma sommarkvällar). Den delen av utbildningen skedde huvudsakligen på annan ort när jag var där (mitten 90-talet). Simbassäng är lite generös benämning - den var väl inte så mycket större än en ordinär villapool.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Armédykare

Inlägg av Donkeyman » 4 juli 2016, 17:24

Jag var vpl på Ing1 när Almnäs öppnades. Började utbildningen på gamla Ing 1 i Solna och flyttade sedan till Almnäs. Gjorde då 15 mån för att bli vpl uoff. De första 3-4 månaderna (tror jag) var hela gruppen gemensam. Sedan delades vi upp i några huvudinriktningar. Det var "vanlig" ingenjörstjänst, så var det transport (motor) och den gången var det mycket teknik. Stora transporter med brodelar men också entrepenadmaskiner som grävmaskiner, bulldozers och ..... you name it. Det gänget fick verkligen en solid utbildning som var klart användbar även civilt. Slutligen var det en liten grupp som blev "rekdykare". De for till Berga och KalleKrona och vi såg inte av dem på ungefär ett halvt år. Då kom det gänget tillbaka och var med de "vanliga" ingenjörerna de sista månaderna.

Men bassängen på Almnäs användes aldrig för den sortens träning. Det var mer för rekreation.

Skriv svar