Elitförbandet på Gotland

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Re: Elitförbandet på Gotland

Inlägg av mrsund » 3 mars 2016, 15:20

Jag har fel mest hela tiden, men visst måste ett par regementen har mer avskräckande verkan än ett strv kompani ("yrkessoldater") som läser i instruktionsboken i uppdrag granskning.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 3 mars 2016, 15:22

mrsund skrev:Jag har fel mest hela tiden, men visst måste ett par regementen har mer avskräckande verkan än ett strv kompani ("yrkessoldater") som läser i instruktionsboken i uppdrag granskning.
Vad är det för fel att läsa instruktionsboken?
:)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 3 mars 2016, 15:31

mrsund skrev:Jag har fel mest hela tiden, men visst måste ett par regementen har mer avskräckande verkan än ett strv kompani ("yrkessoldater") som läser i instruktionsboken i uppdrag granskning.
Jo, det klart. Men det beror väl också på hur stor styrka som en fiende realistiskt sett kan få på plats.

Problemet är väl att utan att sitta på "insiderinformation" så vet man väl inte riktigt vad hotbilden är mot Gotland.

Jag vet inte ens om man känner till huruvida det fanns Sovjetiska planer på ett angrepp mot ön under kalla kriget. Eller vad dessa rent konkret innebar.

Någon som vet?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 3 mars 2016, 15:34

Inget fel alls, men innan hade vi ett par omgångar som redan hade läst den, jag vet att du driver med mig men....

https://youtu.be/waWiu9permk?t=243

Riktiga kom och ta oss signaler till fi om det nu inte är en krigslist och ligger en kamouflerad brigad i diket, sorry men jag uppriktigt ledsen att man inte har lärt sig något sen 1925.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Lasse O » 3 mars 2016, 17:04

Problemet för svenskarna var att regementena var utbildningsplattformar för beväringar. Några samövade förband fanns bara på ön när det var repetitionsövningar några veckor vår och höst. Folket som skulle bemanna krigsförbanden fanns på fastlandet och skulle skeppas dit under operation Guten, eventuellt under en fientlig förbekämpningsfas :)
Problemet med Gotland var alltså inte frånvaron eller närvaron av fredsregementen utan att folket måste flyttas från fastlandet till Gotland.

Skriv svar