Lagerhållning av ammonution i flygvapnet

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Lagerhållning av ammonution i flygvapnet

Inlägg av Bjernevik » 20 november 2015, 23:12

JohnT skrev:
tryggve skrev: (Och jag har heller aldrig sett ett foto med fyra SkyFlash på en Ja-37, men den kanske faktiskt kunde bära det antalet.)
Nää, det var nog jag som mindes fel.

/John
JA kunde bära två SkyFlash. I och med D-modden så kunde den bära fyra AMRAAM, det är förmodligen en bild på en sådan du har sett.

Bjernevik
Medlem
Inlägg: 3036
Blev medlem: 26 september 2002, 12:40
Ort: Stockholm

Re: Lagerhållning av ammonution i flygvapnet

Inlägg av Bjernevik » 20 november 2015, 23:19

JohnT skrev:
blh42 skrev:
Tackar! Gissade också på att det skulle vara hemlig info men tänkte att någon del borde kunna vara tillgänglig så som denna. Vet man ungefär hur mycket i propotion som lagerhölls på fredsbas, krigsbas och eventuellt vägbas? Antar att man inte tänkt sig flytta runt på prylarna när det skorpat till sig.

blh
Jag tror tvärt om :)

Kalle Blomster har lagt upp en PDF med en plan(budget?) över bergrum och andra fortifikationer och bland annat fanns det "robotförråd" för flygvapnet,
så jag tror man hade en idé om att hålla robotarna centralt.

Här var den :
viewtopic.php?f=22&t=41144&p=727096#p727096
mvh
/John
Min uppfattning är att jaktrobotarna var utspridda på samtliga O-bas jakt redan i fredstid. Misstänker att på T-baserna så fanns nog bara Sidewinder och akanam. Dessa torde ha legat i de ovanjordförråd som det finns diverse bilder av på nätet.

Attackrobotarna ska ha funnits i förråd i anslutning till O-bas attack, de lär i minst ett fall ha varit bergförråd att döma av bilder som även de finns på nätet. Det berget ska ligga någonstans i trakten av Karlsborg vilket inte torde vara någon överraskning. Om detta förråd skulle försörja mer än en attackbas är en annan sak.

Med tanke på den beredskap som rådde så torde det inte ha funnits tid att flytta omkring robotar utan liksom annan ammunition så förvarades den där den tänkte användas i krig.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Lagerhållning av ammonution i flygvapnet

Inlägg av kblomster » 21 november 2015, 19:41

Kolla på sidorna 38 och 39 i PDF:en JohnT talar om. Där planerar man för 9 basförråd á 300 jaktrobotar och 23 sektorförråd á 100 jaktrobotar, summa förråd för 5000 robotar (alternativt att man har dem i basförråden först och sprider ut dem i sektorförråden sen). Attackrobotar tre förråd á 60 st beslutade, ytterligare nio likadana planerade. Dock med brasklappen att det faktiska behovet var under utredning. Detta alltså 1958.

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Re: Lagerhållning av ammonution i flygvapnet

Inlägg av J.K Nilsson » 10 februari 2016, 16:27

J35 kunde inte bära Rb74 vad jag kommer ihåg, det var skenor för Rb24J. Så Rb74 var vikt för JA37. Rb24J är moderniserad variant av Rb24J, vi behöll motor och verkansdel ifrån Rb24J, egenutvecklade zonröret och använde en AIM-9P variant av målsökaren det blev en riktigt bra robot.

Jag har dock inte något minne av att det skulle finnas så mycket robotar på baserna som det antyds här, även om antalet robotar per flygplan kan synas lågt så är det drivmedlet som kommer att vara diensionerande för hur en flygas kunde stödja baserade divisioner.

J.K Nilsson

Skriv svar