Förbandsskyltar från I5 Östersund

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av MD650 » 25 november 2011, 14:50

Är nog förbandskod.
:)

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 26 november 2011, 11:09

Har inte förbandskoden 6 siffror....Arméförband brukar börja med 2. Finns det någon förteckning över dessa? Verkar som om det funnits skyltar till vissa krigsförband, men hur det sett ut här i Östersund och I5 är fortfarande oklart. A4 hade ofta böå skyltar med olikaantal vita "prickar" "mm. Senare övergick man till andra kompanimärken.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av MD650 » 26 november 2011, 11:50

macken skrev:Har inte förbandskoden 6 siffror.....
Osäker.
Då kan de femställiga sifrrorna vara fältpostnr.
:)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Axial » 26 november 2011, 17:09

MD650 skrev:
macken skrev:Har inte förbandskoden 6 siffror.....
Osäker.
Då kan de femställiga sifrrorna vara fältpostnr.
:)
Hur var fältpostnumren uppbyggda?
Under beredskapen var systemet som beskrivs på denna sida och då stämmer ju numren på min bild illa:
http://www.smps.se/area/fieldpostnumbers.php
Men följde numren samma system ända fram till nutid?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av MD650 » 26 november 2011, 17:29

Axial skrev:Men följde numren samma system ända fram till nutid?
Det är min uppfattning.
Har svagt för mig att det även fanns fyrställiga fp-nummer men det kan ha varit i fredstid under övningar.
:)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Axial » 26 november 2011, 17:46

MD650 skrev: (---)
Har svagt för mig att det även fanns fyrställiga fp-nummer men det kan ha varit i fredstid under övningar.
:)
Jo, det verkar ha varit fyrställigt under fredstida övningar:
http://sv.wikipedia.org/wiki/F%C3%A4ltpost_i_Sverige

Nånstans i mina gömmor har jag fältpostbrev som jag fick från min dåvarande sambo, vilka jag tänkte kunde få illustrera det här inlägget, men jag hittar dem inte just nu.

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 26 november 2011, 18:53

Så här har jag för mig att det är:

Fingerade nummer:
Förbandskod: 224578
Fältpostnummer: 99-24578

Med andra ord så försvinner första siffran i förbandskoden då det är fältpostnummer.

Kan det vara så enkelt? Första siffran i förbandskoden är "2" för arméförband, men resten då? Någon logik.

Kan vi skapa något register på förbandskoder och mobplatser?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av MD650 » 26 november 2011, 19:17

macken skrev: .

Kan vi skapa något register på förbandskoder och mobplatser?
Med tanke att det fanns upp mot 5000 mobförråd så låter det inte göras i en handvändning.
:)

Axial
Medlem
Inlägg: 565
Blev medlem: 21 mars 2006, 21:09
Ort: Dalasocken

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Axial » 26 november 2011, 19:31

macken skrev: (---)
Kan det vara så enkelt? Första siffran i förbandskoden är "2" för arméförband, men resten då? Någon logik.
(---)
Om Hr MD650 har rätt och systemet är oförändrat sedan beredskapen så är logiken:
I stort byggde systemet på att de två första siffrorna anger typ av förband, tredje siffran regemente, fjärde siffran bataljon och sista siffran kompaniet.
Citat från sidan som jag länkade till förut.
macken skrev: (---)
Kan vi skapa något register på förbandskoder och mobplatser?
Det borde finnas i krigsarkivet/motsvarande. Så särskilt hemligt kan det väl inte vara eftersom det ovan omtalade fältpostsystemet väl upphört?
Så här såg det ut under beredskapen:
http://www.smps.se/area/fieldpostnbr.php

Om vi tittar på de angivna numren och jämför dem med systemet ovan så går det helt enkelt inte ihop.
Den enda liknelsen jag kan se i numren på min bild är:
1.skbatstab mm: 36818
1.skkomp: 19814
6.trkomp: 45815
Vill man vara riktigt mönstersökande så finns det två kompanier till som har siffran 8 på tredje position:
5.grkkomp: 45850
131. ctpplut: 31841
Dessutom har två kompanier sina respektive tre första siffror lika:
5.grkkomp: 45850
6.trkomp: 45815

Men jag tycker nog att mina två sista exempel är relativt klena. Man bör kanske ha i beaktande att dalregementet/dalabrigaden var ett så kallat bygderegemente och alltså utbildade sina egna kompanier och bataljoner *), det var inget plockepinn-förband som hämtade sina kompanier från diverse depåer. Således borde numren följa varandra bättre än de faktiskt gör om man utgår från det anförda systemet. Alternativet är ju naturligtvis att FM någon gång under efterkrigstiden frångått det systemet och använt sig av ett annat, eller rentav slumpat ut nummer ur förtilldelade serier.

*)naturligtvis med undantag för artilleri, ingenjörs, luftvärn och dylika förband.

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 27 november 2011, 12:51

Svårt att hitta någon logik i nummerserierna. Varje förband hade väl ett regemente som hade mobiliseringsansvaret. Verkar som om förbandskoden är specifik ner till kompaninivå, men i vissa fall även till plöutonsnivå

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av MD650 » 27 november 2011, 14:03

Det kan vara så att det, ur ett säkerhetsperspektiv, inte fanns någon logik .
:)

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 23 november 2015, 21:50

På en auktionssajt förekommer fleetalet olika fordonsskyltar. Verkar som att de va specifika och unika för varje krigsförband, kompani. DIgitalt museum skvallrar även om detta, där det går finna några varianter.
Jag söker efter specifika skyltar på NB 35 förbanden





Axial skrev:
Forskaren skrev:
Lasse Odrup skrev: ...Det är förstås tänkbart att varje förbandschef vid mobilisering hade möjlighet att designa sina egna förbandstecken men under mina 34 år i yrket har jag aldrig ens hört ryktas om något sådant.
Om någon vet mer så är åtminstone jag tacksam.
Ja, om det hade funnits förbandstecken för varje krigsförband, borde man ha hört talas om förteckningar eller listor över sådana förbandstecken - precis som det fanns utrustningslistor, personaltabeller, krigstelefonkataloger, förteckningar över anropssignaler (FAK, FAL o.s.v.) osv...
/Mvh Forskaren
Som av en slump hittade jag den här bilden i boken Dalregementet 1950-2000 En minnesbok, när jag egentligen letade efter annan information.
IMAG039921.jpg
Bilden återfinns i kapitlet "krigsorganisation", underrubrik "krigsförbandens mobilisering" och visar, som bildtexten och texten i bilden säger, fordonsskyltar för de kompanier som ingick i 1.skbat/IB13. Texten "02 FALUN" i bilden anger vilken mobgrp som ansvarade för bataljonen (jfr mitt inlägg i denna tråd: viewtopic.php?p=613133#p613133 )
Fordonsskyltarna på bilden är stiliserade varianter av sockenvapen från socknar i Dalarna. Till exempel så är den svarta nyckeln på gul botten är alltså Leksands sockenvapen, vilket användes för utbildningskompaniet Leksands kompani. Övriga skyltar vill jag inte uttala mig om. Det stående gula svärdet kan t ex vara Äppelbo socken = utbildningskompaniet Västerdals kompani, men när jag gjorde lumpen 96/97 i Falun så användes ett gult äpple på blå botten som symbol för det kompaniet.
Det finns ingen angivelse i boken om när i tiden kortet på bilden var aktuellt men förekomsten av en cykeltransportpluton (ctpplut) kan åtminstone ge en fingervisning.
Regementets utbildningskompanier och dessas användning av sockenvapen för er som till äventyrs inte vet allt om dalregementet:
http://hooga.se/01_dalregementet/socken ... nierna.htm

Det har tidigare i tråden framförts tanken att dylika skyltars förekomst i mobförråd skulle ha en funktion enbart i samband med KFÖ:er. Det som jag anser talar emot detta är:
1) Själva existensen av registerkortet som visas på bilden. Det är tydligt att det tillhör en mobgrp och att det har varit ett levande dokument när det var giltigt. Symbolen för Leksands kompani är infogad ovanpå en tidigare symbol (ni ser ju kanten) vilket tyder på att kortet varit föremål för omplanering.
2) rubriceringen i anförda bok.
3) förekomsten av fordonsskyltar som inte motsvarar de fredstida utbildningskompanierna. Till exempel den svarta pilbågen på gul botten. Om skyltarna enbart var till för fredstida krigsförbandsövningar, där man övade en GU-bataljon åt gången, så hade det räckt med skyltar för de fredstida utbildningskompanierna. Men uppenbarligen har någon sett ett behov av att skapa skyltar även för andra kompanier.

Min tanke angående sådana här fordonsskyltar är att man en gång i tiden färdigställde sådana, att användas av mobiliserade krigsförband. Sedermera så har man ändrat inställning till förekomsten av sådan skyltar och utifrån ett underrättelseperspektiv avskaffat dem.

Knmc
Medlem
Inlägg: 89
Blev medlem: 14 oktober 2015, 00:49
Ort: Ulricehamn

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av Knmc » 24 november 2015, 19:05

macken skrev:Intressanta frågor jag dragit igång..... Kan ju tyckas va "skit detsamma" detaljer, men vad är viktigt och oviktigt? Dessa rutiga fiendeskyltar måste ju också har legat nånstans? Någon med fler exempel än de gula och gröna som nämnts från I5? Hade skyltarna M-nummer?
De svart-vit-rutiga fiendeskyltarna fanns(finns?) på M-nummer. Förbandstecken användes under utbildning och tillverkades ofta lokalt av tillsågad masonit eller tejpades på baksidan av lysvävsplattorna eller fiendeskyltarna. Det fanns även en mängd lokalt framtagna klistermärken att sätta på plastskivor.

På I15 hade vi länge fredskyltar i kompanifärg och nummer där pluton och fordon framgick. På min värnpliktspluton hade vi 31, 32 och 33 på grön skylt...

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 24 november 2015, 21:23

www.tjelvar.se finns en mångd fordonsskyltar. Där står det att skyltar för krigsförband förvarades i mobförråd.

I5 hade ofta gul eller gröna skyltar med olika röda tckn, fyrkanter, prickar, T, L, romb mm mm.

Mer om ämnet är önskvärt

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Re: Förbandsskyltar från I5 Östersund

Inlägg av macken » 29 november 2015, 20:43

Har för mig att A4 hade blå skyltar med olika antal vita romber, 1-4st. Även en stor vit triangel vill jag minnas. Alla dessa symboler på vit botten

Skriv svar