Jag har varit ute på ett antal insatser med en hel del inslag av strid och kan bekräfta att det ibland händer att chefen visar sig inte ha det som krävs. Det upptäcks i regel väldigt tidigt.Donkeyman skrev:Så här tänker jag på de här sakerna utifrån min erfarenhet. Vilken betyder chef i över 40 år i det civila (till sjöss och på land i rederier) men också som chef i det militära i samband med repmånader.
Min erfarenhet från praktik och studier av oönskade händelser till sjöss är att det påfallande ofta blir informella ledare i underordnade positioner som tar ledningen när det verkligen gäller och då hänger de formella ledarna bara med. Detta helt enkelt därför att aldrig så mycket utbildning och aldrig så mycket övning inte alltid avslöjar vem som faktiskt är mest lämpad att ta ledningen "på fältet" när det kniper. Vilket självfallet är en komplikation för systemet men inte desto mindre är det just vad som ofta sker, speciellt om den formella chefen visar sig vara svag. Och jag misstänker starkt att samma sak händer bland militärer i strid. Inte på strategisk nivå- men väl på basplanet "i busken".
De allra flesta militära chefer pallar trycket och kan chefa, även när det gäller.