1. tygkompaniet år 1940

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
svensk beredskap
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 april 2009, 12:26

1. tygkompaniet år 1940

Inlägg av svensk beredskap » 31 augusti 2015, 13:51

Hej!

Har försökt att härleda ett krigsförband, 1. tygkompaniet år 1940, men går bet på uppgiften.
I 1939 års upplaga av soldatinstruktionen för trängtrupperna beskrivs att i en främre etappgrupp
återfinns ett tygkompani, som svarade för ammunitions- och materielförrådstjänsten. Det ligger
nära till hands att detta förband uppsattes av trängen, men jag kan inte finna sådana belägg.
tygkomp119403.jpg
tygkomp119403.jpg (55.96 KiB) Visad 2301 gånger
Å andra sidan finns på annat håll (En svensk tiger, SMB 2014) uppgiften att "tygkompanierna, som
enligt 1925 års försvarsbeslut organisatoriskt tillhörde ingenjörtrupperna, svarade för reparation
och ersättning av motorfordon, vapen och övrigt tygmateriel".
Finner heller inga belägg för detta.

Någon som vet bättre besked?

M v h

Staffan

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: 1. tygkompaniet år 1940

Inlägg av ola » 31 augusti 2015, 17:22

1. Tygkompaniet mobiliserades utav A3 "Wendes" och ingick i I. etappgruppen.

tygkompanierna var uppsatta och mobbiliserade utav artilleriregementena och då i 1940 och 1941 års krigsorganisation
och i 1943 års krigsorganisation fanns 1.-3. tygenheten som mobiliserade tex tygreparationskompanier.



Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

svensk beredskap
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 april 2009, 12:26

Re: 1. tygkompaniet år 1940

Inlägg av svensk beredskap » 31 augusti 2015, 21:29

Hej Ola!

Ja, det var en överraskning. Inte en siffra rätt tydligen i mina egna antaganden. Jag har lite regementshistoriker och skall
botanisera i dem. Tack för hjälpen!

Staffan

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2800
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: 1. tygkompaniet år 1940

Inlägg av ola » 1 september 2015, 17:56

svensk beredskap skrev:Hej Ola!

Ja, det var en överraskning. Inte en siffra rätt tydligen i mina egna antaganden. Jag har lite regementshistoriker och skall
botanisera i dem. Tack för hjälpen!

Staffan

Varsegod Staffan :)

Överlag så är regementshistorik lite fattigt på information om man vill grotta ner sig i förband m.m.
utan det jag kan varmt rekommendera är att besöka krigsarkivet och kika igenom beredskapsverket
som är en guldgruva i stora mått om man är intresserad av olika förband eller hur beredskapen såg ut.


Sedan kan du ju kika mer på http://swedeninww2.se/ eller http://www.armehandbok.se
den första täcker upp beredskapens förband rätt okej , sedan den andra sidan täcker upp från 1946.


Mvh Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

svensk beredskap
Ny medlem
Inlägg: 10
Blev medlem: 22 april 2009, 12:26

Re: 1. tygkompaniet år 1940

Inlägg av svensk beredskap » 3 september 2015, 16:59

Hej Ola!

Jovisst är regementshistorikerna sparsamma med den typ av information det rör sig om i detta fall.
A 3 historik omtalar dock synnerligen fragmentariskt att 1. tygkomp organiserades 1940 med
den 13 april som första mobdag. Kompaniet gick i fältdepå mellan den 7 - 10 september och
hempermitterades den 15 samma månad efter 5 månaders beredskapstjänstgöring.
Vad som hände under tjg får man nog söka i krigsarkiv och beredskapsverk - precis som
du nämner. Bor i Skåne så det är inte aktuellt för min del.

Jo, de sidorna du rekommenderar har jag redan hittat - blir kanske fylligare med tiden.

Jag har fått svar på min fråga och tackar för vägledningen.

M v h

Staffan

Skriv svar