Lärdomar avseende J 29

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Lärdomar avseende J 29

Inlägg av Hans » 27 augusti 2015, 17:29

Grönis skrev:Vill minnas att jag läst/hört att på de kvarvarande maskinerna i tjänst skedde någon modifiering av automatkanonerna. Varför vet jag inte. Flygplanen har ju i viss mening används skarpt i samband med incidentberedskap så det låter inte helt logiskt att det skulle ha med FN-insatsen att göra iofs.
Hittar du något om detta så är jag intresserad :)

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Lärdomar avseende J 29

Inlägg av Grönis » 27 augusti 2015, 19:28

En gammal granne flög J-29 i Kongo och jag fick en bok av honom som han själv bidragit med en del bilder till. Minns ej vad boken hette men tror jag har den i källaren. Tror uppgiften kommer därifrån men som sagt, jag kan ha rört ihop detta och det låter inte helt logiskt..

En annan sak på samma tema. Ovan nämnda pilot berättade att man gjort försök med start från landsväg i Kongo. Vill minnas att det står om det I boken Fredsflygarna också. Skulle det vara första gången man gjorde den typen av tester? Intressant i så fall men det borde väl ha skett försök tidigare.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lärdomar avseende J 29

Inlägg av Hans » 27 augusti 2015, 20:54

Hmmm, det låter ännu konstigare. Vägarna i Kongo då måste ju ha varit minst sagt undermåliga. En Fiesler Storch kanske men en 29'a 8O

Seså karl, ner i källaren och leta bok :wink:

I en av mina (salig fars) 'Ett år i luften' från sextiotalet finns ett hyfsat kapitel om Kongo, den ligger i källaren...

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lärdomar avseende J 29

Inlägg av Hans » 27 augusti 2015, 20:58

Ps. Jag är hyfsat säker på att vägbaser prövades långt tidigare i Sverige.
Ds

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Lärdomar avseende J 29

Inlägg av Grönis » 27 augusti 2015, 21:10

Hans skrev:Ps. Jag är hyfsat säker på att vägbaser prövades långt tidigare i Sverige.
Ds
Tror jag med

En snabb googling gav mig detta. Skrivs om detta i en tråd på annat forum. Att jag hört och läst om detta vet jag, men som du är inne på? Hur tusan var vägarnas kvalitet där på den tiden. Måste ju helt enkelt varit något annat än J-29 man gjorde något slags test på.

http://forum.soldf.com/topic/1204-tunnan-i-kongo/

OM jag nördar ner mig för mycket i något som inte har med trådens ursprungsfråga att göra får moderator gärna skapa ny tråd.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Lärdomar avseende J 29

Inlägg av MD650 » 27 augusti 2015, 21:26

Grönis skrev:
OM jag nördar ner mig för mycket i något som inte har med trådens ursprungsfråga att göra får moderator gärna skapa ny tråd.
Säg bara till så kan jag dela tråden.
:)

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28569
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Lärdomar avseende J 29

Inlägg av Hans » 27 augusti 2015, 21:27

Vadå, försöker du ta äran av att vara den enda nörden här :x :wink:

Bra idé. TS ville nog inte ha en diskussion om 29'an här.

Tack gärna MD.

MVH

Hans

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Lärdomar avseende J 29

Inlägg av Der Löwe » 28 augusti 2015, 17:39

Jag har för mig att det var vägen mellan flygplatsen och armébasen i Kamina som testades för landning. Där finns det en hel del raka vägsträckor som var anlagda av belgarna före självständigheten.
https://www.google.se/maps/place/Kamina ... 5f!6m1!1e1

Skriv svar