Life hacks lärda i lumpen

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
BOPE-RJ
Medlem
Inlägg: 168
Blev medlem: 16 juni 2014, 16:00
Ort: Rio de Janeiro

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av BOPE-RJ » 7 april 2015, 20:28

Det är inte några problem att simma med kängor...
Våra befäl fick för sig att vi båtgående inte skulle ha kängor utan lågskor och raka byxor. Detta som ren omsorg för oss i en händelse av att vi ramlade i vattnet. Enligt dem så gick det inte att simma och ta sig fram i vattnet.. Detta medan vi värnpliktiga tyckte att m/59 fältbyxorna var nödvändiga med benfickorna där extra utrustning kunde bäras med samt att kängorna var bättre för att undvika skador om man sparkar på minräls eller hoppar iland etc.

Det slutade med att en av maskinarna helt sonika hoppade i vattnet direkt efter en morgonuppställning, utan flytväst, och simmade ett varv runt bevakningsbåten. Efter detta så var det ingen av befälen som drev sin ståndpunkt längre.

Jag hade en annan kortare meningsskiljaktighet med ett av befälen. Han kom och väckte mig på natten (vi hade 15 min anspänningstid så det var inte konstigt) i november med tillhörande novemberstorm. De på fast spaning hade sett i sina kameror att en civil båt slitit sig och drev fritt. Löjtnanten kom in och tyckte att jag skulle åka bort och bogsera den. Vi hade en snabb genomgång och gjorde olika tolkning av hur okända båtar kan och skall bogseras. Att bogsera utan medgivande av ägaren är inte så bra. Är det dessutom så att det kan uppkomma skador så är det inte bra. Så som situationen såg ut så var det garanterat att skador skulle uppkomma.

Jag ville att befälet skulle ge mig en order om att (försöka) utföra uppdraget alternativt följa med och vara "befälhavare", han ville dock inget av detta. Så detta skulle lämna mig med ansvaret. Efter en lite hetsig diskussion så blev jag med besättning kvar på land och båten fick fortsätta driva.

Skulle jag ställas inför samma situation idag så skulle jag fortfarande inte genomföra uppdraget. Men idag skulle jag fokusera hårdare på mitt ansvar mot besättningens och egna båtens säkerhet.

Konklusion: våra befäl hade det inte alltid lätt.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av mrsund » 16 april 2015, 14:19

MD650 skrev:
mrsund skrev:Ta ur patroner ur AK5 magasin med mantelrörelse, dock gjorde jag bara det en gång då jag fick rengöra en KSP58 som straff.
På InfSS provade någon att göra motsvarande när de skulle banda av ksp 58-band.
De tog bort underbeslaget i tron att det skulle var lugnt.
Det var det inte.
:)
Det är farliga grejor, något man lätt glömmer i den åldern, det bästa vara att min grupp kom och hjälpte mig med rengöringen så att jag skulle hinna få lunch. Kamratskap! Bästa hacket.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Stellan Bojerud » 16 april 2015, 20:20

Ett ordspråk: Vi gör vad som är praktiskt. Sedan får vi kanske ta civilrätt efteråt. Men har du redan ett snabbt svar till hands vid första förhöret, brukar de ge upp.

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av NIL » 9 juli 2015, 14:47

Jag tror att att jag har fått med mig någotslags "rekmentalitet". Vad jag menar är att jag vid ankomst till ett nytt resmål går in i ett spaningsmode och registrerar en himla massa information, när vi har checkat in på hotellet så kan vi direkt ge oss ut i terrängen eftersom jag vet var uttagsautomaten är, var jag kan köpa sprit och kan sannolikt även föreslå en restaurang att inta första måltiden på.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av sonderling » 9 juli 2015, 19:18

NIL skrev:Jag tror att att jag har fått med mig någotslags "rekmentalitet". Vad jag menar är att jag vid ankomst till ett nytt resmål går in i ett spaningsmode och registrerar en himla massa information, när vi har checkat in på hotellet så kan vi direkt ge oss ut i terrängen eftersom jag vet var uttagsautomaten är, var jag kan köpa sprit och kan sannolikt även föreslå en restaurang att inta första måltiden på.
Ja det där känner jag igen.
Jag brukar numera dessutom sitta som nån fotoanalytiker (eller vad det heter) på NSA och titta på flyg- och satelitt foton över objektet i fråga. Det är fantastiskt vad "hemma" man kan känna sig när man kommer till resmålet.

Sonderling

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av MD650 » 10 juli 2015, 00:05

En lärdom som en salig kapten lärde mig:
- Det ska inte vara något gnäll!
D.v.s. hur jävligt det är så kan det vara värre och det blir inte bättre att gnälla.
:)

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Stellan Bojerud » 10 juli 2015, 00:43

Volontär Woulikainen: - Kapten, vi har inte fått någon mat idag!
Kapten Palm: - Woulikainen, käre vän. Hela skogen är full med jägarmat. Plocka blåbär!

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av Lasse O » 10 juli 2015, 22:11

Själv lärde jag mig att försöka stå för mina beslut och att uppbackningen från underställda ibland kan vara obefintligt.
Situationen var att jag blev utsedd som stf plutch vid min MP-plut någonstans i Värmland 1974 och problemet jag ställdes inför var om vi skulle fotmarschera till lägret (ungefär där Kils golfklubb ligger i dag), c:a 10 km eller invänta våra fordon som ryktesvis skulle komma någon gång. Att vänta på fordon i femton graders kyla eller hålla värmen genom fotmarsch var alltså våra optioner.
Efter samråd med gruppcheferna var vi alla eniga om att vi skulle gå till fots. Naturligtvis blev det sedan i plutonen diskussion och ifrågasättande av ordern och jag upptäckte raskt att gruppcheferna inte vågade ta diskussionen utan flackade med blickarna och hänvisade till "Odrups order".
Det var det första sveket. Det andra stod jag själv för när jag lika fegt hänvisade till att det var den frånvarande plutch som genom någon sorts telepati beslutat om detta.
Nå, marschen kom igång och efter några timmar nådde vi skjutfältet och där fordonsförarna sov i godan ro.

Det här blev viktiga lärdomar för mig:
- försök att stå för dina beslut
- räkna inte med att dina underställda chefer alltid vill eller vågar backa upp dig även om de själva varit delaktiga i beslutsfattandet

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av NIL » 14 september 2015, 18:24

Om både förare och den biträdande behärskar konceptet så fungerar det väldigt bra att bli invisad medels militära tecken, framförallt när man backar med släp.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av sonderling » 25 oktober 2015, 07:21

Detta kanske är mer av en ovana än nånting annat men fortfarande kan jag titulera folk vid deras efternamn på tex jobbet.
Nått som förvirrar kvinnliga medarbetare men, som manliga över en viss ålder ska tilläggas, inte verkar reagera på.

Sonderling

Ps jag är förövrigt extremt dålig på att komma ihåg namn så det kan ju beror på det. (Säger t.o.m ofta fel på mina barn, går igenom hela barnaskaran innan jag träffar rätt, och min fru får heta allt möjligt som börjar på bokstaven A. :oops: )

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av erep » 25 oktober 2015, 13:12

Rudolfroffe skrev:Som någon redan tidigare har nämnt; kolla alltid att ingenting är kvarglömt när du förflyttar dej vidare. På allmäna trafikfordon ses ofta handskar ligga kvar på sätena osv.
Jag är väldans duktig på att göra detta och har aldrig någonsin glömt något av den orsaken. Försöker också att "uppfostra" min familj att göra det - med lite sämre resultat.
Undrar om jag fått vanan därifrån?

Mina barn har definitivt inte denna vana, så de lämnar efter sig allt möjligt.

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av erep » 25 oktober 2015, 13:19

NIL skrev:Jag tror att att jag har fått med mig någotslags "rekmentalitet". Vad jag menar är att jag vid ankomst till ett nytt resmål går in i ett spaningsmode och registrerar en himla massa information, när vi har checkat in på hotellet så kan vi direkt ge oss ut i terrängen eftersom jag vet var uttagsautomaten är, var jag kan köpa sprit och kan sannolikt även föreslå en restaurang att inta första måltiden på.
Det där är nog en mera manlig egenskap som återkommer i en hel del män, oavsett om man gjort lumpen eller ej. Den kvinnliga är att ordna de medhavna sakerna på hotellrummet så att hon ska veta var de finns under hela semestern.

Har sannolikt att göra med den långa tiden människosläktet tillbringade som jägare-samlare :wink:

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av MD650 » 6 november 2015, 09:09

Inläggen avseende ledarskap har fått en egen tråd.
:)

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Re: Life hacks lärda i lumpen

Inlägg av predator » 11 december 2015, 02:05

Det finna alltid plats för mer ammo, Ett bra befäl är ett när man frågar hur mycket ammo man ska ta. Hans svar. Hur mycket orkar du bära.

Skriv svar