Varför malajer?

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför malajer?

Inlägg av Markus Holst » 17 november 2013, 18:42

I slutändan kan man i så fall säga att hela värnplikten var ett svartjobb. allt som vpl gjorde då, gör anställda idag. Om man istället säger att försvaret skulle skötas av tvångsinskrivna, så som det gjorde in the good old days, var inget av det hela svartjobb.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Varför malajer?

Inlägg av Vysotskij » 17 november 2013, 22:16

Vill bara understryka att mitt räkneexempel just var ett sådant. Tanken var att sätta en prislapp i dagens lönekostnadsnivå på värnpliktiga i allmänhet.

Paco
Ny medlem
Inlägg: 11
Blev medlem: 21 november 2013, 11:33

Re: Varför malajer?

Inlägg av Paco » 21 november 2013, 13:12

På min flottilj i mellansverige utvecklade de värnpliktiga, i synnerhet handräckarna, en en stark kultur som gick i arv från omgång till omgång och som gick ut på ett att skaffa sig fördelar av alla tänkbara slag, fri tillgång på allahanda godsaker och att leva ett bekvämare liv under den tid man måste avtjäna i lumpen.

Vpl-handräckare tjänstgjorde på flottiljens alla avdelningar, matsalen, uoff- och offmässarna, alla verkstäder och förråd. Överallt fanns det nyttigheter och statusskapande fördelar att befria. På uoffmässen jobbade flera handräckare, en var bagare och gjorde världens godaste kanelbullar till uofffiket. Vi lärde oss snabbt att via en baktrappa gratis krångla loss bullar till handräckarnas egen fickarast. Andra måste betala. Från offmässen -där flera handräckare jobbade- frigjordes mängder med delikatesser, dock inte sprit som det var superstenkoll på. Förrådssluskarna på stora flottiljförrådet lärde sig snart att hitta i förreådens bakre regioner där guldstickade flygvapenemblem befriades fån gamla offuniformer, för att sedan hamna i de värnpliktigas egenbekostade fältflygarmössor. Medelstoras märken kostade en femma och stora en tia - men vilken status. Aldrig något gnäll från officiellt håll om detta- man såg genom fingrarna helt enkelt. Handräckarna var flottiljens oersättliga arbetsmyror - eller slavar om man så vill - med en relativ frihet till eget liv. Flera av oss muckade som vicekorpraler som belöning för väl utförd tjänstgöring, däribland jag som bl a hade utfört en kommendering på Folk & Försvars konferens i Storlien till mycket stor belåtenhet med pengaersättning och berömmande brev från konferensledningen.

Bränner
Medlem
Inlägg: 315
Blev medlem: 7 augusti 2013, 10:44

Re: Varför malajer?

Inlägg av Bränner » 23 november 2013, 22:32

En fråga i all enkelhet. Vilken kategori E F eller G hörde artilleriets fältmätare ?

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför malajer?

Inlägg av Markus Holst » 23 november 2013, 22:43

paco, så minns jqg min tid som skrivbiträde. Vi skämdes bort. De flesta handräckare fick till exempel ta civilt lastbilskörkort som tack för hjälpen. Jag fick en ambulansutbildning.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Varför malajer?

Inlägg av Stellan Bojerud » 25 november 2013, 19:25

Bränner skrev:Är osäker på om meniga kategori E gjorde särskild övning befäl.? Alltså en kortare övning mellan krigsförbandsövningar.

SÖB begränsades av kostnadsskäl till lägst PB, som var placerade som plutonchefer (motsv). 1970-80 tal.

Signalnisse
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mars 2015, 07:17
Ort: Kalifornien

Re: Varför malajer?

Inlägg av Signalnisse » 28 mars 2015, 12:13

Jo, vid signaltrupperna var de flesta av våra meniga "E"-soldater (över genomsnittet på mönstringsteorin) och några få "F" (normalt). Dock så hade vi "kabeltattare" som var "G-skallar". :lol: Jag vet att de benämningarna inte är "politiskt korrekta", men 80-talet var en oskyldigare tid. :oops:

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Varför malajer?

Inlägg av KoteGaeshi » 30 mars 2015, 22:07

Signalnisse skrev:Dock så hade vi "kabeltattare" som var "G-skallar". :lol: Jag vet att de benämningarna inte är "politiskt korrekta", men 80-talet var en oskyldigare tid. :oops:
Kabeltattare hette det så sent som 2008, råkar jag veta... :roll:
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Krook
Medlem
Inlägg: 504
Blev medlem: 18 april 2007, 21:24
Ort: Mälardalen

Re: Varför malajer?

Inlägg av Krook » 30 mars 2015, 22:24

Kabelsoldater var inte malajer, även om kraven (framförallt på mental spänst) var låga.
Att bygga kabel är en gedigen uppgift. Att leda en kabelgrupp är en synnerligen krävande uppgift.

Signalnisse
Medlem
Inlägg: 57
Blev medlem: 28 mars 2015, 07:17
Ort: Kalifornien

Re: Varför malajer?

Inlägg av Signalnisse » 30 mars 2015, 23:39

Exakt. "G-skalle" syftar "vpl G", inte "vpl H" ("malaj"). Att leda kabelgrp har jag all respekt för. Jag har observerat kabeldragning i skogsterräng och det verkade inte kul alls.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför malajer?

Inlägg av Markus Holst » 30 mars 2015, 23:47

Hallå hallå. Jag var G-uttagen som skrivbiträde, så det fanns g-malajer också. Tror det var intelligensen som skilde oss från h

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Varför malajer?

Inlägg av Stellan Bojerud » 30 mars 2015, 23:54

Att leda kabelgrupp vill jag inte kalla synnerligen krävande, men väl intellektuellt krävande. Det gäller att räkna ut hur kabeln skall dras. Både sträckningen mellan ändpunkterna och att överkomma lokala hinder under linjebyggnadens gång.
Minns jag rätt bestod lätta kabeltraktorgruppen av tio man. Två hjultraktorer med 1 tons släpkärra.
Man delade gruppen i två patruller och byggde från bägge ändpunkterna mot en mötesplats någonstans i skogen. Att hitta till den krävde god förtrogenhet med karta och kompass.
*
En av de enklaste uppgifterna i armén var laddare vid granatkastarförband.
*
De fasta staberna alltifrån Högkvarteret och ner till Försvarsområde hade hög andel s k malajer., 1978 var jag ställföreträdande kompanichef (kapten) vid 3.Högkvartersstabskompaniet. Med undantag för ett fåtal var alla soldater i kompaniet icke-fälttjänstdugliga.
*
1974 var jag chef för en fjärrskriftspluton vid 1.kompaniet Kungl. Upplands regemente (S 1) i Uppsala. Det var 55 unga män, som inte fyllde fältlivets krav. Under mycket milda former fick de ett (1) dygn i tält. Efter avslutad kurs i fjärrskrift och kryptering, sändes de ut till HKV och högre staber. Ibland blev de av andra soldater kallade för malajer. Även hanlottor användes som nedsättande epitet.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Varför malajer?

Inlägg av Stellan Bojerud » 31 mars 2015, 00:01

Jag tror att malaj blott är ett allmänt nedvärderande ord liksom kuli. Sannolikt kommit till Sverige genom sjömän. Vi har flera malajiska låneord. Kareta = vagn, tampar = rep, macka (mackan) = mat.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Varför malajer?

Inlägg av Markus Holst » 31 mars 2015, 00:17

Jag tjänstgjorde i fält, faktiskt. Jag var med ut som läkarbiträde när sjv-komp byggt en brigadförbandsplats i skogen och vi där skulle genomföra läkarmottagning av soldaterna. Jag hade blågult band i mössan och åt i mässen tillsammans med bla läkaren och sjukvårdsavdelningens chef, fanjunkare Simonsson. Han var mycket mån att jag åt ordentligt och fyllde mitt glas med mjölk.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Varför malajer?

Inlägg av Stellan Bojerud » 31 mars 2015, 00:46

Kostnader. Ovan har nämnts kostnader och "svartjobb". Medio 1990-tal var övningsoberoende dygnskostnader:
Yrkesbefäl: 0 kr. Ingick i ordinarie lönekostnad.
Reservbefäl: 1000 kr/dygn
Värnpliktigt befäl och värnpliktiga repetitionsövning: 500 kr/dygn
Värnpliktig grundutbildning: 300 kr/dygn

En handräckningsvärnpliktig - t ex brevbärare internpost - kostade alltså 300 kr/dygn. I detta ingick kost och logi, kläder, sjukvård, personalvård, försäkring, hemresor och dagersättning.

Skriv svar