Soldaten som yrke idag.

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av Vysotskij » 15 november 2014, 16:45

Jag har svårt att se att inte all form av militär anställning verkar lämplig att kombinera med civil utbildning i högre eller lägre studietakt.

För exemplet tidvis tjänstgörande soldater är det uppenbart, men kanske även en artilleriofficer skulle ha nytta av en avklarad ingenjörsutbildning på kvartsfart när hon vill karriärväxla framåt 35-årsdagen eller så.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5933
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av Sarvi » 15 november 2014, 19:33

"Risk att skickas utomlands"? De jag har talat med ser det inte som en risk, utlandstjänsten är en del av motivationen till varför man sökt sig till FM. Att spendera åtta år med att harva runt på en kaserngård i Skövde eller Boden med halvtaskig lön, ständigt indragna övningar och dyrt kasernboende är inte så lockande om man nu har några förväntningar på att ha ett utvecklande och utmanande jobb.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av Vysotskij » 15 november 2014, 19:59

Men det är nog rätt många ungdomar som kan tänka sig att ge ett års skolavbrott för att lära sig försvara fosterlandet, och en hel del befattningar i FM som inte står först i kön för utlandstjänst. Eller?

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av Donkeyman » 16 november 2014, 09:03

Jag kan också tänka mig att det är många som är positiva till det Svenska försvaret. Som också är positiva till de traditionella FN- insatserna. Som kanske också kan tänka sig göra något i EU:s gemensamma intresse. MEN- som inte tycker att det är moraliskt riktigt att delta i USA:s och NATO:s militära äventyr i utlandet. Med den inställingen är man ju helt olämplig att ingå i det Svenska försvaret.

I grund och botten tror jag faktiskt att det är ganska många Svenskar som har den inställningen. Det vill säga personer som är kritiska till insatserna i Afghnistan, Irak och Libyen, för att nämna några exempel. Som anser att skattepengarna skall användas till att bygga försvar av Sverige, ett försvar som också kan användas vid olyckor, naturkatastrofer och liknande. Utlandsinsatser skall vara rena undantag, så som det var i gamla tider.

Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av Vysotskij » 16 november 2014, 11:41

Vill bara påpeka att man kan vara varm anhängare även av svenskt deltagande i Natooperationer samtidigt som man vill begränsa sitt eget militära engagemang till det som behövs för fosterlandets försvar.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7150
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av sonderling » 16 november 2014, 20:13

Sarvi skrev:"Risk att skickas utomlands"?
Ja jo jag hade nog också sett det som en möjlighet. Jag tänkte nog utifrån ett annat perspektiv kanske. Mödrarna eller nått? :D

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av Lasse O » 16 november 2014, 21:33

Donkeyman skrev:MEN- som inte tycker att det är moraliskt riktigt att delta i USA:s och NATO:s militära äventyr i utlandet. Med den inställingen är man ju helt olämplig att ingå i det Svenska försvaret.
Det är minst sagt föraktfullt att avfärda de svenska soldaternas insatser i t ex Afghanistan som deltagare i "USA:s och NATO:s militära äventyr i utlandet". För det första är det bara NATO som har ledningskapaciteten för sådana operationer, försåvitt inte FN enas om att Ryssland eller Kina skall få mandatet. För det andra så är det som sagt FN som beslutat om insatserna. Dessutom tar såvitt jag vet inte Sverige order från NATO-högkvarteret.
För det tredje finns det nog väldigt få svenska soldater som upplevt att de deltagit i något slags amerikanskt "militärt äventyr" vid den numera obligatoriska utlandstjänstgöringen men kanske har Donkeyman egna erfarenheter.

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av Donkeyman » 17 november 2014, 06:57

Lasse Odrup skrev: För det tredje finns det nog väldigt få svenska soldater som upplevt att de deltagit i något slags amerikanskt "militärt äventyr" vid den numera obligatoriska utlandstjänstgöringen men kanske har Donkeyman egna erfarenheter.
Jag har inte egna erfarenheter. Och läser du mitt inlägg lite noggrannare så ser du att jag relaterar vad som är en ganska vanlig uppfattning som är spridd i stora kretsar i Sverige. Alltså att försvar av Sverige är ok. Internationella äventyr i andra världsdelar är inte ok. Utan att lägga egna värderingar i detta för att undvika politisk debatt om den saken, det skulle ju bli "off topic".

Däremot minskar ju detta rekrteringsytan för det Svenska försvaret av 2014- eller hur ?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av MD650 » 19 november 2014, 14:25

Ett antal inlägg som faller utanför trådens ämne och forumets regler har tagits bort.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av Lasse O » 20 november 2014, 20:43

Donkeyman skrev:
Lasse Odrup skrev: För det tredje finns det nog väldigt få svenska soldater som upplevt att de deltagit i något slags amerikanskt "militärt äventyr" vid den numera obligatoriska utlandstjänstgöringen men kanske har Donkeyman egna erfarenheter.
Jag har inte egna erfarenheter. Och läser du mitt inlägg lite noggrannare så ser du att jag relaterar vad som är en ganska vanlig uppfattning som är spridd i stora kretsar i Sverige. Alltså att försvar av Sverige är ok. Internationella äventyr i andra världsdelar är inte ok. Utan att lägga egna värderingar i detta för att undvika politisk debatt om den saken, det skulle ju bli "off topic".

Däremot minskar ju detta rekrteringsytan för det Svenska försvaret av 2014- eller hur ?
Sverige har deltagit i de "internationella äventyren" sedan slutet av andra världskriget, Kongo, Cypern, Korea, bara för att nämna några. Jag tror att Donkeyman håller innerst inne håller med om att det är motviljan mot NATO som gör att "stora kretsar" i Sverige inte längre vill att svenska soldater deltar i insatser utanför landets gränser. Eller hur :)

Användarvisningsbild
Donkeyman
Saknad medlem †
Inlägg: 3181
Blev medlem: 5 februari 2004, 18:29
Ort: Tromsø

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av Donkeyman » 20 november 2014, 21:05

Jo men visst. Insatserna i Kongo, Cypern och så vidare var inte allmänt kontroversiella. I motsättning till Afghanistan, Libyen och så vidare.

Diskuterar man så den allmänna inställningen till försvaret så är i vart fall min uppfattning att på "den gamla goda" tiden när alla visste vem "fi" var och det var allmän värnplikt samtidigt som de internationella insatserna för FN var en liten parentes i sammanhanget så var det i stort sett bara pacifister som var emot försvaret. Men ser vi till "den moderna" tiden när försvaret av Sverige är en parentes och internationella insatser utgör huvudsaken samtidigt som försvaret är en business för en mindre grupp av stamanställda så har nog den allmänna inställningen hos många förändrat sig. Utan att jag härmed har tagit ställning för vare sig det ena eller det andra.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Soldaten som yrke idag.

Inlägg av Lasse O » 20 november 2014, 21:46

Till del får jag väl hålla med dig men den gamla goda tiden kommer aldrig åter, åtminstone inte i vår livstid. Själv kände jag som yrkesofficer att luften nästan gick ur oss alla som tjänstgjorde inom FM efter Sovjets sammanbrott men så småningom spreds en tro att vi ändå hade en uppgift att fylla, nämligen att försvara Sverige utomlands.
Internationell tjänstgöring blev på modet fast den visade sig vara ekonomiskt kostsam men vi kan inte bortse från att många av våra soldater fått värdefulla erfarenheter vid tjänstgöring i bl a Afghanistan. Förmodligen är det för första gången sedan Kongokrisen som svenska soldater stridit med skarp ammunition.
Den samverkan som sker med NATO är ovärderlig för det svenska försvaret och bäddar förhoppningsvis för en snar svensk NATO-anslutning

Skriv svar