Org.översikt P10 85-86

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Kasson
Medlem
Inlägg: 147
Blev medlem: 20 december 2012, 12:31

Re: Org.översikt P10 85-86

Inlägg av Kasson » 22 maj 2014, 16:03

Hittade en till bild från samma tillfälle, ur en vinkel där till och med jag ser att det är 101:or.
Bild

Två 11-bilar på bilden har cyklar monterade framtill. Vem är det som får cykla i mekbaten?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Org.översikt P10 85-86

Inlägg av MD650 » 22 maj 2014, 17:08

FredH skrev:

Tack båda.
Hur var tanken med p-skott. Var det inget som plannerades att använda sig av som grundtanke för att istället förlita sig på grg?

Fanns det en grundfördelning av grg-ammunition per grg, antal, typ t.ex.?
Gissar på 12 eller 18 st/pskplut avseende pskott.
Gissar på slpsgr 18 st/grp, 8 rök, och 8 sgr.
:)

Joreri508
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 5 oktober 2014, 01:07

Re: Org.översikt P10 85-86

Inlägg av Joreri508 » 5 oktober 2014, 01:12

Jag tror bilden är från maj 1984 och jag var där. Det var Överste Henriksson som sista dagen på årets slutövning ställde upp oss på Lötgärdet. Samlingen utgjordes av det årets utbildade mekbataljon, brigadens stabskompani och brigadens mekspaningskompani (där jag var kvm). Jag minns dagen mycket väl. Det var en mäktig känsla.

Användarvisningsbild
Zizka
Medlem
Inlägg: 354
Blev medlem: 15 februari 2005, 21:00
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Org.översikt P10 85-86

Inlägg av Zizka » 6 oktober 2014, 12:34

Lite off-topic men i relation till uppställd mekbataljon.

När man gjorde lumpen så var man i regel en pluton i början som drillades ensamt och man saknade insikt i den "stora blden".
Sen kopplades det på i kompanis ram men det var inte så stort, man såg ju grannplutoner och stab göra sitt men inför slutövningen 89 på Lv7 så rullade hela 24. Luftvärnsbataljonen ut genon grinden på Lv7 i Luleå och då började man förstå hur mycket gubbar och fordon som fanns inom förbandet, sen träffade vi på en fullt mobiliserad basbataljon i Jokkmokk med andra förband ur armén och då blev det trångt på basen. Skulle vilja se en fullt uppställd PB63 på ett fält, skulle varit en mäktig syn..

MekB10
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 februari 2014, 15:08

Re: Org.översikt P10 85-86

Inlägg av MekB10 » 23 oktober 2014, 23:52

FredH skrev:
Hans skrev:
FredH skrev:Delades plutonerna upp i understödsgrupp och tre pskgrupper eller fördelades understödsvapnen jämt över plutonen?
Nu är jag infanterist men jag har ett minne av att den tyngre utrustningen fördelades jämt över grupperna.
Och en snabbtrål ger mig nästan rätt.
http://forum.soldf.com/topic/5752-pansa ... n-pbv-302/
MVH
Hans
MD650 skrev: Listor fanns s.k. U-listor där all organisatorisk mtrl fanns redovisad.
De tre pskplut i PB 63 hade två ksp 58 och tre grg m/48.
Pvplut hade fyra st pvpj 1110 på pvpjtgb 9031.
På trosstroppens packgrp fanns 50 st strvminor.

I org PB 63M/90 fanns det ingen pvplut på pskkomp.
:)
Tack båda.
Hur var tanken med p-skott. Var det inget som plannerades att använda sig av som grundtanke för att istället förlita sig på grg?

Fanns det en grundfördelning av grg-ammunition per grg, antal, typ t.ex.?
Vår(jag var grpch)pskplut utbildad 81/82 hade ksp + grg i varje vagn 7manna grp , vagn nr 2 hade plutch på vagnchefsplats och signalist som följde plutch avsuttet tilldelning av kikarsikte var också på signalisten som hos oss dubblerade som krypskytt, plutch följde alltid med avsutten pluton i anfallsmålet om terrängen tillät följde vagnen med som understöd för grp.
Tilldelning av p-skott var 4st per grp dessa hade grpch och stf hand om, en av vagnarna hade dessutom tilldelning av strv minor och röjnings utrustning kommer inte i håg vilken vagn däremot svagt minne att det var vagn 1.
Kompaniet bestod av 11vagnar alltså splitterskydd för alla, skydds o grp på 5 man åkte med stf kompch vagn, till och från tilldelades kompaniet 2plt bandpv och bildade då så kallat pansarjägarkompani, Grg hade bara rök och pansarspräng ingen vanlig spräng tilldelades där skulle pbv stödja i anfallsmålet....under framryckning på väg och att man kunde förvänta kontakt med fi körde man ofta med Grg uppe i vagnstrid laddat med rök för att snabbt kunna backa i skydd varvid rök skjöts mot fi med Grg.
Bildförstärkare tilldelning 1 per vagn kom först senare när jag gjorde rep 1988 tidigare var det 1 signalpistol per plut för lys, då var också Pansarjägar konceptet skrotat och komp agerade som ett vanligt pskkomp.

//Mats
Senast redigerad av 1 MekB10, redigerad totalt 24 gånger.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Org.översikt P10 85-86

Inlägg av Stellan Bojerud » 24 oktober 2014, 00:32

Jag hoppas du inte tar illa upp. Det du beskriver är intressant och begripligt. Heder för detta. Dock blir det lättare med fastställda förkortningar enligt NomenF.

Kompanichef = Kompch
Plutonchef = Plutch
Pansarskyttepluton = Pskplut
Gruppchef = Grpch

MekB10
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 februari 2014, 15:08

Re: Org.översikt P10 85-86

Inlägg av MekB10 » 24 oktober 2014, 11:02

Stellan Bojerud skrev:Jag hoppas du inte tar illa upp. Det du beskriver är intressant och begripligt. Heder för detta. Dock blir det lättare med fastställda förkortningar enligt NomenF.

Kompanichef = Kompch
Plutonchef = Plutch
Pansarskyttepluton = Pskplut
Gruppchef = Grpch
Hej Stellan

Absolut inga problem har inte militära "språket" direkt, försökte putsa till och fylla i med lite mer info.

//Mats

MekB10
Ny medlem
Inlägg: 9
Blev medlem: 7 februari 2014, 15:08

Re: Org.översikt P10 85-86

Inlägg av MekB10 » 24 oktober 2014, 11:17

[quote="Kasson"]Hittade en till bild från samma tillfälle, ur en vinkel där till och med jag ser att det är 101:or.
Bild

Kan också tillägga att vi fick ställa upp hela bataljonen på liknande sätt på samma fält GU 81/82 men syftet var att alla skulle spana efter Pvhkp mot horisont ovanför trädtoppar ingen såg ett skit, hela våren 82 bedrevs försök då vi fick åka runt Härad och hkp testade mot oss och det fördes statistik hur bra/ofta vi kunde se dem, hela vagnen var då under observation.

//Mats

Skriv svar