Beredskapskompaniers uppgifter

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Beredskapskompaniers uppgifter

Inlägg av sonderling » 25 juli 2014, 15:46

Jag gjorde ju lumpen i 3:de beredskapskompaniet på I22 i Kiruna.

Utöver det vanliga lumpen köret, med ändlösa marscher och träning i eldöverfall och minförsåt.
Så kunde vi vakta mobförråd, ibland i civila kläder (med vapen, helfränt tyckte jag då) och en stor del av sommaren -87 gick ju åt till ubåtsspaning i Töre Skärgård.
Och jag minns att vid ett tillfälle då vi var ute i terränglådan och övade så kom tre stycken Huey helikoptrar flygande förbi varpå övningen tillfälligt avbröts eftersom befälen skulle ta reda på om det var en statskupp på gång. Jag minns detta speciellt för jag tyckte det var så otroligt löjligt. :roll:
Men jag antar att vår uppgift var att vara på standby läge.

Sonderling

Eken
Medlem
Inlägg: 80
Blev medlem: 25 januari 2009, 13:57

Re: Beredskapskompaniers uppgifter

Inlägg av Eken » 26 juli 2014, 11:01

BerTo finns fortfarande

hasse lindquist
Medlem
Inlägg: 1249
Blev medlem: 29 november 2008, 11:43

Re: Beredskapskompaniers uppgifter

Inlägg av hasse lindquist » 26 juli 2014, 22:39

På somliga håll skulle sådana beredskapskompanier avlösa de hemvärnsförband, som normalt är allra först på plats vid det hemvärnslarm, som föregår allmän mobilisering. Som chef för en hv-pluton tyckta jag nog emellanåt att sambandsrutinerna mellan beredskapskompanier och hv borde ha övats lite bättre. De nymobiliserade, fortfarande civilklädda beredskapsoldaterna kan missuppfattas som spetznaz av hv-männen, som redan bevakar ett objekt.
En otäck, besläktad incident inträffade en gång i Sörmland. då en polispatrull i nattens mörker nalkades ett skyddsobjekt, där hemvärnet redan hunnit på plats. En polisman skottskadades svårt.

Robert63
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 november 2015, 20:49
Ort: Lerum

Re: Beredskapskompaniers uppgifter

Inlägg av Robert63 » 28 november 2015, 21:09

Lasse Odrup skrev:
BOPE-RJ skrev:
Varje Milo fastställde vilka uppgifter som beredskapsplutonerna (berplut) skulle ha.
I vårt fall fo 44 var det att bevaka eller skydda:
- Stockholms hamnar
- Stockholms flygfält
- Halmsjöns flygplats
- Kapellskär
- Nynäshamn
- Regeringskvarteren
- SR
- delta i ubåtsskyddsverksamheten
- plus en del andra uppgifter som ännu inte lämpar sig för tryck
Ramlade in här av en tillfällighet. Jag var med 1983, och det var en helt fantastisk period i mitt liv. Roligt att se bilden, de enda jag kände igen var du Lars samt Svantesson. Vi kände oss speciella, och vi hade en fantastisk sammanhållning, inte minst beroende på att vi låg ute mycket. Jag har ingen annan militärtjänstgöring att jämföra med, men jag tror de är få som fick uppleva och se så mycket som vi fick. Fantastiskt att få se så mycket "behind the scen" av Stockholm som vi fick. Minns bland annat larmen, poliseskort ut till Arlanda eller Regeringskansliet. Med mera, en del lämpar sig som sagt inte i tryck. Det var go puls för en 20-åring.

Lundberg

P.s, jag tog en bondpermis. :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Beredskapskompaniers uppgifter

Inlägg av Lasse O » 29 november 2015, 18:19

Robert63 skrev: Ramlade in här av en tillfällighet. Jag var med 1983, och det var en helt fantastisk period i mitt liv. Roligt att se bilden, de enda jag kände igen var du Lars samt Svantesson. Vi kände oss speciella, och vi hade en fantastisk sammanhållning, inte minst beroende på att vi låg ute mycket. Jag har ingen annan militärtjänstgöring att jämföra med, men jag tror de är få som fick uppleva och se så mycket som vi fick. Fantastiskt att få se så mycket "behind the scen" av Stockholm som vi fick. Minns bland annat larmen, poliseskort ut till Arlanda eller Regeringskansliet. Med mera, en del lämpar sig som sagt inte i tryck. Det var go puls för en 20-åring.

Lundberg

P.s, jag tog en bondpermis. :)
Hej Robert. Kommer ihåg dig mycket väl.
Vi var speciella och beredskapstjänsten var höjden på min militära karriär. Fria händer och mycket pengar, ljusa sommarnätter och nästan aldrig tältförläggning. Bland övriga befäl på regementet gick 1.berplut under benämningen "Lyxplutonen".

Att du inte känner igen plutonen beror på att det föreställer 1984 års 1.berplut. Ett bra gäng men förstås inte i samma klass som 1983 års män :)
Kortet på ditt gäng blev förstört, dels p g a att Inerud eller Leverud försökte göra så många kanintecken som möjligt och fotografen från skjutfältsavdelningen var en lika bra fotograf som min yngsta hund.
Bondpermisen missade jag men det är tyvärr preskriberat nu.
Lev väl
Lasse O
Bilagor
Den gamla flaggan.jpg
Den gamla flaggan.jpg (109.8 KiB) Visad 1922 gånger

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28557
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Beredskapskompaniers uppgifter

Inlägg av Hans » 29 november 2015, 20:01

Lasse Odrup skrev:...och fotografen från skjutfältsavdelningen var en lika bra fotograf som min yngsta hund.
Hur gammal är hunden? Jag har f.ö. dessutom en balkongkatt numera.

Tack för kvällens skratt.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28557
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Beredskapskompaniers uppgifter

Inlägg av Hans » 29 november 2015, 20:04

Robert63 skrev:Skrev
Välkommen.

Nu vill vi ha massor av pinsamma detaljer om Lars :wink: Sorry, det sista var riktat mot Lasse.

MVH

Hans

Grönis
Medlem
Inlägg: 450
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Beredskapskompaniers uppgifter

Inlägg av Grönis » 6 januari 2016, 21:53

Intressant tråd. Men jag blev aldrig klok på hur plutonerna krigsplacerades? Som någon skrev tidigare borde det väl vara smart att placera dom som självständiga bevakningsplutoner vid kvalificerade objekt, men var det så?


Det nämndes något om beredskapsplutoner i andra trådar, bl.a. om ubåtsjakt och grodmän tror jag. Vore kul med någon historia från dessa aktiviteter om det finns något som lämpar sig för publicering..

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Beredskapskompaniers uppgifter

Inlägg av NIL » 21 februari 2016, 17:13

Jag gjorde GU vid ett norrlandsförband 86/87, vi hamnade redan vid första utgången i handgemäng med några störiga 08:or som ansåg sig vara väldigt speciella eftersom dom tillhörde något som kallades för beredskapskompani. Efter att ha anförtrott oss för ett av våra befäl (men utelämnat vissa detaljer) så fick vi det berättat för oss att beredskapskompaniet blott var värnsoldater från Mälardalen som efter utryckning krigsplacerades vid fasta objekt i sina hemtrakter.

Jag vet inte hur sann den utsagan är, den kan ju vara färgad av att värnsoldat jämte signalist var ett skällsord under vår GU.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Beredskapskompaniers uppgifter

Inlägg av Lasse O » 22 februari 2016, 09:40

Grönis skrev:Intressant tråd. Men jag blev aldrig klok på hur plutonerna krigsplacerades? Som någon skrev tidigare borde det väl vara smart att placera dom som självständiga bevakningsplutoner vid kvalificerade objekt, men var det så?
Det nämndes något om beredskapsplutoner i andra trådar, bl.a. om ubåtsjakt och grodmän tror jag. Vore kul med någon historia från dessa aktiviteter om det finns något som lämpar sig för publicering..
Plutonerna började tjänstgöra i början på 80-talet (1983 i I 1/Fo 44:s fall) och bestod till huvuddelen av G-vpl som hade lägre tjänstbarhet än F-vpl.
Tanken bakom systemet var att själva tjänstgöringen inte skulle vara så krävande som för en skyttesoldat och dessutom innebära tjänst vid infallsportar med värnkanoner. Således skulle beredskapssoldaterna så småningom bli krigsplacerade i värnplutonerna.
Nu visade det sig att tjänsten inte alls blev så lugn och behaglig. MB och Fobef insåg att här hade man insatsplutoner med yrkesbefäl i befattning, lättrörliga enheter beväpnade till tänderna vilket innebar ubåtsskydd, eskort, strid i bebyggelse, genomsök och sådant som än i dag inte kan publiceras och redan 1984 krigsplacerades vissa beredskapsplutoner som skytteplutoner inom I 1/Fo 44.

Hur det var med övriga berplut i riket vet jag dock inte. P g a tjänstens karaktär hade vi mycket lite med varandra att göra.

Skriv svar