Erik Ljungberg skrev:Rickard skrev:tryggve skrev:
Jämför t ex Falklandskriget 1982. Argentinarn lyckades till och med bomba och träffa brittiska fartyg med vanliga bomber. Sjömålsrobotarna som avfyrades, Exocet, hade RN svårt att göra något åt när de väl var avfyrade.
Ungefär vad jag ville antyda i ett tidigare inlägg. Jag tror faktiskt att tex Varjag underskattar den svenska förmågan och överskattar den ryska. Jag kan helt enkelt inte se någon anledning till att ryska östersjöflottan skulle vara ett slagkraftigare förband än Royal Navy eller att det svenska attackflyget skulle vara mindre kapabelt än det argentinska.
Att E1 skulle lida kolossala förluster under sina tänkta hänsynslösa anfall är det nog få som ställer sig tvekande till men jag kan inte riktigt se att Sovjetunionen skulle kunna genomföra en invasion sjövägen med de medel som stod till buds utan att utsätta sig för enorma risker, I synnerhet som dessa förband hade tålt mycket små förluster under överfarten utan att deras förmåga att lösa sin uppgift blivit betydligt reducerad.
Saxat från Pettersson
"Vid flera tillfällen kontrollerades flygförarkårens skjut- och bombfärdigheter. Till exempel
kunde CE 1 rapportera efter sommarövningarna 1959 att nio av tio flygförarare hade mindre
radiella fel än 15 m med arak och fällde en bomb inom 25 m. Vid mörker och/eller dåligt
väder kunde radarbombfällning tillämpas, där 40 % av serierna varit täckande med sidfel
under 50 m.68 Om vädret medgav under mörker var dock målbelysning med lysbomber
huvudmetod. Efter en sammanställning av samtliga tillämpningsövningar med skarp
ammunition under 1960-62, totalt 807 anfall, gjordes bedömningen att 65 % av anfallen med
bomber eller raketer haft verkan mot trupptransportfartyg och 57 % mot mindre
landstigningsfarkoster. Därför avsågs taktiskt två flygplan insättas per fartyg.69
Huvudbeväpningen för sjömålsbekämpning var dock den svensktillverkade rb 304 (senare
benämnd rb 04C) som levererades med början 1960/61.70 Förutom robotförråden vid
attackflottiljerna i Karlsborg och Såtenäs, planerades robotförråd stå klara vinterhalvåret
1962/63 i närheten av fem olika krigsbaser med plats för 45 robotar vardera.71 Ett exakt antal
robotar har inte kunnat identifieras utifrån materialet, men förrådsvolymen ovan liksom flera
underlag för krigsspel tyder på drygt 300 st. Robot 04C, västvärldens första operativa sjömålsrobot,
var försedd med aktiv radarmålsökare och kunde fällas på ca 15 km avstånd oavsett
väder och ljusförhållande. Ett flygplan med två robotar beräknades per fartygsmål, dock ej
kryssare som krävde två flygplan med fyra robotar för säker verkan."