Stridsuppgifter för pansarbrigaderna

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Vysotskij
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 858
Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok

Re: Stridsuppgifter för pansarbrigaderna

Inlägg av Vysotskij » 5 juni 2009, 13:21

Det sovjetiska underhållet var ungefär lika vägbundet som det svenska, tror jag. Men det har diskuterats på andra håll här...

apersson850
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 maj 2009, 23:25

Re: Stridsuppgifter för pansarbrigaderna

Inlägg av apersson850 » 9 juni 2009, 00:00

De där "krigsfallen" levde fortfarande i början på 80-talet. Men då var det ju heller inte på tal än att lägga ner alla pansarbrigader i Skåne, så något krigsfall fick vi ju allt ha att öva för.

C Fagervall
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 2 mars 2008, 22:57

Re: Stridsuppgifter för pansarbrigaderna

Inlägg av C Fagervall » 17 mars 2010, 05:38

Stellan Bojerud skrev:Krigsplanläggningen ändrades hela tiden vartefter förband lades ner. Min minnesbild från mitten av 1980-talet:

PB 6 (P 1) Nedlagd. Fanns kvar en tid som 6.pansargruppen, vilken återuppstod som MekB 10.
PB 7 (P 7) 13.förd
PB 8 (P 2) 13.förd
PB 9 (P 4) Stratres Milo Ö alt Milo S
MekB 10 (P 10) Norr ARLANDA alt OXELÖSUND-BRÅVIKEN alt SÖDERTÖRN.
PB 26 (P 6) 13.förd

Vid P 4 SKÖVDE fanns rikets stridsvagnstransportkapacitet i form av dragbilar och stridsvagnstransportsläp. Kapaciteten var samtidig förflyttning av strv för två pbat, vilken under 1990-talet nedgick till en pbat, så utmönstrade dragbilar inte ersattes fullt ut.

13.förd huvuduppgift var att slå landstigen fiende Milo S alternativt Milo Ö. Pbrig anföll dagtid och återhämtade nattetid. Infbrig höll nattetid tagen terräng och återhämtade dagtid.

Jag vill minnas att 1983 övade vi 13.förd i området NORRKÖPING-SÖDERKÖPING. Övning "Ostkust" i folkmun kallad "Ostkant" avseende vid BRÅVIKEN och på VIKBOLANDET landstigen fiende samt luftlandsättning NORRKÖPINGS flygplatser m m.

Kommentar PB 80 talet :

Vid Fall 2 S (motsvarande fall, även om man kallade det Operationsplan) :
PB 26 = 1. Förd (Kristianstad), PB 7 =11. Förd (Sturups trakten), PB 8 och PB 9 = 13. Förd (central anfallsreserv kring Ringsjöarna samt MB 10 = 4. Förd (strategisk reserv i Västergötland. Därför deltog bataljoner ur MB 10 i övningen Väst 86).
31. Mekbat F (P 4) underställd 14. Förd vid Karlshamn, 61. Mekbat F (P 6) underställd 1. Förd vid Åhus, 71. Mekbat F (P 7) underställd 11. Förd vid Skånes sydkust, 41 och 42. Mekbat F (P 10) under Fo 43 Södermanland

Fall 2 O : MB 10 = 4. Förd (anfall mot Arlanda/Roslagen). PB 9 = 13. Förd (Östergötland), PB 8 och PB 26 = 1. Förd
(strategisk reserv beredda anfalla på ömse sidor om Mälaren, utgångsgruppering Köping - Arboga), PB 7 kvar i Skåne underställd Fo 11.
31. Mekbat F underställd Fo 35 med uppgift skydda Västgötabaserna eller anfalla mot Göteborg, 61 Mekbat F underställd Fo 14, 71 Mekbat F underställd Fo 11, 41 och 42. Mekbat F underställda 14. Förd grupperade norr om Bråviken.

VJ5
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 27 juni 2008, 16:49

Re: Stridsuppgifter för pansarbrigaderna

Inlägg av VJ5 » 17 mars 2010, 19:36

C Fagervall skrev:
Stellan Bojerud skrev:Krigsplanläggningen ändrades hela tiden vartefter förband lades ner. Min minnesbild från mitten av 1980-talet:

PB 6 (P 1) Nedlagd. Fanns kvar en tid som 6.pansargruppen, vilken återuppstod som MekB 10.
PB 7 (P 7) 13.förd
PB 8 (P 2) 13.förd
PB 9 (P 4) Stratres Milo Ö alt Milo S
MekB 10 (P 10) Norr ARLANDA alt OXELÖSUND-BRÅVIKEN alt SÖDERTÖRN.
PB 26 (P 6) 13.förd

Vid P 4 SKÖVDE fanns rikets stridsvagnstransportkapacitet i form av dragbilar och stridsvagnstransportsläp. Kapaciteten var samtidig förflyttning av strv för två pbat, vilken under 1990-talet nedgick till en pbat, så utmönstrade dragbilar inte ersattes fullt ut.

13.förd huvuduppgift var att slå landstigen fiende Milo S alternativt Milo Ö. Pbrig anföll dagtid och återhämtade nattetid. Infbrig höll nattetid tagen terräng och återhämtade dagtid.

Jag vill minnas att 1983 övade vi 13.förd i området NORRKÖPING-SÖDERKÖPING. Övning "Ostkust" i folkmun kallad "Ostkant" avseende vid BRÅVIKEN och på VIKBOLANDET landstigen fiende samt luftlandsättning NORRKÖPINGS flygplatser m m.

Kommentar PB 80 talet :

Vid Fall 2 S (motsvarande fall, även om man kallade det Operationsplan) :
PB 26 = 1. Förd (Kristianstad), PB 7 =11. Förd (Sturups trakten), PB 8 och PB 9 = 13. Förd (central anfallsreserv kring Ringsjöarna samt MB 10 = 4. Förd (strategisk reserv i Västergötland. Därför deltog bataljoner ur MB 10 i övningen Väst 86).
31. Mekbat F (P 4) underställd 14. Förd vid Karlshamn, 61. Mekbat F (P 6) underställd 1. Förd vid Åhus, 71. Mekbat F (P 7) underställd 11. Förd vid Skånes sydkust, 41 och 42. Mekbat F (P 10) under Fo 43 Södermanland

Fall 2 O : MB 10 = 4. Förd (anfall mot Arlanda/Roslagen). PB 9 = 13. Förd (Östergötland), PB 8 och PB 26 = 1. Förd
(strategisk reserv beredda anfalla på ömse sidor om Mälaren, utgångsgruppering Köping - Arboga), PB 7 kvar i Skåne underställd Fo 11.
31. Mekbat F underställd Fo 35 med uppgift skydda Västgötabaserna eller anfalla mot Göteborg, 61 Mekbat F underställd Fo 14, 71 Mekbat F underställd Fo 11, 41 och 42. Mekbat F underställda 14. Förd grupperade norr om Bråviken.
Det ska väl vara 11.Mekbat F och inte 61.Mekbat F när det gäller P 6?

C Fagervall
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 2 mars 2008, 22:57

Re: Stridsuppgifter för pansarbrigaderna

Inlägg av C Fagervall » 18 mars 2010, 06:53

VJ5 skrev:
C Fagervall skrev:
Stellan Bojerud skrev:Krigsplanläggningen ändrades hela tiden vartefter förband lades ner. Min minnesbild från mitten av 1980-talet:

PB 6 (P 1) Nedlagd. Fanns kvar en tid som 6.pansargruppen, vilken återuppstod som MekB 10.
PB 7 (P 7) 13.förd
PB 8 (P 2) 13.förd
PB 9 (P 4) Stratres Milo Ö alt Milo S
MekB 10 (P 10) Norr ARLANDA alt OXELÖSUND-BRÅVIKEN alt SÖDERTÖRN.
PB 26 (P 6) 13.förd

Vid P 4 SKÖVDE fanns rikets stridsvagnstransportkapacitet i form av dragbilar och stridsvagnstransportsläp. Kapaciteten var samtidig förflyttning av strv för två pbat, vilken under 1990-talet nedgick till en pbat, så utmönstrade dragbilar inte ersattes fullt ut.

13.förd huvuduppgift var att slå landstigen fiende Milo S alternativt Milo Ö. Pbrig anföll dagtid och återhämtade nattetid. Infbrig höll nattetid tagen terräng och återhämtade dagtid.

Jag vill minnas att 1983 övade vi 13.förd i området NORRKÖPING-SÖDERKÖPING. Övning "Ostkust" i folkmun kallad "Ostkant" avseende vid BRÅVIKEN och på VIKBOLANDET landstigen fiende samt luftlandsättning NORRKÖPINGS flygplatser m m.

Kommentar PB 80 talet :

Vid Fall 2 S (motsvarande fall, även om man kallade det Operationsplan) :
PB 26 = 1. Förd (Kristianstad), PB 7 =11. Förd (Sturups trakten), PB 8 och PB 9 = 13. Förd (central anfallsreserv kring Ringsjöarna samt MB 10 = 4. Förd (strategisk reserv i Västergötland. Därför deltog bataljoner ur MB 10 i övningen Väst 86).
31. Mekbat F (P 4) underställd 14. Förd vid Karlshamn, 61. Mekbat F (P 6) underställd 1. Förd vid Åhus, 71. Mekbat F (P 7) underställd 11. Förd vid Skånes sydkust, 41 och 42. Mekbat F (P 10) under Fo 43 Södermanland

Fall 2 O : MB 10 = 4. Förd (anfall mot Arlanda/Roslagen). PB 9 = 13. Förd (Östergötland), PB 8 och PB 26 = 1. Förd
(strategisk reserv beredda anfalla på ömse sidor om Mälaren, utgångsgruppering Köping - Arboga), PB 7 kvar i Skåne underställd Fo 11.
31. Mekbat F underställd Fo 35 med uppgift skydda Västgötabaserna eller anfalla mot Göteborg, 61 Mekbat F underställd Fo 14, 71 Mekbat F underställd Fo 11, 41 och 42. Mekbat F underställda 14. Förd grupperade norr om Bråviken.
Det ska väl vara 11.Mekbat F och inte 61.Mekbat F när det gäller P 6?
Rätt. Ursäkta jag skrev detta kring kl. 02.30 på natten. Mekbataljon F hette 11. Mekbat F på P 6 samt 12. Mekbat F på P 7.

MVH C Fagervall

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stridsuppgifter för pansarbrigaderna

Inlägg av MD650 » 20 mars 2010, 11:01

PB 9 hade väl initialt uppgifter kring VARA-slätten eller?
:)

C Fagervall
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 2 mars 2008, 22:57

Re: Stridsuppgifter för pansarbrigaderna

Inlägg av C Fagervall » 21 mars 2010, 07:00

MD650 skrev:PB 9 hade väl initialt uppgifter kring VARA-slätten eller?
:)
Ja direkt efter mobilisering, innan man bestämt vilket krigsg´fall som var aktuellt stod PB 9 under C Fo 35 (Skaraborgs län) med kuppförsvarsuppgifter inom detta Fo (detta gällde alla brigaderna i respektive FO).

MVH C Fagervall

bobben
Medlem
Inlägg: 42
Blev medlem: 10 februari 2007, 11:58
Ort: 2007-02-10

Re: Stridsuppgifter för pansarbrigaderna

Inlägg av bobben » 22 mars 2010, 10:29

PB 8 och PB 26 = 1. Förd (strategisk reserv beredda anfalla på ömse sidor om Mälaren, utgångsgruppering Köping - Arboga).

Första undringen är hur snabbt var det tänkt att de två PB samt Fördelningsförbanden var på plats (till Köping-Arboga) efter mob, tilltransport och vara anfallsberedda?

Undring nummer två är:
När jag gick "Vicekorpralskolan" fick man lära sig att Pansarförband ALLTID anfaller parallellt med vattendrag.....
Som uppvuxen i trakten måste jag säga att denna plan förvånar mig.

Först delas området Köping-Arboga av Hedströmmen. En å med sanka stränder och få ordentliga broar.
Ska du sedan söder om Mälaren har du EN ordentlig bro över Arbogaån vid Kungsör. Vidare är Arbogaåns stränder här mycket sanka och gyttjiga.
I.o.f.s. finns det 4 broar i Arboga men då måste du över Hjälmare kanal som igentligen är två - Gamla och Nya kanalen. Där finns det bara EN ordentlig övergång med broar (E3) med hygglig bärighet.
Sedan behöva ta dig över Eskilstunaån. Därefter otaliga små vattendrag som rinner norrut ut i Mälaren innan man når utmaningen Södertälje Kanal....

Ska Fördelningen bjuda till dans Norr Mälaren skall man över Köpingsån, Kolbäcksån, Svartån samt Sagån innan man är i Enköping. Sedan återstår smärre hinder som Ekolsundsviken, Fyrisån, Stäket m.fl.

Måste ha varit en god utmaning även om man disponerar flera IngBat!

Vad hade man förväntat sig för TID mellan Anfallsorder och man stog med fanan vajande på Arlandas Flygledartorn/Uppsala-fälten/Kappelskär alternativt Nynäshamn Hamn?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Stridsuppgifter för pansarbrigaderna

Inlägg av MD650 » 22 mars 2010, 10:36

bobben skrev:
Undring nummer två är:
När jag gick "Vicekorpralskolan" fick man lära sig att Pansarförband ALLTID anfaller parallellt med vattendrag.....
Som uppvuxen i trakten måste jag säga att denna plan förvånar mig.

?
Visst är det att föredra att anfalla längs vattendragen i stället för över. Man ska nog inte tolka det som att man skulle "slicka" åarna när man anföll.
Men att skriva alltid är nog lite övermaga men principiellt är det rätt.
:)

Användarvisningsbild
Henke78
Medlem
Inlägg: 69
Blev medlem: 7 december 2009, 19:09
Ort: Stockholm

Re: Stridsuppgifter för pansarbrigaderna

Inlägg av Henke78 » 23 mars 2010, 00:02

bobben skrev:
PB 8 och PB 26 = 1. Förd (strategisk reserv beredda anfalla på ömse sidor om Mälaren, utgångsgruppering Köping - Arboga).

Första undringen är hur snabbt var det tänkt att de två PB samt Fördelningsförbanden var på plats (till Köping-Arboga) efter mob, tilltransport och vara anfallsberedda?

Undring nummer två är:
När jag gick "Vicekorpralskolan" fick man lära sig att Pansarförband ALLTID anfaller parallellt med vattendrag.....
Som uppvuxen i trakten måste jag säga att denna plan förvånar mig.

Först delas området Köping-Arboga av Hedströmmen. En å med sanka stränder och få ordentliga broar.
Ska du sedan söder om Mälaren har du EN ordentlig bro över Arbogaån vid Kungsör. Vidare är Arbogaåns stränder här mycket sanka och gyttjiga.
I.o.f.s. finns det 4 broar i Arboga men då måste du över Hjälmare kanal som igentligen är två - Gamla och Nya kanalen. Där finns det bara EN ordentlig övergång med broar (E3) med hygglig bärighet.
Sedan behöva ta dig över Eskilstunaån. Därefter otaliga små vattendrag som rinner norrut ut i Mälaren innan man når utmaningen Södertälje Kanal....

Ska Fördelningen bjuda till dans Norr Mälaren skall man över Köpingsån, Kolbäcksån, Svartån samt Sagån innan man är i Enköping. Sedan återstår smärre hinder som Ekolsundsviken, Fyrisån, Stäket m.fl.

Måste ha varit en god utmaning även om man disponerar flera IngBat!

Vad hade man förväntat sig för TID mellan Anfallsorder och man stog med fanan vajande på Arlandas Flygledartorn/Uppsala-fälten/Kappelskär alternativt Nynäshamn Hamn?
Nu handlade detta visserligen om PB 8 och PB 26, men en liten intressant sak var att vid uppsättandet av MekB 10, så kom den att stå på varsin sida av Mälaren. En kvarleva från PB 6 (senare 6.pansargruppen) som levde kvar långt in på 1990-talet. Då man av någon anledning inte flyttade hela brigaden till södra sidan av sjön?

Att ta sig till Arlanda eller norra Sthlm, behöver inte innebära att man tar E18 hela vägen, finns tex väg 263 ;)

Skriv svar