Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av MD650 » 18 juni 2009, 23:03

* Att bataljonsartilleriets förmåga sänks rejält med 8cm GRK.
Det beror på att det finns för många artillerister som bryr sig i sådana saker som de inte behärskar. Att vi tar bort 12 cm grk är vansinne.

* Att vi har kanske världens bästa stridsfordon som vi bara satsar på att livstidsförlänga, ingen remi.
Tyvärr räcker inte pengarna till. Alla måste ju få facetime med sina projekt och det kostar pengar.
:)

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem
Inlägg: 326
Blev medlem: 22 april 2002, 19:30
Ort: Sverige

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av Lützow » 19 juni 2009, 00:26

Att lägga ner 12cm Grk är rent vansinne, särskilt när AMOS i prinicp är färdig. Rätt mig om jag har fel men detta torde ju även vara slutet för STRIX som enbart finns i 12cm? Konstaterar med skepsism att mekbataljonerna alltså i princip enbart att få lita till direktriktad eld. :roll:

Att det inte blir någon REMI på stridsfordonssystemen än på ett tag är väldigt synd, både 122 och 90 är i behov av uppdateringar.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av B Hellqvist » 19 juni 2009, 00:44

En för diskussionen ovidkommande kommentar har tagits bort.

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem
Inlägg: 468
Blev medlem: 29 september 2002, 20:40
Ort: Stockholm, Europa

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av Hans Engström » 19 juni 2009, 12:27

Avseende friviiligförsvaret (HV) så verkar följande gälla:
Nuvarande insatshemvärn bildar NSS (lite tveksamt namn och förkortning, men OK) med 17 000 som målbild.
Tid kommer räknas på utbildningsdagar och inte timmar som nu.
Kvarvarande HV (5000 personer) blir en blindtarm som förtvinar och dör i brist på pengar och intresse, tilldelas enklast möjliga uppgifter.
Fordon, ja man tittar på civila fordon för att ersätta tgb11/13/20. Bandvagn 206 kvarstår för norrlandsförbanden samt en pluton per kompani söder Dalälven.

Enligt uppgift avses hemvärnet koncentreras till storstäderna till stor del.

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av Stellan Bojerud » 19 juni 2009, 13:16

Hans Engström skrev:
Enligt uppgift avses hemvärnet koncentreras till storstäderna till stor del.
Erfarenhetsmässigt är storstäderna de områden som hemvärnet har svårast att rekrytera inom. Hemvärnet är inget substitut för utbildade förband, möjligen ett komplement.

Utbildningstiden är för kort för att hemvärnet skall kunna manövrera i kompani. Befälskvaliteten är för ojämn.

Hemvärnet är bra och det har en viktig roll att fylla - men det måste vara rätt roll.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av ola » 21 juni 2009, 18:06

Hedin skrev:Jag tycker förvisso Försvarspolitiken och har varit ologisk (och oansvarig) länge nu... och efter att läst igenom förslaget så har jag ännu inte bestämt mig om jag tycker detta är flipp eller flopp, eller ens något av det. Ändå reagerar jag på några saker.

* Att bataljonsartilleriets förmåga sänks rejält med 8cm GRK.

* Att vi har kanske världens bästa stridsfordon som vi bara satsar på att livstidsförlänga, ingen remi.

* Flygvapnets minskade markmålskapacitet, artilleriet är redan litet som det och om batart ska bli 8cm GRK samtidigt som våra Gripar får mindre kapacitet att understödja markförbanden så känns det riktigt dåligt.

* "Helikoptrarna ska i första hand inriktas mot internationella insatser." Sånt får mig att verkligen tvivla på Försvarsmakten. Förbanden med den prioriteringen har enligt mig inget existensberättigande i dagens slimmade Försvarsmakt, förbanden måste verka på hemmaplan som prio1 och prio2 utomlands. Allt annat känns fel, men det finns ju de som tycker annorlunda än mig på den fronten.

*Personalförsörjningen tycker jag man har sett lite väl enkelspårigt på och överskattat Försvarsmaktens attraktionskraft lite för mycket. Frivilligförsvar behöver inte vara liknelsetecken med yrkesförsvar. Jag hade föredragit en frivillig variant av värnplikten, av flera anledningar. Men om man nödvändigtvis ska kontraktanställa folk borde man deltidsanställt soldaterna. Om man kan erbjuda soldaterna deltidsanställning och så att de kan kombinera det med t.ex. en civil utbildning skulle man kunna öka attraktionskraften för soldatyrket samt att personen i fråga hade gynnats av det även på det civila planet. När allt kommer till kritan har jag oerhört svårt att se varför man skulle vilja lägga kanske 5-10 år av sina bästa år som enbart soldat. Deltidsanställning hade mao varit att föredra.

*Centralisering av stridsvagnsutbildnignen, blir det verkligen bättre? Bör man i sådana fall centralisera lvkvutbildningen... och kanske t.om. strf90utbildnignen då också? Nej jag är skeptisk.

*Förändringar inom GRO, det nämns vissa förändringar: bla ett förband som utbildar markstridsförband ska läggas ner, ett förband ska omlokaliseras och Hemvärnsgrupper ska läggas ner. Jag är verkligen emot att lägga ner något av pansarregementena, men det lutar väl åt att det förband som inte får stridsvagnsutbildningen i slutändan får stryka på foten (jämför med P10 & P18 som blev av med sina stridsvagnar) och det lutar väl tyvärr åt P7... stor skandal i sånna fall om Försvarsmakten lämnar det tätbefolkade södra Sverige. Dock positivit att se att de flesta i sina yttranden är skeptiska till förändringar i GRO och att de ser förbandsnedläggnigarna som ett sätt för Försvarsmakten att bli av med de övertaliga officerarna.

Avslutnignsvis vill jag säga att jag såklart vill ha mer utav allt, efter FB00 tycker jag Försvarsmakten var godkänt dimensionerad. Många gruffar över att de här fyra förrådsställda reservbataljonerna bara är papperstigrar tycker jag ändå att det är positivt att man upphör skrota modern materiell och att vi får fler bataljoner än tidigare. Det är ett trendbrott man får glädjas åt, även att Försvarsministern säger att det kan bli tal om att höja anslagen för att klara av att lösa uppgift ser jag också som ett litet positivt trendbrott.
Dalmas skrev:Sen kan man konstatera att man skiljer ut de nationella skyddstyrkorna från Hemvärnet.
Hur menar du? Min uppfattning är att Hemvärnet tydligare ska bli en del av NS.
ola skrev: Där är även 2 saker som kommer bli intressant.

Kommer de få annan tung vapenmaterial ?
Hur kommer de kunna ta sig runt,om de skall utöka personal så lär det behövas fordon m.m. ?..
//Ola
Det som händer på Hemvärnsfronten just nu är att det pågår fordonsförsök på två utbildnignsgrupper, en grupp testar pickisar och den andra gruppen testar minibussar. Dessa ska ersätta Insatsplutonernas terrängbilar, övriga/vanliga HV kommer antagligen inte "motoriseras" utan får även i framtiden förlita sig till bataljonens fordonspool alt. rekvidera fordon. HV ska inte tillföras några tunga vapensystem dock är det sagt att man ska öka förmågan och bli bättre på fältarbeten; fordonsminor osv.

Och så undrar jag, vart hittar du att Hemvärnet ska utöka personalen? :)

Ja du...

De skall utöka NS-delen från 5.000 till 17.000 man (de var det jag menade :) )

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av ola » 21 juni 2009, 18:08

Stellan Bojerud skrev:
Hans Engström skrev:
Enligt uppgift avses hemvärnet koncentreras till storstäderna till stor del.
Erfarenhetsmässigt är storstäderna de områden som hemvärnet har svårast att rekrytera inom. Hemvärnet är inget substitut för utbildade förband, möjligen ett komplement.

Utbildningstiden är för kort för att hemvärnet skall kunna manövrera i kompani. Befälskvaliteten är för ojämn.

Hemvärnet är bra och det har en viktig roll att fylla - men det måste vara rätt roll.

Men hur skulle det då se ut om när man utökade NS från idag ca 5000 till 17.000 man.
Skulle det då inte fungera med kompani/bataljonsförband i de större städerna.

För jag antar/gissar att NS är mer motiverade att göra sin tid gentemot HV
och då bör väl kompetensen bli bättre ?.

Men men....man kan ju ha fel :)

//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av Psilander » 21 juni 2009, 22:31

Vad ska man säga....

De har en vilja/ önskan om att ta steget mot en expeditionär krigsmakt (som jag stöder) men de står i förbandssammansättning kvar och stampar i kalla kriget och har Kongo som målbild.

Men om man skall titta strategiskt och använda sig av historiska exempel bör tyngdpunkten förskjutas från markförand till sjöstridskrafterna precis som inom tex England, Frankrike eller för delen mindre kolialmakter som Holland och Danmark. Likaså så kommer idag främst våra säkerhetspåolitiska hot sjövägen med gasledningar i Östersjön och kamp om naturresurser i barentshav liksom det ökande intresset för Island inom nordisk säkerhetspolitik.

Problemet är att försvarsmakten har nått sin kritiska massa och då gör man ganska udda prioriteringar. Desutom måste nån våga ta itu med systemfelet där man laddar i 4år för att öva ca 2000man med topp utrustning och anställningskontrakt och en general som chef, något man gjorde på regementsnivå under 1990-talet som en vanlig KFÖ. Underligt.

Jag skulle lägga prioritering enligt följande
1. ha alla 11 korvetter tillgängliga för insatser häör och borta. Fasa ut trossö och Vbg mot Ckr och stridsstödsfartyg. Förbereda för införande en större OPV likt Thetis runt 2016 som kompletteras med nya patrullbåtar.
2. Organiska helikoptrar inom alla regementen och flottiljer i armén och flottan.
3. Bestycka Gripen ordenligt.
4. Armén fokuserar på sin tunga utrustning så man enkelt kian använda den vid en insats.

Det man helt verkar ha glömt är två saker. "The army is just a projctile fired by the navy" och The important thing i war is violence, modesty is idiotic".

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av ola » 21 juni 2009, 23:13

Detta är då Insatsorganisation 2014

IO2014.jpg
IO2014.jpg (61.57 KiB) Visad 2310 gånger

Är det någon som kan tolka vad de kompanibetäckningarna
och plutonsbetäckningarna betyder ?

står då i kompanimärkningarna FF och utanför K
och då inom plutonsmärkningarna MH och MS


//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av FNP » 22 juni 2009, 00:40

Utan att ge mig in på vad skaparen av denna bild eventuellt menar med sina fantasifulla kombinationer...

Arméstridskrafterna liksom flygstridskrafterna redovisas som vanligt i förband (nuförtiden i huvudsak bataljoner/kompanier/flygdivisioner, förr brigader/bataljoner/flygdivisioner)

Marinstridskrafternas sjögående delar däremot redovisas sedan ett antal år ofta i som faktiskt organisationsbestämmande materiel (dvs enskilt fartyg) (förr och även i officiella dokument redovisas dock förband dvs ftgdivisioner förr flottiljer/divisioner)

Översta radens 4 "kompanier" är i själva verket 4 st ubåtar (T= Torped ????)
De följande 7 "kompanierna" är i själva verket 7 st korvetter (FF= Fregatt, K=Korvett..... ja, be mig som sagt inte att ens försöka förklara...)
De därpå följande 7 "plutonerna" är i själva verket 5 st minjaktfartyg och två röjdykarfartyg (MH=Minehunter, MS= Minesweeper, J=Jakt?????)
Den avslutande "bataljonen" är faktiskt Marinens basbataljon

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av Psilander » 22 juni 2009, 05:41

Ser nästan mer ut som kartan klistermärken man lickade på när man gjorde organisationen :)

Ytterst otydlig beskrivning, vore kul att veta upphovsmannen. Säger man någor om hur fördelningen mellan hemma, borta och vila/ utbildningsrotation och beredskap ser ut, det känns som ganska avgörande för vår faktiska försvarsförmåga.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av MD650 » 22 juni 2009, 07:52

Det är FM som gjort bilden.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av ola » 22 juni 2009, 13:19

Psilander skrev:Ser nästan mer ut som kartan klistermärken man lickade på när man gjorde organisationen :)

Ytterst otydlig beskrivning, vore kul att veta upphovsmannen. Säger man någor om hur fördelningen mellan hemma, borta och vila/ utbildningsrotation och beredskap ser ut, det känns som ganska avgörande för vår faktiska försvarsförmåga.

Tyvärr blev det en dålig justering för att kunna passa in på forumet.
FM som sagt har gjort denna skiss.


//Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av MD650 » 22 juni 2009, 19:17

Tror att IO 14 inte har fått sin slutgiltiga utformning.
Det har suttit några klåpare på HKV och gjort orgen som har mycket små förutsättningar för att funka.
Bl.a. så har man inte förstått att en förband måste vara samövad och ha vissa grundfunktioner för att fungera.
:)

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2815
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Insatsorganisationen 2014 ingår följande

Inlägg av ola » 22 juni 2009, 19:35

MD650 skrev:Tror att IO 14 inte har fått sin slutgiltiga utformning.
Det har suttit några klåpare på HKV och gjort orgen som har mycket små förutsättningar för att funka.
Bl.a. så har man inte förstått att en förband måste vara samövad och ha vissa grundfunktioner för att fungera.
:)

Men vart tog då de 4 reservbataljoner vägen,
de finns inte med IO14-skissen eller i själva tabellen på nätet ?.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar