Helikopterburet svenskt luftvärn?

I samarbete med SoldF
Skriv svar
Axial
Medlem

Helikopterburet svenskt luftvärn?

Inlägg av Axial » 11 juni 2009, 21:35

Jag trodde att jag hade hört allt som farsan hade att berätta om sin värnplikt på Lv5 i Sundsvall. Men så häromdagen kläckte han ur sig att de övat på att flytta/gruppera 20mm lvakan med helikopter. Eftersom det var "några" år sedan så kom han inte ihåg ifall det var försök, reglementerad verksamhet eller ens vilken helikopter det rörde sig om. Farsan låg inne 1974.

Är det nån som har lite mer konkret information om detta?

Axial
Medlem

Re: Helikopterburet svenskt luftvärn?

Inlägg av Axial » 13 juni 2009, 07:15

Nu har jag försökt pumpa gubben på lite mer information.

Troligen var det nån form av försök, för de gjorde det bara en gång under en övning. Vilken helikopter som användes är fortfarande höljt i dunkel, farsan kallade det för "nån typ av MASH-helikopter" vilket får mig att tänka på Hkp 2, vilken har vissa yttre likheter med de helikoptrar som användes i tv-serien MASH. Men den utgick väl redan 1969?
Det finns även kort på farsgubben när de ska till att ta en flygtur i en "huey", dvs en Hkp 6 (om det är A, B eller C kan jag inte avgöra eftersom kortet är taget framifrån och endast visar nosen på elvispen.)

Ingen som känner nån som festat med nån vars farbrors granne var där?

JohnT
Stödjande medlem 2022

Inlägg av JohnT » 13 juni 2009, 10:13

Axial skrev:Nu har jag försökt pumpa gubben på lite mer information.

Troligen var det nån form av försök, för de gjorde det bara en gång under en övning. Vilken helikopter som användes är fortfarande höljt i dunkel, farsan kallade det för "nån typ av MASH-helikopter" vilket får mig att tänka på Hkp 2, vilken har vissa yttre likheter med de helikoptrar som användes i tv-serien MASH. Men den utgick väl redan 1969?
Det finns även kort på farsgubben när de ska till att ta en flygtur i en "huey", dvs en Hkp 6 (om det är A, B eller C kan jag inte avgöra eftersom kortet är taget framifrån och endast visar nosen på elvispen.)

Ingen som känner nån som festat med nån vars farbrors granne var där?
Det jag har sett foton på var att förflytta Pv-troppar med 9cm pvpjäs som hängande last under Hkp 3 (Bell 204) vilket är "ur-huey'n".

Men det gick även att hänga saker under de mindre HKP 2 och Hkp 6 (Bell 206) men då tror jag inet du kunde ta med några passagerare.

Min erfarenhet från marinens hkpdiv var att piloterna gärna flög så mycket som möjligt med så konstiga saker som möjligt i så dåligt väder som möjligt, bara frö att ha gjort det. Verkar ingå i piloters konstitution.

Så det är antagligen reglementsenligt genomförd flygning med hängande last,
men det fanns nog inget luftstransportreglemente för LV.

Ha det
/John

Axial
Medlem

Inlägg av Axial » 13 juni 2009, 20:42

JohnT skrev: (---)
Men det gick även att hänga saker under de mindre HKP 2 och Hkp 6 (Bell 206) men då tror jag inet du kunde ta med några passagerare.

Min erfarenhet från marinens hkpdiv var att piloterna gärna flög så mycket som möjligt med så konstiga saker som möjligt i så dåligt väder som möjligt, bara frö att ha gjort det. Verkar ingå i piloters konstitution.

Ha det
/John
Stämmer med pappas minnesbilder, att de inte flög i samma hkp som lyfte lvakan utan kom efter i en annan.
Nu var det länge sedan jag såg korten men jag vill minnas att helikoptern var gråmålad, vilket kanske skulle stämma in på marinens helikopetrar?

Skriv svar