Vanhedrande avsked?

I samarbete med SoldF
Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Kontakt:

Re: Vanhedrande avsked?

Inlägg av Thord Wedman » 17 maj 2009, 18:08

Dishonourable discharge används väl mest inom militären i USA?
När man avslutat sitt kontrakt får man ett honourable discharge med allt vad det innebär i fråga om pension och betald utbildning och vad det nu kan vara men om man klantat sig, t.ex begått ett brott, så åker man ut med huvudet före och ett dishonourable discharge, dvs utan eventuell pension och andra förmåner.

/Thord

Användarvisningsbild
von Adler
Medlem
Kontakt:

Inlägg av von Adler » 18 maj 2009, 13:41

Rent arbetsrättsligt så minns jag från min tid som fackombud att en tillsvidareanställning bara kunde avslutas på två sätt.

Uppsägning för arbetsbrist
Under den här kategorin fanns ibland imponerande organisatorisk akrobatik för att få vederbörandes tjänst att försvinna. Ibland med vederbörandes samtycke, ibland inte. Verksamheten är skyldig att erbjuda likvärdig tjänst om sådan finns, om inte så icke likvärdig tjänst om sådan finns, eller uppsägning för arbetsbrist. Om icke likvärdig tjänst erbjuds har vederbörande rätt att tacka nej och ta uppsägningen och ändå få a-kassa.

Jag har sett chefer som hamnar i kylan och accepterat icke likvärdiga tjänster, t.ex. projektledare (för tillfället utan projekt eller något i stil med fruktkorgen som ansvarsområde). Ofta är det då i tron att de ska kunna komma in i värmen efter ett tag i utvisningsbåset alternativt för att ha en försörjning medan de letar nytt jobb.

Uppsägning av personliga skäl
Det här räknas som att du själv förorsakar din uppsägning och leder till karens från a-kassan (tror det var 90 dagar på min tid). Till personaliga skäl räknas oförmåga att utföra arbetsuppgifterna, samarbetssvårigheter och direkt kriminellt beteende. Vid direkt kriminellt beteende kan vederbörande sägas upp direkt. Vid de andra skälen måste arbetsgvaren visa att han muntligen och skriftligen över en tid och flertal gånger försökt få vederbörande att ändra sitt beteende, alternativt satt in utbildning, ändrat arbetsuppgifter o.s.v. Även här förekommer det mycket krumbukter, men det är sällan sådana accepteras av vederbörande, utan många av fallen drivs av facket till arbetsdomstolen. Där kan dock företaget, om pengar finns, köpa sig fri från tvånget att återta uppsägningen, även om de förlorar målet.

mattias101
Medlem

Inlägg av mattias101 » 11 juni 2009, 05:36

NIL skrev:Begreppet existerar inte i Försvarsmakten, en värnpliktig kan bli avskiljd...en anställd kan bli uppsagd efter en process i FPAN (Försvarsmaktens Personalansvarsnämnd).

Det är mycket svårt att ge någon sparken med inkompetens som enda anförda skäl.
Kanske en felplacerad undertråd - men här är frågan:
Fd USA försvarsminister Weinberger, har berättat att en form för samarbete mellan USA o Sverige funnits under 80-talet. I vilken form skulle detta ha varit och vilka personer, i den svensk militära och politiska hierarkierna, borde ha haft kännedom om detta och evt ingått dessa - låt mig kalla det - gentlemans agreement?

Användarvisningsbild
lampros
Medlem

Inlägg av lampros » 11 juni 2009, 09:12

mattias101 skrev:Fd USA försvarsminister Weinberger, har berättat att en form för samarbete mellan USA o Sverige funnits under 80-talet. I vilken form skulle detta ha varit och vilka personer, i den svensk militära och politiska hierarkierna, borde ha haft kännedom om detta och evt ingått dessa - låt mig kalla det - gentlemans agreement?
Samarbetet var HEMLIGT. Formella avtal existerade INTE.

Det var överenskommelser efter hand, på klartecken från högsta ord, men med "deniability": statsministern sa till militär X, "sök samarbete med NATO-militär", men samme statsminister förnekade sedan detta officiellt.

De avtal som svensk militär sedan kunde göra med (ofta) brittisk militär hade just karaktären av "gentlemens agreement".

I korhet/lampros

Skriv svar