Jag vet att alla infanteri/pansar regementen (och brigader) hade namn i freds/krigsorg, men har inte hittat/sett några uppgifter för de artilleriregementen som enbart fanns i krigsorg.
dvs A 1 till A 9 har alla namn i fredsorg, vilket jag antar matchr deras namn i krigsorg., men hade ex. A 21 till A 25 några officiella eller inofficella namn?
Är speciellt intresserade av deras namn under andra världskriget.
Namn på krigsorganiserade artilleriregementen?
Re: Namn på krigsorganiserade artilleriregementen?
Urban skrev:Jag vet att alla infanteri/pansar regementen (och brigader) hade namn i freds/krigsorg, men har inte hittat/sett några uppgifter för de artilleriregementen som enbart fanns i krigsorg.
dvs A 1 till A 9 har alla namn i fredsorg, vilket jag antar matchr deras namn i krigsorg., men hade ex. A 21 till A 25 några officiella eller inofficella namn?
Kolla lite på www.armehandbok.se (den Engelskspråkiga delen) och kolla även med Krigsarkivet..
Mvh/Ola
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Ok, får fram följande från Armehandbok siten;
A 21Upplands artilleriregemente
Saknar dock övriga, har sett på http://web.holmenonline.net/orderofbattle1941 detta:
A 23 Smålands arméartilleriregemente (men det var väl A 6 som heter så?)
A 24 Medelpads Artilleriregemente
A 21Upplands artilleriregemente
Saknar dock övriga, har sett på http://web.holmenonline.net/orderofbattle1941 detta:
A 23 Smålands arméartilleriregemente (men det var väl A 6 som heter så?)
A 24 Medelpads Artilleriregemente
- Stellan Bojerud
- Saknad medlem †
Obs att A 5 hette Norrbottens artillerikår i fredsorg men Norrbottens artillerirememente i kriorg.Urban skrev:Jag vet att alla infanteri/pansar regementen (och brigader) hade namn i freds/krigsorg, men har inte hittat/sett några uppgifter för de artilleriregementen som enbart fanns i krigsorg.
A 21 Upplands artreg (Uppsatt 1/7 1940 som A 12, nummerbyte 1/7 1941)
A 22 Bohus artreg (Uppsatt 1/7 1940 som A 11, nummerbyte 1/7 1941)
A 23 Skånes artreg (Uppsatt 1/10 1940 som A 13, nummerbyte 1/7 1941)
A 24 Medelpads artreg (Uppsatt 1/1 1941 som A 14, nummerbyte 1/7 1941)
A 25 Utan namn. Regstab och I.div mob av A 2. II.div av A 3 och III.div av A 1. (Uppsatt 1/4 1941 som A 15, nummerbyte 1/7 1941)
Tack Stellan! Du är som ett uppslagsverk om svenska försvaret!