Nån som känner till nåt mer om detta?
Fjärrjägarkompani
Fjärrjägarkompani
Detta förband utbildades på försök under tidigt 80-tal vid I 22/Fo 66.

Re: Fjärrjägarkompani
Ingen som har någon idé?
Har svagt för mig att statsministern gjorde GU vid I 22 under nåt av de åren som detta förband utbildades.

Har svagt för mig att statsministern gjorde GU vid I 22 under nåt av de åren som detta förband utbildades.
MD650 skrev:Ingen som har någon idé?
Det finns kanske en herre som vet nåt..kan vara så att experten Zizka ligger och ruvar på ett bra svar
sedan om denne herre ingen aning har,så kan du kanske prova med krigsarkivet
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Eftersom det bara var på försök några år så tror jag inte det fanns i någon fastställd krigsorganisation.

Jag tänkte mer på om det finns på kra och I22s regementsrullar och de förband som dom hade mobiliseringsansvar över likväl om de förband som utbildades på I22MD650 skrev:Eftersom det bara var på försök några år så tror jag inte det fanns i någon fastställd krigsorganisation.
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden
Jo, de torde ha underlag.ola skrev: Jag tänkte mer på om det finns på kra och I22s regementsrullar och de förband som dom hade mobiliseringsansvar över likväl om de förband som utbildades på I22
Fjärrjägarkompaniet var en försöksorganisation som utbildades vid I22 år 1979/80. Kompaniet skulle, som namnet antyder, bedriva fjärrspaning och var därför utrustat med bland annat två snöskotrar per jägargrupp men inga bv 202 som användes på den tiden. Försöken avbröts efter ett år, och det blev istället jkomp 85 och 85G ett antal år senare.
F Reinfeldt gjorde GU 1984/85 på en jplut 85G.
Bebben skrev:Fjärrjägarkompaniet var en försöksorganisation som utbildades vid I22 år 1979/80. Kompaniet skulle, som namnet antyder, bedriva fjärrspaning och var därför utrustat med bland annat två snöskotrar per jägargrupp men inga bv 202 som användes på den tiden. Försöken avbröts efter ett år, och det blev istället jkomp 85 och 85G ett antal år senare.
Tack!
Hade för mig att de utbildade några år (två-tre).
Var det så sent han gjorde GU? Iofs är han väl född 1965 så det låter mer rimligt.
Hade för mig att de som gjorde GU på gränsjägarplutonerna var lokalrekryterade ?!Bebben skrev:
Iofs så var han ju KB.