Norrlandsbrigadstabskompani

Diskussioner kring svenska förband, krigsförband, numera nedlagda liksom de fortfarande aktiva, krigsplanläggning samt anläggningar under perioden från försvarsbeslutet 1925 till idag. Värd: MD650
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 27 mars 2007, 22:34

macken skrev: Kan man våga tro att stabsplutonen bestod av fyra hyttbilar, som kunde kopplas ihop med förbindelse mellan sig?
Det är upp till var en och en att våga.
Ja, det var så.

:)

ARON BAR
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 mars 2007, 20:28
Ort: Värmland

Inlägg av ARON BAR » 30 mars 2007, 21:14

macken skrev:
ARON BAR skrev:
MD650 skrev:Med lite risk för vissa fel så torde kompaniet innehållit åtminstone följande delar:

Stab/trplut
Närskyddpluton
Stabspluton
Lätt kabelbilpluton
Tung kabelbilpluton

Just nu kommer jag inte på vad mer den kunnat innehålla.
:)
Denna organisation stämde för IB77 i alla fall, med undantag för att det inte var en tung kabel pluton utan en Tung kabel tropp, som bestod av en RL grupp (radiolänk) samt en tung kabel grupp.

Skenmålsgruppen som nämndes i ett annat inlägg ingick i Närskyddsplutonen.

Det kan även nämnas att i stabsplutonen ingick även en brigadchefsgrupp.

Kan man våga tro att stabsplutonen bestod av fyra hyttbilar, som kunde kopplas ihop med förbindelse mellan sig?
Stabsplutonen bestod först och främst (under utbildningsåren 89-90 :D ) av två troppar, stabsplatstroppen samt sändarplatstroppen.

I den först nämda ingick tre st LTGB 958 som jag tror du tänker på, men dessutom 3 st Ratgb 1313. Av de tre LTGB 958 (=stora stabshytter) var två ihopkopplade med förbildelse. Dessa var för STRI och ART.

Den tredje var SBC och hade tidigare år och på andra förband ofta kopplats samman med de två andra i en "stjärna". Detta valdes dock bort för att det var alldeles för lätt att identifiera en Brigadstab från luften via denna typiska grupperingsform.

MatsB
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 22 juni 2006, 23:37
Ort: Uppsala

Inlägg av MatsB » 31 mars 2007, 12:49

Stabsplutonen bestod först och främst (under utbildningsåren 89-90 :D ) av två troppar, stabsplatstroppen samt sändarplatstroppen.

I den först nämda ingick tre st LTGB 958 som jag tror du tänker på, men dessutom 3 st Ratgb 1313. Av de tre LTGB 958 (=stora stabshytter) var två ihopkopplade med förbildelse. Dessa var för STRI och ART.

Den tredje var SBC och hade tidigare år och på andra förband ofta kopplats samman med de två andra i en "stjärna". Detta valdes dock bort för att det var alldeles för lätt att identifiera en Brigadstab från luften via denna typiska grupperingsform.
Hur upprätthölls sambandet vid omgruppering av brigadstaben?

Fördelningsstaben hade två st SBC, en servade staben medan den andra omgrupperade. (Och de fyra stabshytterna omgrupperade två och två så att det vid varje tidpunkt fanns en SBC och minst två stabshytter att leda fördelningen från). Gällde kring 1980. Hade brigadstaben också två SBC, eller leddes brigaden från uplats (Ratgb 1313?) under stabens omgruppering?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 31 mars 2007, 18:11

MatsB skrev: Hur upprätthölls sambandet vid omgruppering av brigadstaben?

Fördelningsstaben hade två st SBC, en servade staben medan den andra omgrupperade. (Och de fyra stabshytterna omgrupperade två och två så att det vid varje tidpunkt fanns en SBC och minst två stabshytter att leda fördelningen från). Gällde kring 1980. Hade brigadstaben också två SBC, eller leddes brigaden från uplats (Ratgb 1313?) under stabens omgruppering?
Utan att kunna den tidens metodhandbok avseende brigadstab så kan jag spekulera lite.
En variant kan ha varit att man hade en rek-/förhandsomgång som framryckte till den nya stabsplatsen och där upprättade det "nya" sambandet. När det var klart övertog den "nya" stabsplatsen ledningen och den "gamla" omgrupperade.
:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 5 gånger.

ARON BAR
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 mars 2007, 20:28
Ort: Värmland

Inlägg av ARON BAR » 1 april 2007, 13:56

MD650 skrev:
MatsB skrev: Hur upprätthölls sambandet vid omgruppering av brigadstaben?

Fördelningsstaben hade två st SBC, en servade staben medan den andra omgrupperade. (Och de fyra stabshytterna omgrupperade två och två så att det vid varje tidpunkt fanns en SBC och minst två stabshytter att leda fördelningen från). Gällde kring 1980. Hade brigadstaben också två SBC, eller leddes brigaden från uplats (Ratgb 1313?) under stabens omgruppering?
Utann att kunna de ntidens metodhandbok avseende brigadstab så kan jag spekulera lite.
En variant kan ha varit att man hade en rek-/förhandsomgång som framryckte till den nya stabsplatsen och där upprättade det "nya" sambandet. När det var klart övertog den "nya" stabsplatsen ledningen och den "gamla" omgrupperade.
:)
Det är helt korrekt att omgruppering skedde i omgångar, följande indelning gjordes (jag pratar fortfarande utbildningsår 89-90):

*Rekomgång (bestod mestadels av NSKY-, skenmål- samt Lkabel/tkabel grupper)
* Stabsplatsomgång 1 (bestod bl.a av STRI samt SBC hytter samt sändarplatsgrupp)
* Stabsplatsomgång 2 (bestod bl.a av ART samt UH hytter samt radiolänkgrupp)
* Trossplatsomgång
* Efterhandsomgång (bestod bl.a av BRIGC samt UND hytter samt sändarplatsgrupp)

Vid omgrupperingen (som gjordes en gång per dygn i skydd av mörkret). övertog efterhandsomgången ledningen så snart Stabsplatsomgång 1 utgått. Så snart staben var upprättad av stabsplatsomgångarna övertog de i sin tur ledningen av brigaden.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 april 2007, 16:26

ARON BAR skrev: *Rekomgång (bestod mestadels av NSKY-, skenmål- samt Lkabel/tkabel grupper)
* Stabsplatsomgång 1 (bestod bl.a av STRI samt SBC hytter samt sändarplatsgrupp)
* Stabsplatsomgång 2 (bestod bl.a av ART samt UH hytter samt radiolänkgrupp)
* Trossplatsomgång
* Efterhandsomgång (bestod bl.a av BRIGC samt UND hytter samt sändarplatsgrupp)
Det talas även om chefsomgång och förhandsomgång i reglementena.
:)

ARON BAR
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 26 mars 2007, 20:28
Ort: Värmland

Inlägg av ARON BAR » 2 april 2007, 20:25

MD650 skrev:
ARON BAR skrev: *Rekomgång (bestod mestadels av NSKY-, skenmål- samt Lkabel/tkabel grupper)
* Stabsplatsomgång 1 (bestod bl.a av STRI samt SBC hytter samt sändarplatsgrupp)
* Stabsplatsomgång 2 (bestod bl.a av ART samt UH hytter samt radiolänkgrupp)
* Trossplatsomgång
* Efterhandsomgång (bestod bl.a av BRIGC samt UND hytter samt sändarplatsgrupp)
Det talas även om chefsomgång och förhandsomgång i reglementena.
:)
Jag antar att du syftar på InfR Inf- och Nbrigstabskomp (jag har utgåva 1987) och där beskrivs mycket riktigt chefsomgång och förhandsomgång.

Indelningen i detta reglemnte innehåller inte efterhandsomgång. I princip var dessa samma sak och i båda varianterna ingick Brigadchefen. Skillnaden var tidsförhållandet förhand/efterhand.

Den indelning vi hade var i alla fall den jag har beskrivit tidigare i tråden, har antagligen varit olika på varje Brigadstab som har utbildats!

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 2 april 2007, 20:51

ARON BAR skrev: Jag antar att du syftar på InfR Inf- och Nbrigstabskomp (jag har utgåva 1987) och där beskrivs mycket riktigt chefsomgång och förhandsomgång.

Indelningen i detta reglemnte innehåller inte efterhandsomgång. I princip var dessa samma sak och i båda varianterna ingick Brigadchefen. Skillnaden var tidsförhållandet förhand/efterhand.

Den indelning vi hade var i alla fall den jag har beskrivit tidigare i tråden, har antagligen varit olika på varje Brigadstab som har utbildats!
Nja, den utgåva jag hänvisade till är från -89.
Instämmer att det var nog lite olika mellan brigaderan samt att vi egentligen talar om samma sak men med olika beteckningar.
:)

macken
Medlem
Inlägg: 409
Blev medlem: 21 december 2004, 19:45
Ort: jämtland

Inlägg av macken » 4 september 2007, 17:35

Vart mobilserade brigadstabden och brigadstabskompaniet tillhörande NB35

apersson850
Medlem
Inlägg: 52
Blev medlem: 29 maj 2009, 23:25

Re: Norrlandsbrigadstabskompani

Inlägg av apersson850 » 3 juli 2012, 00:28

Det skiljer säkert en del mellan de olika förbandstyperna, men jag kan kanske tillföra något, då jag gjorde grundutbildning på 26. pansarbrigadstabskompaniet 1980-81.

Stabsplutonen ansvarade främst för stabsbilarna. Fem stycken ltgb 939 med hytter på:

Stridsledningshytt.
Underrättelsehytt.
Kvartermästarhytt.
Aritllerihytt.
Sambandscentral.

På den tiden grupperade dessa hopkopplade i stjärna, om det inte gick att stå inomhus. Grupperingen såg ut enligt nedan, med ingång i SBC. Från den kom man in till UND, där man kunde gå till högre (KVM) eller vänster (STRI och sedan ART).

STRI _ UND_KVM
ART___SBC

Dessutom fanns en stabsterrängbil 1313. Om den var hemma stod den i närheten av stjärnan. Annars användes den exempelvis till uplatsen, ibland understödd av någon av vaktplutonens två pbv 302, ibland ersatt av denna. Några radioterrängbilar 1112 användes också i sådana situationer.
Stabsplutonen ansvarade också för att tälten till stabsmedlemmarna kom upp och ner, samt eldades i vid behov.

Det fanns också en sambandspluton, som organiserade två lätta kabel-bilgrupper. En kopplade upp nästa grupperingsplats, den andra kopplade ner den man lämnat. Fem telefonlinjer kopplades in vid varje gruppering. Dessutom ingick en utbildningspluton med telegrafister.

Utanför pansarregementet (på signalregemente) utbildades radiolänkgruppen. Den tillförde fem telefonlinjer via radiolänk, men övades bara tillsammans med övriga pansarbrigadstabskompaniet vid några större övningar.

Den största delen av kompaniet utgjordes av vaktplutonen, som bemannade in- och utfartsposter samt posteringar runt grupperingsplatserna.

Dessutom fanns en trosspluton, som skötte köket, drivmedelsförsörjningen, allmänna transporter och enklare reparationer.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Norrlandsbrigadstabskompani

Inlägg av MD650 » 3 juli 2012, 09:51

Det borde val ha funnits någon form av strigrp med stripbv (tre st?) för att upprätta uplats?
:)

Användarvisningsbild
Wedman
Medlem
Inlägg: 609
Blev medlem: 27 juli 2007, 16:48
Ort: Ludvika

Re: Norrlandsbrigadstabskompani

Inlägg av Wedman » 3 juli 2012, 16:31

MD650 skrev:Det borde val ha funnits någon form av strigrp med stripbv (tre st?) för att upprätta uplats?
:)
Enligt bild i StabsR A P- och Mekbrigstab från 1992 så hade Upl 1 och upl 2 vardera två stripbv enligt följande:
Stripbv1/Upl 1: Brigch, C stri, Undbef, Ass stri
Stripbv2/Upl 1: Artch, Ech, Eass, Eass
Stripbv1/Upl 2: Stf brigch, Farbbef, Ass und
Stripbv2/Upl 2: Stf artch, Ech, Eass

Resterande delar grupperades på Upl 3 samt stabsplats (med sändarplats).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Norrlandsbrigadstabskompani

Inlägg av MD650 » 3 juli 2012, 16:34

Wedman skrev:
MD650 skrev:Det borde val ha funnits någon form av strigrp med stripbv (tre st?) för att upprätta uplats?
:)
Enligt bild i StabsR A P- och Mekbrigstab från 1992 så hade Upl 1 och upl 2 vardera två stripbv enligt följande:
Stripbv1/Upl 1: Brigch, C stri, Undbef, Ass stri
Stripbv2/Upl 1: Artch, Ech, Eass, Eass
Stripbv1/Upl 2: Stf brigch, Farbbef, Ass und
Stripbv2/Upl 2: Stf artch, Ech, Eass

Resterande delar grupperades på Upl 3 samt stabsplats (med sändarplats).
Låter rimligt.
Mina tre hade jag från p-/mekbat PB 63M där det var tre st stripbv och en ratgb 1112 för att kunna upprätta två uplatser.
:)

Skriv svar