Skyyd på T 80 och T 90

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Skyyd på T 80 och T 90

Inlägg av MD650 » 4 augusti 2003, 22:05

Hittade denna länk på skyddet av T 80 och 90 mot penetration.

Skillanden är uppenbar mellan t 80 och T 90 (med resp, utan reaktivt pansar).

:)

http://members.rediff.com/wolf17679/k-55.html

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 4 augusti 2003, 22:33

Tack för en bra sida :D

Men jag kan va blind men det står inget om det nya skyddet T90 har mott Heat och vapen som använder RSV för att slå igenom en stridsvagn.
Det nya skyddet fungerar så att över hela vagnen så finns det små plattor med sprängämne utanpå pansar plåten som vid träff av en granat exploderar och avledder RSV effekten så vagnen blir så gott som oskadd

Fast man får en känsla av att T80 är en dålig vagn vilket den långt ifrån är den har ett väldigt bra pansar skydd T80 är allt som inte T72 va

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 4 augusti 2003, 22:41

Aktivt pansar är vare sig nytt eller unikt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 4 augusti 2003, 22:49

Luno skrev:Tack för en bra sida :D

Men jag kan va blind men det står inget om det nya skyddet T90 har mott Heat och vapen som använder RSV för att slå igenom en stridsvagn.
Det nya skyddet fungerar så att över hela vagnen så finns det små plattor med sprängämne utanpå pansar plåten som vid träff av en granat exploderar och avledder RSV effekten så vagnen blir så gott som oskadd

Fast man får en känsla av att T80 är en dålig vagn vilket den långt ifrån är den har ett väldigt bra pansar skydd T80 är allt som inte T72 va
HEAT och RSV är samma sak dvs det är samma typ av verkansdel.

Det "nya" skyddet (som Per A poängterar inte är nytt) är reaktivt pansar som israelerna använde första gången 1982.
Det är sant att reaktivt pansar ka nminska verkan av RSV mellan 50-70 %.

Men det går ju alltid att utnyttja kinetisk energi.... 8)


:)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 4 augusti 2003, 23:34

man kan bara uppfinna hjulet en gång sen får man förbättra det :-) jag har för mig att på T-90 har man tagit steget längre med Aktivt pansar

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 5 augusti 2003, 00:01

Luno skrev:Tack för en bra sida :D

Men jag kan va blind men det står inget om det nya skyddet T90 har mott Heat och vapen som använder RSV för att slå igenom en stridsvagn.
Det nya skyddet fungerar så att över hela vagnen så finns det små plattor med sprängämne utanpå pansar plåten som vid träff av en granat exploderar och avledder RSV effekten så vagnen blir så gott som oskadd

Fast man får en känsla av att T80 är en dålig vagn vilket den långt ifrån är den har ett väldigt bra pansar skydd T80 är allt som inte T72 va
Angående skydd på olika Ryska stridsvagnar, under Sovjettiden tillverkades ett stort antal stridsvagnar, huvudsakligen i 5 st fabriker i hemlandet + på licens i Polen och Tjeckoslovakien ( även i Kina, Indien, Nordkorea mm).

Det tillverkades flera olika modeller samtidigt som tex T-64 och T-72, och senare även T-80 som var en mycket dyrare vagn. T-55 tillverkades fram till 1981 för export, även T-62 hängde med ett bra tag.

Men det skilljer mycket på skydd, utrustning mm inom samma modell. T-72 kom 1974 och hade ett pansarskydd i tornfronten som motsvarade 500 mm pansar mot HEAT, och 410 mm mot pil.
1978 kom T-72A som hade en rad förbättringar + annat pansar, den hade ca 560 mm pansar mot HEAT och 500 mm mot pil.
1985 kom T-72B som hade ett nytt kraftigare pansar i bla tornet, motsvarande 950 mm mot HEAT och 520 mm mot pil....det var bättre än skyddet på T-80B som tillverkades samtidigt.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 augusti 2003, 08:29

Luno skrev:man kan bara uppfinna hjulet en gång sen får man förbättra det :-) jag har för mig att på T-90 har man tagit steget längre med Aktivt pansar
Du tänker kanske på Arena?!

:)

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 5 augusti 2003, 12:05

MD650 skrev:
Luno skrev:man kan bara uppfinna hjulet en gång sen får man förbättra det :-) jag har för mig att på T-90 har man tagit steget längre med Aktivt pansar
Du tänker kanske på Arena?!

:)

jag är inte säker på vad det hete men
kan du ge en kort förklaring på Arena :-)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 augusti 2003, 12:21

Luno skrev:

jag är inte säker på vad det hete men
kan du ge en kort förklaring på Arena :-)
Arena är ett system främst mot pvrobotar som sitter på ryska strv. Systemet känner av att det kommer en projektil med en viss hastighet (som jag inte kommer ihåg). På vagnen sitter ett antal "boxar" som innehåller stålkulor och dessa boxar detonerar för att förstöra den inkommande projektilen t.ex. en pvrobot.
Nackdelen är att när en box har utlöst blir den sektorn på vagnen sårbar intill det att man byter till en ny box.

:)

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 5 augusti 2003, 12:26

MD650 skrev:
Luno skrev:

jag är inte säker på vad det hete men
kan du ge en kort förklaring på Arena :-)
Arena är ett system främst mot pvrobotar som sitter på ryska strv. Systemet känner av att det kommer en projektil med en viss hastighet (som jag inte kommer ihåg). På vagnen sitter ett antal "boxar" som innehåller stålkulor och dessa boxar detonerar för att förstöra den inkommande projektilen t.ex. en pvrobot.
Nackdelen är att när en box har utlöst blir den sektorn på vagnen sårbar intill det att man byter till en ny box.

:)



+ att eventuellt eget infanteri runt vagnen inte mår så bra, typisk Rysk uppfinning som aldrig brytt sig så mycket om de egna soldaterna - bara ta en ny från högen.

Användarvisningsbild
Luno
Medlem
Inlägg: 2016
Blev medlem: 7 maj 2003, 15:03
Ort: Portugal/Funchal

Inlägg av Luno » 5 augusti 2003, 12:26

MD650 skrev:
Luno skrev:

jag är inte säker på vad det hete men
kan du ge en kort förklaring på Arena :-)
Arena är ett system främst mot pvrobotar som sitter på ryska strv. Systemet känner av att det kommer en projektil med en viss hastighet (som jag inte kommer ihåg). På vagnen sitter ett antal "boxar" som innehåller stålkulor och dessa boxar detonerar för att förstöra den inkommande projektilen t.ex. en pvrobot.
Nackdelen är att när en box har utlöst blir den sektorn på vagnen sårbar intill det att man byter till en ny box.

:)

tack det var det jag tänkte på :-)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 augusti 2003, 12:31

Finns lite mer info här http://arms.host.sk/tanks/t80um1bars.htm
men han som skrivit det verkar vara lite partisk.

:)

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 5 augusti 2003, 12:35

Luno skrev:man kan bara uppfinna hjulet en gång sen får man förbättra det :-) jag har för mig att på T-90 har man tagit steget längre med Aktivt pansar

Aktivt pansar fungerar uteslutande mot RSV-vapen som tex PV-robot, pansarskott mm.
Pilar går igenom utan större problem. Men Amerikanernas variant med utarmat uran inne i pansarskyddet skyddar även mot pilar.
Det är inte många västvagnar som använder aktivt pansar, kan ju vara att man bedömmer hotet mot pil som större.

Ryssarna har däremot kört med det de senaste 20 åren i olika varianter, för de har nog gjort tvärtom och bedömmt hotet mot PV-robot som störst.
Kanske ett rätt beslut eftersom USA har ett mycket stort antal moderna PV-robotar, bla har samtliga M2/3 Bradley TOW + ett stort antal i övriga organisationen.

Skriv svar