Jagdtiger vs Tiger II

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
cicero
Medlem
Inlägg: 479
Blev medlem: 23 mars 2002, 18:55
Ort: VästerGötland
Kontakt:

Inlägg av cicero » 5 maj 2002, 00:15

En sak jag kom att tänka på, borde inte stridsvagnar utan torn ha varit tämligen "värdelösa" om något skulle skadas/gå isönder så dom inte kunde röra sig i olika riktningar, då skulle dom ju bara kunna skjuta åt ett håll...
Jag förmodar att du menar vagnar med fasta kanoner. Jo det är klart, blev dom träffade i ex. bandet på ena sidan var dom oförmögna att ändra skjutriktning.
Magnus

Mikael Karlsson
Medlem
Inlägg: 276
Blev medlem: 24 mars 2002, 12:09
Ort: Vålberg
Kontakt:

Inlägg av Mikael Karlsson » 5 maj 2002, 10:02

Det är exakt så jag menar cicero. :)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 5 maj 2002, 10:26

Mikael Karlsson skrev:
Sturmtigern var utrustad med en 380mm Raketenwerfer 61 L/5,4 och var nog mest tänkt att knäcka motsträviga bunkrar mm.
IS-2 hade en 122mm D-25T L/43 kanon, en 12,7 mm DShK AA Ksp.
Magnus
Jo, jag tror jag har läst någonstans på internet att Sturmtigern användes till stöd för infanteriet för att knäcka bunkrar mm.

En sak jag kom att tänka på, borde inte stridsvagnar utan torn ha varit tämligen "värdelösa" om något skulle skadas/gå isönder så dom inte kunde röra sig i olika riktningar, då skulle dom ju bara kunna skjuta åt ett håll...
Bara en tanke...
Sturmtigern användes bl.a. vid upproret i Warzawa...

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 5 maj 2002, 11:36

cicero skrev: Jag förmodar att du menar vagnar med fasta kanoner. Jo det är klart, blev dom träffade i ex. bandet på ena sidan var dom oförmögna att ändra skjutriktning.
Magnus
Det är förvisso en nackdel, men inte en särskillt stor sådan. En vagn som blivit 'avbandad' är i det närmaste stridsoduglig i sin avsedda roll , torn eller inte torn. Har den torn kan den hjälpligt agera bunker ett tag, men det är inte därför man har pansarförband.

Nackdelen med tornlösa vagnar är främst en lägre kapacitet för offensiv strid, efterssom det tar längre tid att komma till skott.


Tornlösa vagnar har och hade dock ett antal fördelar över tornförsedda sådana.

Eldkraft/vikt. Givet samma chassi så kan man bestycka en tornlös vagn med en kraftfullare pjäs. Ta tyskarnas vana att bestycka den tornlösa varianten av varje chassi med en pjäs som var ett nummer större än den konventionella vagnen på samma chassi.
Denna fördel är dock av marginell betydelse nuförtiden, eftersom man lärt sig bygga bättre tornringar, lavettage och rekyldämpningsmekanismer.

Skydd. En tornlös vagn kan vara lägre, och kan byggas utan den svaga punkt som uppstår i skarven mellan torn och vagnkropp. Den vikt som sparas då man väljer bort tornet kan istället läggas på pansar.

Kostnad. Att bygga en stridsvagn med ett stort roterande torn med WWII teknologi var inte lätt och lustigt. Jag har läst att tornet tog upp till 30% av de arbetstimmar som krävdes för att bygga en vagn, och mer än så av det kvalificerade arbetet.

Twiggy Animal Sixx
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 maj 2002, 09:34
Ort: Munkedal, Sverige

Jagdtiger & Tiger II

Inlägg av Twiggy Animal Sixx » 27 maj 2002, 10:43

Fördet första så var ingen av fordonen vidare bra,
de led båda av mekaniska fel och var för tunga för många broar och de drack bränslä som en jag vet intevad men jag tror det var 100 liter milen eller nåt sånt det var i alla fal skit mycket.
Dom hade väldigt bra kanoner och sjock pansar men det väger inte upp deras nakdelar de var opolitliga och gick sönder jämt Tiger I som ex"45 Tigers var med i slaget om Italien de landsates 300 km från slagfältet och när de var frame återstog bara fem resten hade fåt motorhaveri antingen kom senare till slagfeltet eller så kom dom inte alls".

Och frågan om Jagdtigern skulle ersätta Tiger II så är svaret NEJ!!
för det första så vet inte jag vad du kan men en sak vet jag och det är att du inte kan nåt om stridsvagnar eller pansarfordon.
Tiger II var en stridsvagn och den tillhörde de tunga panzar styrkorna medans Jagdtiger var en Panzer Jägare en tornlös tank som har i upp gift att jaga tanks.
Och en litten lektion i Panzer, Tanks har torn och panzer jägare och stormkanoner har det inte.
Och Jägdtigern skulle inte ersäte Tiger II utan slås sida vid sida mot fienden.

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 27 maj 2002, 11:15

det första så vet inte jag vad du kan men en sak vet jag och det är att du inte kan nåt om stridsvagnar eller pansarfordon.
Det kanske var kanske därför han frågade. Jag tycker du skall försöka vara lite trevligare i ditt bemötande mot de som ställer frågor.

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 27 maj 2002, 11:48

Tack Mats!

Daniel H.
Medlem
Inlägg: 29
Blev medlem: 24 maj 2002, 12:53
Ort: Insidan av en Panzerkampfwagen VI Tiger II Ausf. B

Re: Jagdtiger & Tiger II

Inlägg av Daniel H. » 27 maj 2002, 13:08

Twiggy Animal Sixxskrev:

"drack bränslä som en jag vet intevad men jag tror det var 100 liter milen eller nåt sånt det var i alla fal skit mycket.

för det första så vet inte jag vad du kan men en sak vet jag och det är att du inte kan nåt om stridsvagnar eller pansarfordon."



Den drack mkt men inte riktigt 100L/mil utan ca 70L/mil
Men det visste väl?
Senast redigerad av 2 Daniel H., redigerad totalt 27 gång.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re:Jagdtiger vs Tiger II

Inlägg av Battler » 27 maj 2002, 14:05

liljekonvalj skrev:Är det någon som känner till den Tiger II som finns i Bovington och ska vara någon V2 prototyp? Vad är det för speciellt med denna V2 prototyp?
Prototyp nr 2 (v2) Porsche torn, 18 kuggars drivhjul, band med en äldre variant av mönster och ingen zimmerit. Britterna hittade den i Haustenbeck, nära Sennelager.
Källa: Preserved German Tanks 2, av Trevor Larkum

MVH

Twiggy Animal Sixx
Medlem
Inlägg: 15
Blev medlem: 27 maj 2002, 09:34
Ort: Munkedal, Sverige

Förlåt!!!

Inlägg av Twiggy Animal Sixx » 28 maj 2002, 12:18

Det lät väre en vad jag menade och jag ber så mycket om ursäkt för mitt utalande och jag hoppas att du inte blev sårad av vad jag skrev det var inte min mening att vara ned tryckande.

Förlåt mig liljekonvalj

Med vänliga hälsningar Sixx
Svara gärna så kan vi prata mer!

liljekonvalj
Medlem
Inlägg: 116
Blev medlem: 28 mars 2002, 21:28

Inlägg av liljekonvalj » 28 maj 2002, 13:58

Känns lite jobbigt och bli nedtryckt... Men nu är det okej! När jag skrev inlägget hade jag inte sett några bilder på jagdtigern och jag antog att det var en vanlig tanks... Nästa gång ska jag göra lite mer research =)

Skriv svar