Merkava
Merkava
Undrar lite om stridsvagnen merkava, vilka länder som har den, tekniska data om den m.m. Skulle vara kul om någon visste nått om den.
Tack på förhand.
Tack på förhand.
Re: Merkava
Vad jag vet så är det väl bara Israel som har den...Ilúvatar skrev:Undrar lite om stridsvagnen merkava, vilka länder som har den, tekniska data om den m.m. Skulle vara kul om någon visste nått om den.
Tack på förhand.
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Merkavaprojektet drogs igång av Israel efter 6-dagarskriget, då man fruktade att
det i framtiden skulle bli svårt att importera vagnar från f.f.a. Europa.
Produktionen kom igång 1978 och vagnen gjorde debut 1982 i Libanon.
Vagnen finns i 4 versioner, Merkava I till IV.
Merkava I & II är bestyckade med 105mm-pjäser och
har motorer (samma som M-60) på 900hk.
Delar av bandaggregatet är hämtat från Centurionvagnen.
Merkava III har en 1200hk motor och en inhemsk slätborrad 120mm-kanon.
Merkava IV har en 1500hk motor (En MTU GD 883, vilket är samma som i Leclerce) och mer pansar är Merkava III.
Till vagnens egenheter hör att motorn sitter längst fram och att ammunitionen
förvaras längst bak i chassit, vilket minskar risken för ammunitionsbrand.
Detta innebär även att vagnen kan bära mer ammunition (48 st 12cm patroner)
än andra jämförbara stridsvagnar, samt att omladdning, kan genomföras snabbare än
på andra vagnar, genom en stor lucka i vagnens bakpansar.
Denna lucka kan även användas av besättningen för att ta sig in i och ut ur vagnen
både enklare och f.f.a. säkrare än genom luckor ovanpå tornet.
Som grädde på moset kan ammlagringen enkelt lyftas ur,
vilket gör det möjligt att bära 8 soldater eller 3 sårade på bår,
något som ingen annan stridsvagn klarar av.
Mer info om Merkava:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/row/merkava.htm
Merkava III
Merkava IV
det i framtiden skulle bli svårt att importera vagnar från f.f.a. Europa.
Produktionen kom igång 1978 och vagnen gjorde debut 1982 i Libanon.
Vagnen finns i 4 versioner, Merkava I till IV.
Merkava I & II är bestyckade med 105mm-pjäser och
har motorer (samma som M-60) på 900hk.
Delar av bandaggregatet är hämtat från Centurionvagnen.
Merkava III har en 1200hk motor och en inhemsk slätborrad 120mm-kanon.
Merkava IV har en 1500hk motor (En MTU GD 883, vilket är samma som i Leclerce) och mer pansar är Merkava III.
Till vagnens egenheter hör att motorn sitter längst fram och att ammunitionen
förvaras längst bak i chassit, vilket minskar risken för ammunitionsbrand.
Detta innebär även att vagnen kan bära mer ammunition (48 st 12cm patroner)
än andra jämförbara stridsvagnar, samt att omladdning, kan genomföras snabbare än
på andra vagnar, genom en stor lucka i vagnens bakpansar.
Denna lucka kan även användas av besättningen för att ta sig in i och ut ur vagnen
både enklare och f.f.a. säkrare än genom luckor ovanpå tornet.
Som grädde på moset kan ammlagringen enkelt lyftas ur,
vilket gör det möjligt att bära 8 soldater eller 3 sårade på bår,
något som ingen annan stridsvagn klarar av.
Mer info om Merkava:
http://www.fas.org/man/dod-101/sys/land/row/merkava.htm
Merkava III
Merkava IV
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Hur en sådan batalj skulle sluta är en fråga om besättningarnas kompetens
och om sannolikhetslära (eller tur om man är lagd åt det hållet).
Vagnarna är nog på det stora hela tämligen likvärdiga, även om jag måste säga att
jag nog tycker bättre om Merkavans koncept med ammlagring längst bak i chassit.
Nästan som en blandnig av en konventionell stridsvagn och Stridsvagn S,
eller om man så vill en nedskalad och verklighetsförankrad Strv 2000.
och om sannolikhetslära (eller tur om man är lagd åt det hållet).
Vagnarna är nog på det stora hela tämligen likvärdiga, även om jag måste säga att
jag nog tycker bättre om Merkavans koncept med ammlagring längst bak i chassit.
Nästan som en blandnig av en konventionell stridsvagn och Stridsvagn S,
eller om man så vill en nedskalad och verklighetsförankrad Strv 2000.
- Olof Larsson
- Medlem
- Inlägg: 1739
- Blev medlem: 25 mars 2002, 19:08
- Ort: Östergötland
Det jag vet är att normalt får man plats med tre (fem?) sksoldater i Merkavan. Om man då dessutom tar bort amlagringen (med dess nackdelar) så torde det finnas plats för 8 st.roninn skrev:Utan alltför mycket på fötterna ställer jag mig lite tveksam till att man kan lasta 8 soldater i Merkavan. Efter att ha åkt diverse pansarfordon så vet jag hur trångt det är. Ex att sitta sex man i en PBV302 är ganska trångt, att då få in åtta i en Merkava verkar konstigt.
8 st i en pbv 302 går ju ganska bra att få plats med.............