M113 ACAV i Irak?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 13 april 2005, 16:20

MD650 skrev:
J.K Nilsson skrev:PBV:n backade väll ut mot diket där det låg en mina. Den PBV:n har stått/står på ATS. Riktigt skevt det golvet.

J.K Nilsson
Den rapport jag läste handlade dock om en pbv som framryckte längs en minklarerad väg.
:)
Som skedde efter BA 02.

Flink
Medlem
Inlägg: 128
Blev medlem: 24 februari 2004, 15:28
Ort: Stockholm

Inlägg av Flink » 11 maj 2005, 14:24

PBV:n 302 som gick på en mina i Bosnienmissionen gjorde det under vagnspaning. Minan var ”bara” på 5kg men lyfte bottenpansaret en hel decimeter föraren svor dock över att han trodde sig kört över en sten och fått bandkrängning. Först befarade man att några uslingar hade placerat en mina i detta flitigt använda bandspår, då en polsk ingenjörbataljon redan röjt området från minor. Men det visade sig att tjälskott hade transporterat upp minan och när man röjde område igen fann man ytterligare 3st á 5 kg minor

Minträffen blev precis under Pskgrpch på babordsidan i aktern. Han skadade sig naturligvis.



Har någon ett gäng arménytt från 96 så kan ni leta efter information och bild på den mycket lindrigt skadade bandvagnen.

PBV: n som blev träffad av pvroboten visade också prov på hur bra vagnen är, jag kommer inte ihåg vad robotsystemet heter men robotens riktade stråle gick in på styrbordssidan under den mycket kompetenta vagnchefen skickade upp väldigt lite splitter i rumpan på honom, han kunde sitta samma kväll.

Vidare så vinklade den riktade strålen ner sig lite och slog sönder styrväxeln så vagnen kom inte ur fläcken sedan bestämde den sig för att flyga ut i det fria.

Hade skyttet inte kört uppluckat hade det blivet stora skador på manskapet.

Mvh Flink

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 11 maj 2005, 14:52

AT-3 Sagger - inte den modernaste roboten direkt.....

Användarvisningsbild
Thord Wedman
Medlem
Inlägg: 1579
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
Ort: Mullsjö
Kontakt:

Inlägg av Thord Wedman » 11 maj 2005, 21:08

Kolla i denna tråden på SoldF: http://forum.soldf.com/index.php?showtopic=5506 om ni vill ha en ögonvittnesskildring av vad som hände vid robotbeskjutningen vid Ribnica.
Inlägget finns som nummer 18 på sidan 3 och är skrivet av Unicorn.

Hela tråden är läsvärd.

/Thord

Skriv svar