Sisu och och dess varianter är konstruerade att klara en mina och kunna köras vidare. Dessa fordon är förhållandevis vanligt förekommande.Backis skrev:
Det är tämligen ovanligt att även hjulfordon designade för att motstå minexplosioner kan "köra vidare" efter att ha blivit utsatta för en.
M113 ACAV i Irak?
MD650 skrev:Sisu och och dess varianter är konstruerade att klara en mina och kunna köras vidare. Dessa fordon är förhållandevis vanligt förekommande.Backis skrev:
Det är tämligen ovanligt att även hjulfordon designade för att motstå minexplosioner kan "köra vidare" efter att ha blivit utsatta för en.
Det var väl en svensk Sisu som körde på en mina i bosnien, den såg tämligen skadad ut och dessutom blev delar av besättningen skadad.
Eller kommer jag ihåg fel?
Det jag kommer ihåg var en Sisu som blev nedkämpad av grk och arteld.mrsund skrev:
Det var väl en svensk Sisu som körde på en mina i bosnien, den såg tämligen skadad ut och dessutom blev delar av besättningen skadad.
Eller kommer jag ihåg fel?
Två pbv 302 blev träffade av varsin AT 3 Sagger och en pbv 302 gick på en mina.
En svensk sisu gick på en mina när vagnschefen gick framför vagnen. Vagnschefen fick sig en rejäl flygtur och om jag inte missminner mig ett stort stycke splitter som satte sig i ryggplattan på hans väst. Vagnen förlorare vänster framhjul har jag för mig. Vagnen såg ut som skit efteråt.
Detta hände någon gång under 1996 efter eldupphöret när de åkte på en minklarerad väg. Tydligen hade dock minröjarna missat en mina. ( Det de hade gjort var att hyvla av det övre lagret på vägbanan. En mina låg dock djupare än de andra uppenbarligen...)
Detta hände någon gång under 1996 efter eldupphöret när de åkte på en minklarerad väg. Tydligen hade dock minröjarna missat en mina. ( Det de hade gjort var att hyvla av det övre lagret på vägbanan. En mina låg dock djupare än de andra uppenbarligen...)
Det låter som den minsprängda pbv:n.roninn skrev:
Detta hände någon gång under 1996 efter eldupphöret när de åkte på en minklarerad väg. Tydligen hade dock minröjarna missat en mina. ( Det de hade gjort var att hyvla av det övre lagret på vägbanan. En mina låg dock djupare än de andra uppenbarligen...)
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
- J.K Nilsson
- Medlem
- Inlägg: 2406
- Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
- Ort: Frösön
- Thord Wedman
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
- Ort: Mullsjö
- Kontakt:
På BA01 gick en SJV-Sisu på en mina utanför Vares.
Höger framhjul gick på minan och samtidigt utlöstes en laddning framför vänster framhjul.
Föraren fick skador i ryggen, vagnchefen fick även han lättare skador, kommer ej ihåg exakt vilka.
Sjukvårdaren, som satt i stolen bakom vagnchefen, rakt över det hjul som minan detonerade under blev allvarligt skadad i benen/fötterna.
Höger framhjul slets loss, chassiet spräcktes i hjulhuset. Den vagnen kunde INTE köra för egen maskin efteråt.
Min grupps pbv åkte c:a 5-10 meter framför SISUn och hade grenslat minan.
/Thord
Höger framhjul gick på minan och samtidigt utlöstes en laddning framför vänster framhjul.
Föraren fick skador i ryggen, vagnchefen fick även han lättare skador, kommer ej ihåg exakt vilka.
Sjukvårdaren, som satt i stolen bakom vagnchefen, rakt över det hjul som minan detonerade under blev allvarligt skadad i benen/fötterna.
Höger framhjul slets loss, chassiet spräcktes i hjulhuset. Den vagnen kunde INTE köra för egen maskin efteråt.
Min grupps pbv åkte c:a 5-10 meter framför SISUn och hade grenslat minan.
/Thord
Att en vagn är byggd för att kunna "köras vidare" efter en strvmindetonation anser jag på sin höjd betyda att den kan linka i skydd. Vilket kan vara nog så värdefullt. Vi hade bland annat ett tillfälle när en SISU knäckte främre högra hjulaxeln - vilket är rätt beskedligt i jämförelse med en strvmindetonation - under körning utanför vägen. Det var inte bara att köra iväg där inte...
@Wedman:
Små marginaler!
@Wedman:
Små marginaler!
Ja just det pbvn som fick AT3 kommer jag ihåg, det var väl 93/94 på vintern nån gång, fast den klarade sig rätt hygglit (har jag för mig).MD650 skrev:Det jag kommer ihåg var en Sisu som blev nedkämpad av grk och arteld.mrsund skrev:
Det var väl en svensk Sisu som körde på en mina i bosnien, den såg tämligen skadad ut och dessutom blev delar av besättningen skadad.
Eller kommer jag ihåg fel?
Två pbv 302 blev träffade av varsin AT 3 Sagger och en pbv 302 gick på en mina.
Var det patgb 203 så förstår jag. En helt kasst inköp.Sarvi skrev:Att en vagn är byggd för att kunna "köras vidare" efter en strvmindetonation anser jag på sin höjd betyda att den kan linka i skydd. Vilket kan vara nog så värdefullt. Vi hade bland annat ett tillfälle när en SISU knäckte främre högra hjulaxeln - vilket är rätt beskedligt i jämförelse med en strvmindetonation - under körning utanför vägen. Det var inte bara att köra iväg där inte...
@Wedman:
Små marginaler!
I Bosnien blev två PBV302 skadade av Sagger robotar, det hände vid Ribnica. Vidare blev en sjukvårds sisu skadad under en form av eldöverfall ( fick minst en handgranat inkastad under vagnen)
Vidare totalförstördes en av vakt och eskorts SISU vagnar under en eldstrid (Fan minns inte stadens namn, var det Gradacac??)
En sjukvårdssisu fick en pvrobot som träffade bakdörrarna men roboten detonerade inte.
Vad det gäller den minsprängda sisun jag referar till så är jag väldigt säker på att det var en sisu. Jag känner igen olyckan med pbv som rullade på minan. Men jag träffade vagnschefen som hade gått framför sisun, så jag blandar inte ihop händelserna. Vid sisu sprängningen så skadades ingen allvarligt, vid pbvsmällen skadades ett flertal synnerligen allvarligt.
Jag är inte helt säker men tror att minorna som svenskarna gick på vägde runt 5-6 kg. Och de orsakade rejäla skador. Svenska minor väger runt 10 kg så jag skulle INTE vilja rulla på en svensk fordonsmina...
Vidare totalförstördes en av vakt och eskorts SISU vagnar under en eldstrid (Fan minns inte stadens namn, var det Gradacac??)
En sjukvårdssisu fick en pvrobot som träffade bakdörrarna men roboten detonerade inte.
Vad det gäller den minsprängda sisun jag referar till så är jag väldigt säker på att det var en sisu. Jag känner igen olyckan med pbv som rullade på minan. Men jag träffade vagnschefen som hade gått framför sisun, så jag blandar inte ihop händelserna. Vid sisu sprängningen så skadades ingen allvarligt, vid pbvsmällen skadades ett flertal synnerligen allvarligt.
Jag är inte helt säker men tror att minorna som svenskarna gick på vägde runt 5-6 kg. Och de orsakade rejäla skador. Svenska minor väger runt 10 kg så jag skulle INTE vilja rulla på en svensk fordonsmina...
- Thord Wedman
- Medlem
- Inlägg: 1579
- Blev medlem: 24 mars 2002, 16:03
- Ort: Mullsjö
- Kontakt:
Då ska vi se, vi har väl hamnat way of topic men vadå?
Enligt mitt minne så skedde följande under BA01:
En SISU från Vakt/eskort blev totalt utskjuten i närheten av Gradacac
En SjvSISU blev attackerad med handgranater i Vares
En SjvSISU gick på en mina utanför Vares
Två pbv 302 blev beskjutna med pv-robot AT3 Sagger i närheten av Ribnica
Utöver detta skedde ett antal beskjutningar med finkalibrigt samt ett antal närabeskjutningar med allt från ehv till stridsvagnskanon.
Märk väl att INGEN omkom på BA01, inte undra på att vi kallades "Lucky battalion"
/Thord
Enligt mitt minne så skedde följande under BA01:
En SISU från Vakt/eskort blev totalt utskjuten i närheten av Gradacac
En SjvSISU blev attackerad med handgranater i Vares
En SjvSISU gick på en mina utanför Vares
Två pbv 302 blev beskjutna med pv-robot AT3 Sagger i närheten av Ribnica
Utöver detta skedde ett antal beskjutningar med finkalibrigt samt ett antal närabeskjutningar med allt från ehv till stridsvagnskanon.
Märk väl att INGEN omkom på BA01, inte undra på att vi kallades "Lucky battalion"
/Thord