Ny pansartaxi till Försvarsmakten

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Ny pansartaxi till Försvarsmakten

Inlägg av NIL » 20 april 2023, 15:22

400 är en himla massa vagnar, nästan så att man tvivlar på den angivelsen men ändå...

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuel ... pa-ingang/
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Ny pansartaxi till Försvarsmakten

Inlägg av Lasse O » 21 april 2023, 07:55

Enligt Husis rör det sig om 20 st. https://www.hbl.fi/artikel/07d7dbab-9fb ... fa0a15253c

Att Sverige skulle köpa 400 st Patgb 300 och använda dem för understöds- och underhållsförband är inte rimligt. Snarare är det väl så att det är hela beställningen alltså till även Sveriges grannländer?

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1316
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Ny pansartaxi till Försvarsmakten

Inlägg av adlercreutz » 21 april 2023, 17:28

Jag tror kvantiteten stämmer, mer eller mindre. Men över tid.

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/sver ... gda-patria
Trupptransportfordonen, med en prislapp på grovt räknat 11 miljoner kronor styck, kommer att utgöra en stomme i det svenska förvaret de kommande åren och kommer att tillföras de regementen som byggs upp med ökade försvarsutgifter.

– Sverige kommer småningom att beställa flera hundra av det här fordonet, säger Mats Warstedt, Nordenansvarig på försvars- och teknikföretaget Patria, vars majoritetsägare är finska staten.
https://www.army-technology.com/news/ge ... programme/

Det kanske är förbandstyperna de skrivit fel på, eller i alla fall vad precis alla 400 fordonen ska användas till.

Sen är det väl en fordonsplattform som ska kunna användas till lite allt möjligt?

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2809
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Ny pansartaxi till Försvarsmakten

Inlägg av ola » 21 april 2023, 20:43

Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2593
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Ny pansartaxi till Försvarsmakten

Inlägg av Der Löwe » 22 april 2023, 07:56

Det är enligt försvarsmakten 400 vagnar.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7147
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Ny pansartaxi till Försvarsmakten

Inlägg av sonderling » 27 april 2023, 12:45

Jasså är den ny? Jag kom in mitt i nyheterna och trodde att det handlade om SISU vagnen och att vi skulle köpa fler såna?
Är Patria en annan vagn eller en uppdaterad variant? Eller är det tillverkaren?
Nu kände jag att jag är ute och slirar på okänd mark? :oops:

Sonderling

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Ny pansartaxi till Försvarsmakten

Inlägg av Schwemppa » 27 april 2023, 15:23

sonderling skrev:
27 april 2023, 12:45
Är Patria en annan vagn eller en uppdaterad variant? Eller är det tillverkaren?
Sonderling
Patria är tillverkaren. Det är en sentida arvtagare, hur man nu ska säga, till gamla goda Pasi Sisun. Tillverkaren säger så här:
Patria 6X6 - Focus on essentials
In modern warfare, the need for protected tactical troop transportation is still existing. Patria 6x6 vehicle is built on the heritage of Patria’s iconic armoured wheeled vehicles that has been used in various peacekeeping and crises management missions and transporting soldiers around the world through several decades. Patria 6x6 is modular and high-performance, but at the same time simple, robust and affordable to provide this tactical capability in larger fleet quantities. It provides modern protection and high mobility. Patria 6x6’s modular design allows a wide variety of specific configurations for diverse missions. Patria 6x6 is perfect choice for any troop transportation and combat support roles.
https://www.patriagroup.com/products-an ... patria-6x6

Användarvisningsbild
erep
Medlem
Inlägg: 1572
Blev medlem: 21 maj 2009, 15:23
Ort: Esbo, Finland

Re: Ny pansartaxi till Försvarsmakten

Inlägg av erep » 27 april 2023, 19:41

Vagnen har samma underrede som Patria AMV; i Sverige Patgb 360, men chassit liknar mera de gamla Pasi (panssari Sisu) vagnarna som Sverige använt, dock i modern tappning.

Och nu är alltså en förserie på 20 beställt, medan svenska försvarmakten anmält att 400 mera kommer att anskaffas.

Den har svensk motor och bepansringen är svenskt stål, så vi kan kalla den delvis svensk.

Grönis
Medlem
Inlägg: 451
Blev medlem: 20 december 2012, 23:53

Re: Ny pansartaxi till Försvarsmakten

Inlägg av Grönis » 16 juli 2023, 23:26

Någon kunnig för gärna reda ut vilka förband som kommer ha dessa? Motoriserade för band gissar jag samt understöds/underhålls förband. Hur är det förresten med gamla PBV 302. Finns några exemplar kvar i försvarsmakten, finns i iallafall i någon förbandsreserv enligt Wikipedia? Har för mig att jag läst, kanske här? att några finns kvar för sjukvårdstransporter?

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2593
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Ny pansartaxi till Försvarsmakten

Inlägg av Der Löwe » 17 juli 2023, 13:47

De är tänkta för de som inte har strid som huvuduppgift. Antingen hela förband eller delar av förband. Något enklare än Patgb 360.

Skriv svar