Backa hastighet.
Backa hastighet.
God dag alla forumdeltagare.
Under en av diskussionerna berörde jag och mina vänner ämnet hastigheten för att backa stridsvagnar. Vi diskuterade hur nödvändigt det är. Vilka är de optimala hastighetsgränserna.
Tyvärr är vår erfarenhet begränsad till erfarenheten från sovjetiska och ryska stridsvagnsförare, såväl som en stridsvagnsbesättningsmedlem från Israel, och de gamla slutsatserna från sovjetiska ingenjörer från 1950-1970-talet.
Jag skulle vilja ställa de som var bland besättningarna på stridsstridsvagnar med en fråga om hur relevant den höga (över 15 kilometer i timmen) backhastigheten var för stridsvagnar. Och hur relevant det var i praktiken under din militärtjänstgöring. Den mest intressanta Strv 103:an med nästan lika fart framåt och bakåt.
Dessutom kanske någon är intresserad av att diskutera detta ämne.
Under en av diskussionerna berörde jag och mina vänner ämnet hastigheten för att backa stridsvagnar. Vi diskuterade hur nödvändigt det är. Vilka är de optimala hastighetsgränserna.
Tyvärr är vår erfarenhet begränsad till erfarenheten från sovjetiska och ryska stridsvagnsförare, såväl som en stridsvagnsbesättningsmedlem från Israel, och de gamla slutsatserna från sovjetiska ingenjörer från 1950-1970-talet.
Jag skulle vilja ställa de som var bland besättningarna på stridsstridsvagnar med en fråga om hur relevant den höga (över 15 kilometer i timmen) backhastigheten var för stridsvagnar. Och hur relevant det var i praktiken under din militärtjänstgöring. Den mest intressanta Strv 103:an med nästan lika fart framåt och bakåt.
Dessutom kanske någon är intresserad av att diskutera detta ämne.
Re: Backa hastighet.
Trevligt att se dig igen Markim.
Kan tyvärr inte bidra till svaret då min praktiska erfarenhet av stridsvagnar är gränsande till noll. Men jag är också intresserad av svaret.
Moderna stridsvagnar måste väl vara utrustade med en back-videokamera?
MVH
Hans
Kan tyvärr inte bidra till svaret då min praktiska erfarenhet av stridsvagnar är gränsande till noll. Men jag är också intresserad av svaret.
Moderna stridsvagnar måste väl vara utrustade med en back-videokamera?
MVH
Hans
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1566
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Backa hastighet.
Jag vet att åtminstone det brittiska bepansrade trupptransportfordonet Warrior är utrustat med en backkamera och så borde även vara fallet med t.ex. vår Strv 122.
Men jag gjorde inte heller militärtjänst vid Pansartrupperna så därför vågar jag inte uttala mig mer om saken.
HGS
Re: Backa hastighet.
Jag tjänstgjorde inte heller i stridsvagnstrupperna.
Vi har backkameror installerade på T-14, vissa konfigurationer av T-72B3, om vi bara pratar om stridsvagnar. Här är hon på T-72B3 i Republiken Vitryssland.
Bara från min erfarenhet av att köra en konventionell bil kan jag säga att det i ojämn terräng (Offroad) inte är särskilt bekvämt att manövrera bakåt, styrt av kameran. Över 10 kilometer i timmen har aldrig gått så här.
En vän från Israel (en Merkava-skytt) sa att de bara en gång accelererade baklänges till 20 kilometer i timmen. Det slutade med att de kraschade in i byggnaden.
Vi har backkameror installerade på T-14, vissa konfigurationer av T-72B3, om vi bara pratar om stridsvagnar. Här är hon på T-72B3 i Republiken Vitryssland.
Bara från min erfarenhet av att köra en konventionell bil kan jag säga att det i ojämn terräng (Offroad) inte är särskilt bekvämt att manövrera bakåt, styrt av kameran. Över 10 kilometer i timmen har aldrig gått så här.
En vän från Israel (en Merkava-skytt) sa att de bara en gång accelererade baklänges till 20 kilometer i timmen. Det slutade med att de kraschade in i byggnaden.
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1566
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Backa hastighet.
Jag har sett en dokumentär om den amerikanska stridsvagnen M1 Abrams och trots att de 70 tonnen körs fram i full fart så gör den långa och breda greppytan med gummiförsedda band att stridsvagnen kan göra en fullständig inbromsning på bara ca 10 meter!
Men samtidigt så är det mycket mer kinetisk energi i rörelse när t.ex. en tungt bepansrad Merkava (som jag faktiskt har beskådat i Das Panzermuseum i Munster, ca 10 mil söder om Hamburg) så att de kraschade in i byggnaden låter helt rimligt.
HGS
Men samtidigt så är det mycket mer kinetisk energi i rörelse när t.ex. en tungt bepansrad Merkava (som jag faktiskt har beskådat i Das Panzermuseum i Munster, ca 10 mil söder om Hamburg) så att de kraschade in i byggnaden låter helt rimligt.
HGS
Re: Backa hastighet.
Jag har 360 kameror på min Mg5 och de funkar rätt bra när man manövrerar i parkeringsgarage istället för backspeglar.
För några dagar sedan så hade jag is på alla rutor men behövde rulla tio meter framåt så att inte blockerade laddaren och istället för att skrapa rutorna så körde jag på helt syntetisk vy vilket fungerade men var aningen läskigt.
För några dagar sedan så hade jag is på alla rutor men behövde rulla tio meter framåt så att inte blockerade laddaren och istället för att skrapa rutorna så körde jag på helt syntetisk vy vilket fungerade men var aningen läskigt.
Re: Backa hastighet.
Lite relaterat: https://www.tanknet.org/index.php?/topi ... se-speeds/
103'an:
MVH
Hans
103'an:
WIKI.60 km/h (37 mph) maximum road speed forwards or reverse
MVH
Hans
Re: Backa hastighet.
Ändå är frågan inte i hastighet, som sådan. Och hur ofta en hög backhastighet kommer väl till pass i praktiken.
- HomeGuardSoldier
- Medlem
- Inlägg: 1566
- Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
- Ort: Småland
Re: Backa hastighet.
Vid de officiella militära stridsvagnstävlingarna i Tyskland, där varje nation deltog med en trupp om fyra stridsvagnar, så lade jag märke till att de franska stridsvagnarna vände på chassiet och körde bakåt med frontpansaret först men med tornet vänt bakåt mot "fienden". Alla de andra deltagande nationerna backade med både frontpansaret och tornet vänt mot "fienden", vilket tog längre tid än den franska metoden att lösa problematiken med att dra sig tillbaka från en strid.
Men min tanke var att det räcker med en enda träff i bakdelen av chassiet så att motorn sönder och stridsvagnen blir stående.
HGS
Men min tanke var att det räcker med en enda träff i bakdelen av chassiet så att motorn sönder och stridsvagnen blir stående.
HGS
Re: Backa hastighet.
Sovjetiska och ryska stridsvagnar, enligt den ursprungliga idén, skulle lämna striden på samma sätt som fransmännen. Men i skydd av en rökridå.
Angående motorskador... Under krigen i Tjetjenien hände det ofta att en stridsvagn, efter att ha fått en träff i motorn, blev kvar i rörelse och lyckades ta sig ur striden innan motorn havererade.
Angående motorskador... Under krigen i Tjetjenien hände det ofta att en stridsvagn, efter att ha fått en träff i motorn, blev kvar i rörelse och lyckades ta sig ur striden innan motorn havererade.
-
- Medlem
- Inlägg: 1320
- Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
- Ort: Umeå
Re: Backa hastighet.
Ett exempel: https://twitter.com/Military_oO/status/ ... 1527854080
Rök + vändning av vagnen, det verkar ta rätt lång tid och den borde vara rätt sårbar under tiden. Men det beror väl på hur duktig besättningen är.
Rök + vändning av vagnen, det verkar ta rätt lång tid och den borde vara rätt sårbar under tiden. Men det beror väl på hur duktig besättningen är.