Strv 103

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Mr.JR
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 september 2016, 01:30
Ort: Pennybridge

Re: Strv 103

Inlägg av Mr.JR » 10 februari 2018, 01:01

Jag är långt ifrån lika kunnig som många på det här forumet, men även jag känner mig säker i att påstå att hur bra eller dåliga enskilda stridsvagnstyper är blir en ganska oproduktiv diskussion i sammanhanget, d.v.s. krigföring. Överhuvudtaget är det stora problemet med "populär" diskussion om krigföring just att det så gott som alltid reduceras till en debatt om vem som har störst, bäst och vackrast vapensystem. Ungefär som att försöka avgöra vilket hockeylag som är bäst baserat på vilka skridskor och klubbor de använder. Det är givetvis inte irrelevant, men ganska intetsägande om man inte tar med alla andra faktorer som gör eller ogör ett militärt förband i ekvationen; träning, taktik och doktrin, moral, ledning, logistik, kommunikation, o.s.v.

Så om man istället frågar, hur bra var svenska pansarbrigader som militära förband, och armén överhuvudtaget, under 70 och 80-talet? Hur bra var de av motståndarnas förband som de mest sannolikt mött på slagfältet?

Vi säger att WP landstiger med en marininfanteribrigad längst Skånekusten och har även landsatt luftburna förband på Skåneslätten, med syfte att säkra ett brohuvud. Flygvapnet och marinen har redan orsakat dessa förband en del förluster, men de är fortfarande intakta. Södra Sveriges pansarbrigader har efter mobilisering godtagbar tillgänglighet och ska nu bekämpa fienden. Vad krävs av dem och vilka mål måste de uppnå för att invasionen ska ses som avvärjd eller försvårad? För sakens skull kan vi diskutera och både offensiva och defensiva strategier.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Strv 103

Inlägg av kblomster » 10 februari 2018, 01:11

Mr.JR skrev:Jag är långt ifrån lika kunnig som många på det här forumet, men även jag känner mig säker i att påstå att hur bra eller dåliga enskilda stridsvagnstyper är blir en ganska oproduktiv diskussion i sammanhanget, d.v.s. krigföring. Överhuvudtaget är det stora problemet med "populär" diskussion om krigföring just att det så gott som alltid reduceras till en debatt om vem som har störst, bäst och vackrast vapensystem. Ungefär som att försöka avgöra vilket hockeylag som är bäst baserat på vilka skridskor och klubbor de använder. Det är givetvis inte irrelevant, men ganska intetsägande om man inte tar med alla andra faktorer som gör eller ogör ett militärt förband i ekvationen; träning, taktik och doktrin, moral, ledning, logistik, kommunikation, o.s.v.
Jag håller fullständigt med. Just strv 103 är ju på många sätt tekniskt fascinerande, men man bör komma ihåg att trots alla egenheter så var målet med projektet att få fram en stridsvagn som var likvärdig motståndarens och som kunde göra allt en stridsvagn förväntades kunna göra, och den skiljer sig enligt min uppfattning i det lite större perspektivet betydligt mindre från andra samtida stridsvagnar än vad den populära uppfattningen brukar göra gällande. Den ser mycket konstigare ut än vad den faktiskt är.
Mr.JR skrev:Så om man istället frågar, hur bra var svenska pansarbrigader som militära förband, och armén överhuvudtaget, under 70 och 80-talet? Hur bra var de av motståndarnas förband som de mest sannolikt mött på slagfältet?
Detta är en mycket intressant fråga som jag tror nästan förtjänar en egen tråd. Jag bidrar gärna med det jag vet, men inte just i detta ögonblick, för timmen är sen. Gick ju dock in på lite av det operationella tänkandet i förra inlägget. Måste säga att vissa antaganden förefaller något anmärkningsvärda, t.ex. att det förutsätts att man ska kunna genomföra pansarbataljons anfall mot ett brohuvud inom 90 minuter efter landstigningen.

Mr.JR
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 24 september 2016, 01:30
Ort: Pennybridge

Re: Strv 103

Inlägg av Mr.JR » 10 februari 2018, 02:12

Jag funderade själv på om det inte blev lite för off-topic, så du har nog rätt. Gör eventuellt en egen tråd för ämnet imorgon eller så.

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Strv 103

Inlägg av Stefan Karlsson » 20 februari 2018, 12:07

Hej igen Skalman - har hittat ett annat liv som har upptagit en del av min fritid (facebook) - djävulens påfund! Man kan ägna hur j-a mycket tid som helst där - morr. Men det finns mycket intressant och kul också.

Intressant diskussion. Har dock bara skummat som hastigast. Skall ta mig tid och läsa noggrannare och se om jag har något att bidra med som bränsle till brasan ;-)

Skriv svar