Halvbandvagnar i Sverige

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
k500
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 augusti 2007, 22:14
Ort: Stockholm

Halvbandvagnar i Sverige

Inlägg av k500 » 31 maj 2017, 16:29

Någon som vet om det kom in några tyska halvbandvagnar till Sverige efter kriget som surplusmaterial?

1, En källa hävdar bestämt att han personligen ägt en Famo halvbandare som använts av ett kraftbolag, ligger det någon sanning i detta tro?
Han skriver: "Den andra var den graciösa Famo,n 18T som hade använts för resning av kraftlednings-stolpar uppe i norrland. Den var intagen i början på kriget och köptes in av kraftbolaget, den hade aldrig tillhört armen och hade en i Sverige påbyggd kran för stolp-resning. Hur den kom in gick aldrig att klarlägga, men en äldre pensionär jag träffade hade varit med att köra upp den från hamnen i Luleå, så jag antar att det var något utbyte för malm. den var mycket "civil" i sin konstruktion utan vapenställ och annat elände så jag antar att detta var en modell för fredstider eller export.
Det fanns en till men den hade skrotats upp på sextiotalet och bara spridda reservdelar fanns kvar."

2, En annan källa säger att hans far körde timmer åt SCA som köpte in 3st halvbandare efter kriget, en av dessa övergavs på en myr efter att motorn gått varm och blocket spruckit när de kylde ner motorn med snö. Två av dessa tre stod länge kvar i Dorotea. Kan det vara Demag D7 eller någon annan modell? En D7 lär ju fortfarande ligga kvar i en myr däruppe i norr, kanske denna? Ni vet säkert mer.

Att det funnits Demag D7, Volvo HBT och även någon IH eller White halvbandare i Sverige är känt men har det även funnits andra halvbandare? Famo??

/Erik

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Halvbandvagnar i Sverige

Inlägg av Hans » 31 maj 2017, 17:13


k500
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 augusti 2007, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Halvbandvagnar i Sverige

Inlägg av k500 » 31 maj 2017, 17:29

Hans, det är Demag D7(SdKfz10 / m/40) och Volvo HBT(m/43) men utöver dessa?
Har det funnits två st FAMO i Sverige som ena källan påstår? Han säger sig till och med ha ägt en av dem.
Ägde SCA någonsin några Demad D7?
/Erik

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Halvbandvagnar i Sverige

Inlägg av Hans » 1 juni 2017, 10:53


k500
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 20 augusti 2007, 22:14
Ort: Stockholm

Re: Halvbandvagnar i Sverige

Inlägg av k500 » 3 juni 2017, 22:32

Hans, det är jag som är aktiv i den tråden...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Halvbandvagnar i Sverige

Inlägg av Hans » 4 juni 2017, 14:40

Sorry. Skall inte försöka hjälpa när jag är på mobil :roll: :wink:

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Halvbandvagnar i Sverige

Inlägg av Stefan Karlsson » 4 juni 2017, 22:30

Intressanta uppgifter om det faktiskt funnits Famo 18 ton i Sverige. Helt osannolikt är det inte för det var oerhört mycket som importerades efter kriget och konverterades till alla möjliga olika specialmaskiner för kraftbolag, skogsbruk mm.
Jag hittade för några år sedan en AEC Matador i skogen utanför Östersund. Den hade byggts om till väghyvel med hytt ifrån en gammal postbuss. Brevlådan på hytten satt fortfarande kvar.
Det mesta annars som är känt är olika terrängfordon, lastbilar, jeepar mm och bland bandfordon är nog Universal Carrier den mest spridda. Men firman Namit i Stockholm var en av många som försökte sig på att sälja surplusfordon till alla och en var.
Kul om det kunde komma fram mer uppgifter, gärna foton.

Skriv svar