Renovering av Sveriges första stridsvagn

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna. Presenteras i samarbete med Svensk PansarHistorisk Förening (SPHF).
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 616
Blev medlem: 28 jul 2008 21:09

Renovering av Sveriges första stridsvagn

Inläggav Stefan Karlsson » 01 mar 2017 20:08

I Arsenalens verkstad pågår renovering av Sveriges första stridsvagn, LK II som den hette i original eller Strv m/21-29 som den kom att kallas i Sverige.

Efter 3 1/2 år är nu motor, växellåda och styrväxel på plats i vagnen.
Vagnen stod utställd i Axvall utan motor i 40 år, dessförinnan hade den stått ute som monument i Enköping i 25 år.
Motorn som saknades var en Scania 1544, en motor som Scanias museum skaffade fram. Motorn har sedan renoverats och går nu som en dröm.

I måndags kväll blev det ett etappmål. Då provkördes systemet för första gången på 80 år och efter allt arbete som lagts ner så långt så fungerar det vilket är väldigt glädjande.
Nästa steg blir att montera ihop banden och provköra vagnen utan kaross så att man kommer åt att göra justeringar mm.

När detta är klart lyfts karossen på plats och det blir en särskild operation eftersom motor, växellåda och styrning då måste plockas bort och sen tillbaka igen när väl karossen sitter där. En väldigt märklig konstruktion och därför blev vi tvungna att tillverka speciella 12 mm tjocka plåtar som tillfälligt får agera kaross-sidor för att vi skall kunna provköra utan karossen monterad.

På Arsenalens facebooksida finns en liten film från i måndags, en film med över 19 000 visningar på några timmar.
Målet är att vagnen skall rulla någon gång i sommar och nästa år fyller vagnen 100 år, den tillverkades i Tyskland 1918 och smugglades hit i delar 1921.

Vi återkommer när vi har mer att berätta.
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... nsmuseeum/

Återgå till "Pansarhistoria (samarbete med SPHF)"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 2 och 0 gäster