Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28378
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Hans » 11 oktober 2016, 23:06

Antal visningar säger lite.

Jag måste då ha givit en slant då de skickar mail till mig. Annars får någon inte min mail. Jag var där typ 1990 och var imponerad av deras jobb med att bevara nordisk historia. Hoppa över en pilsner eller två och stöd.

MVH

Hans

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av kblomster » 12 oktober 2016, 23:49

Jag har sett det cirkulera poster om saken i lite olika World of Tanks-kretsar men intresset har varit relativt måttligt, tyvärr.

Schwemppa
Redaktionen
Inlägg: 3555
Blev medlem: 27 juli 2007, 19:47
Ort: Sjundeå, Finland

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Schwemppa » 14 oktober 2016, 11:47

Något smått oväntat: japanerna har kommit till hjälp. :)

Pansarmuséet har under hösten haft en tilltagande besöksfrekvens från Japan, och de har alla kommit för att se på BT-42-vagnen, detta exempel på finsk design när den inte var som bäst...

Orsaken är att vagnen förekommer i animefilmen Girls und Panzer: Fury Road, och där har den tydligen fått lite förbättrade egenskaper. :D
furyroad.JPG
furyroad.JPG (34.75 KiB) Visad 588 gånger
Japanerna har också donerat omkring 10 000 euro till insamlingen för pansartaket. Inte illa.

Ett par länkar på finska:

http://yle.fi/uutiset/3-9221136
http://www.hameensanomat.fi/uutiset/kan ... elluskohde

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Stefan Karlsson » 21 oktober 2016, 19:27

Det rullar på bra, nu är man uppe i över 56 000 EUR så om nu alla soffliggare lägger en liten slant så kommer målet vara nått.
För min del blir det ett litet bidrag till bara för den goda sakens skull.

Det är 9 dagar kvar, seså gör en insats du också!

https://mesenaatti.me/en/panssarimuseon-tankkikatos/

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Lasse O » 21 oktober 2016, 21:59

Gott så men nog borde Tavastehus stad kunna bidra med några Euro även om stadens finanser inte är de bästa. Fast Parola är väl en egen kommun och då brukar inte intresset vara så stort att skjuta till pengar över kommungränserna även om Tavastehus stad indirekt gynnas av turister i Parola.
Jag tror dock att vi når målet :)

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Stefan Karlsson » 22 oktober 2016, 09:47

Se där, 60 550 EUR enligt hemsidan - well done every one!

Tyvärr räcker det nog inte hela vägen, men det är en bra start.

Att få det allmänna att engagera sig är nog tyvärr svårt.
De är svårt att motivera varför man skall satsa några hundra tusen eller kanske några miljoner på att bevara vår historia när det finns "viktigare" saker som idrottsarenor, vattenpalats och annat som behöver pengar.

Om det allmänna såg över hur man hanterar sina pengar så kunde det bli en hel del som kunde användas till vård, skola och omsorg och till och med räcka till lite kulturhistoriska insatser.
Man bygger en tunnel genom en ås för att tjäna ett par minuter, miljarderna rinner ut...
Man pausar förbifart Stockholm några månader bara för principens skull och pengar bara rinner ut...
Man köper våtservetter för 65 000:-...
Man skrotar hela försvaret och nu några år senare bygger man nya regementen igen...
Oj hoppsan, det försvann några miljarder för att jag tänkte lite fel...och där några till och några till...

Nej, jag gnäller inte, det är som det är och vi kämpar vidare för att hålla näsan över vattenytan därför att vi upplever att besökarna uppskattar det vi gör.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Kan vi hjälpa museet i Finland ??

Inlägg av Battler » 25 oktober 2016, 00:03

Ett delmål är nått.
Joukkorahoituskampanjan 60 000 euron minimitavoitteen täyttyminen mahdollistaa valaistujen sääsuojakatosten rakentamisen käynnistämisen, kertoo Panssarimuseon johtaja Timo Teräsvalli.
http://yle.fi/uutiset/3-9248730
__________________________________
MVH

Skriv svar