Berömda T-34/85-vagnar

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 4 april 2016, 13:31

Jag är ute efter bilder / teckningar av kända T-34/85-vagnar, som tillhörde kända T-34/85-pansaräss.

Har sökt på Google, Yahoo...men utan vettiga svar.

Fanns det några sådana kända stridsvagnsindivider?

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Lasse O » 4 april 2016, 13:50

Ingen lätt uppgift. På den här ryska sidan listas visserligen pansarässen men som det står skrivet så var sovjeterna ganska dåliga på att föra statistik.
http://wio.ru/tank/ww2aces.htm

Namnen är av någon obegriplig anledning transkriberade till engelska så skall man söka på namn för att hitta stridsvagnen så bör man nog använda rysk stavning, alltså t ex ändelser på -vitj och inte -vich, -skij istället -sky.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 april 2016, 07:44

Nä, hopplöst. Då återstår bara att helt enkelt hitta på en T-34 med fiktiva märkningar och så vidare. Har tillbringat ett par timmar med att söka efter historiska bilder, men det står aldrig vem som satt i vagnen.

Men deras ässlista, förutsatt att den stämmer, är ändå ganska imponerande. Jag räknade ut att det sammanlagt rör sig om 244 pansaräss, som sammantaget slog ut minst 2.670 tyska stridsvagnar och pansarvärnskanonvagnar. Och då har jag strikt räknat med de med minst 5 stridssegrar och uppåt.

Tack för listan.

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Lasse O » 11 april 2016, 14:05

Yngre löjtnant P M Kashnikovs vagn hittade jag i Steven Zalogas bok om stridsfordonsmärkningar på östfronten (The Eastern Front).
Den är märkt med "MAT - POДИНA" och Kashnikov blev Sovjetunionens hjälte, inte fy skam.
Om du vill kan jag skanna bilden.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 april 2016, 15:36

Jättegärna Lasse, det uppskattas. Är det samma man som skapade AK-47? Jag vet nämligen att han var vagnchef under kriget.

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Lasse O » 11 april 2016, 18:28

Om kvaliteten inte blev så så skyller jag på skannern som lever sitt eget liv. :)
Nej, det var inte Kalasjnikov utan Kasjinkov.
Bilagor
T34-85.jpg
T34-85.jpg (115.51 KiB) Visad 3299 gånger

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 11 april 2016, 20:08

Tusen tack! Hittade honom i listan - 17 utslagna stridsvagnar fick han på sin meritlista till slut.

Hittade till och med en bild på honom och hans stridsvagn från en rysk hemsida.

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Lasse O » 11 april 2016, 21:04

Visst är det den vagnen men det nedre fotot verkar föreställa någon överste som heter V F Orlov, tydligen inte vår Kasjinkov.

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 12 april 2016, 09:29

Då stämmer inte bilden på den ryska hemsidan. Men jag hittade faktiskt en bild av Moderland taget från andra sidan, och av den att döma så verkar det som om stjärnorna målades på höger sida av eldröret och stridsvagnssiluetterna på den vänstra.

Jag hittade också faktiskt en rysk Wikipedia-sida om Kashnikov och han dödades i strid den 29 april 1945, bara nio dagar innan krigsslutet. Enligt den ryska Wikipedia-sidan så ska detta vara en bild av honom.

Ska göra lite fler efterforskningar och se om jag hittar fler krigstida foton av hans T-34.

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Lasse O » 12 april 2016, 17:04

Mystiskare och mystiskare. Polkovnik V F Orlov var enligt mina rostiga ryska språkkunskaper enligt bilden kommendör för en mekaniserad kår. Kanske P M Kasjinkov tjänstgjorde under Orlov, därav fotot i anslutning till Kasjinkov?

Bilden på P M Kasjinkov verkar vara autentisk. En äkta rysk bygdens son.

Hursomhelst misstänker jag att du bygger en modell. I så fall kan du väl lägga ut en bild av slutprodukten på forumet :)

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Martin Lundvall » 12 april 2016, 19:19

Detta var rätt intressant.
Jag kollade på ryska Wikipedia, precis som Lasse säger så var Orlov befälhavare över 6:e mekaniserade gardeskåren. Han blev det i december 1944 och som sådan Röda Arméns yngsta kårbefälhavare. Jag har också gått förbi hans grav i Moskva, den är rätt utmärkande med en söt liten stridsvagn på toppen. Inte det jag skulle välja som utsmyckning.
Såg också hur Kasjnikovs stridsvagn fick sitt namn. Orlovs 65 åriga mamma donerade pengar och föreslog till Stalin att när den var klar så skulle de ges till 6:e mek. gardeskåren där hennes son tjänstgjorde. Orlov tilldelade vagnen till Kasjinkov och hans besättning, då de var bäst. De i sin tur valde namnet.
Stridsvagnen kom ut på förband 14 mars
19 mars dör Orlov
29 april dör Kasjnikov

https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%9E%D1 ... 0%B8%D1%87

/Martinn

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av HomeGuardSoldier » 12 april 2016, 20:13

Jo, jag planerar att bygga en 1:16-modell av en T-34/85. Och problem nummer två blir att anskaffa en sådan modell. Men har man en förebild så gör det saken lättare. Det jag gillar med ryska vagnar är dess enkelhet: Måla dem bara gröna alt. vita och skriv sedan något slagord på ryska på sidorna i vitt resp. rött så har du en färdig rysk stridsvagn, så som den kunde ha sett ut. Med tyska stridsvagnar så har man så många olika kamouflagemönster att det gör en tokig.

Rent spontant så känns det som om de två fotona av Kashnikovs vagn är tagna vid två helt olika tillfällen, och då den profilbild som Lasse la upp visar ju stjärnor och stridsvagnsprofiler efter varandra, vilket inte verkar vara fallet när man ser de två krigstida bilderna, så tror jag personligen att tecknaren har lekt lite gissningslek. Dessutom saknar den första bilden taktisk numrering, vilket den andra bilden har, och taktisk numrering brukar väl skrivas på båda sidor av tornet? Tyvärr så syns inte fler detaljer av hans vagn än så, så det är egentligen en ren gissning hur vagnarna såg ut i 6:e mekaniserade gardeskåren.

HGS

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Lasse O » 12 april 2016, 21:03

En bok jag tycker är väldigt bra är SMB:s utgåva av "Ryska pansarsoldater berättar" av den ryske militärhistorikern Artem Drabkin. Den fick den lite missvisande titeln "T-34 möter Tiger", kanske för att få större intresse.
Drabkin intervjuade T-34-besättningar om deras erfarenheter av vagnen i strid och bl a framgår det att vagnens nummer på tornen var lite hipp som happ och bestämdes av den kommendör som för tillfället fick sig stridsvagnsförbandet underställt.
Ibland hade man ingen numrering och jag tror att bilder på vår vagn Mat-Rodina utan nummer är minst lika vanligt som den med numrering.

Sedan håller jag med dig om att tecknaren James Grandisen i Zalogas bok "The Eastern Front" nog förenklade sin bild av nedkämpade stridsfordon och pvpjäser/fordon och tecknade dem på samma sida på eldröret.

Lycka till med bygget :)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Lasse O » 12 april 2016, 21:17

Martin Lundvall skrev:Detta var rätt intressant.
Jag kollade på ryska Wikipedia, precis som Lasse säger så var Orlov befälhavare över 6:e mekaniserade gardeskåren. Han blev det i december 1944 och som sådan Röda Arméns yngsta kårbefälhavare.
/Martinn
Han måste ha haft väldigt goda kontakter eller varit väldigt skicklig för att bli kårchef med bara graden överste :)
Sällsynt eller var det Jezjovs utrensningar bland de högre officerarna som ännu gjorde sig påmint?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Berömda T-34/85-vagnar

Inlägg av Martin Lundvall » 13 april 2016, 21:07

Jag försökte googla runt, men hittade bara ungefär samma information som på Wikipedia. En kort biografi utan någob värdering av honom.
Han tjänstgjorde under hela kriget, förutom ett sjukhusbesök, man har nog inte bara tur under fyra år. :)
Jag lutar mot skicklighet som grund till hans befordran.

/martin

Skriv svar