Ikv 102

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Ikv 102

Inlägg av Lynx_39 » 10 november 2015, 21:41

Hej!

Är här någon som är duktig på dessa vagnar.
36 stycken byggdes (f.d. Ikv 72) och tjänstgjorde bl.a. på Gotland under några år.

Är där någon som har koll på var och när dessa vagnar fanns och annan kuriosa som "sista användningsdatum" innan de byggdes om osv.
De första vagnarna dök upp på Gotland omkring vintern 1957/58.

Finns väl bara en vagn bevarad? (#80428)

Med vänlig hälsning,
Thorleif

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Ikv 102

Inlägg av Stefan Karlsson » 11 november 2015, 12:04

Det stämmer att det bara finns en Ikv 102 bevarad, den står idag på Brigadmuseet i Karlstad.

Det finns två st Ikv 103 bevarade, en i Boden och en i Strängnäs.

Ikv 102 och ev även Ikv 103 (?) användes på P 1 i Enköping, men om det var fler platser där man utbildade på vagnarna kan jag inte svara på. De ingick ju i krigsförband på andra platser men var utbildningen bedrevs är inte alltid samma sak. Utbildningen på Sav m/43 skedde vad jag vet bara på A9 i Kristinehamn tex.

Övriga frågor kan jag tyvärr inte svara på.

Stefan

Användarvisningsbild
sgt_jim
Medlem
Inlägg: 73
Blev medlem: 24 juli 2008, 05:15
Ort: Chiang Mai

Re: Ikv 102

Inlägg av sgt_jim » 27 juli 2016, 13:17

PÅ P1 hade vi bara Ikv 103. I alla fall då jag arbetade där på sjuttiotalet. Och vi fick ju åka omkring en hel del till olika infanteriregementen för att samöva med dom. Vagnarna skulle ju användas i infanteribrigaderna.
Var med och utbildade de sista besättningarna på vagnen innan den togs bort från grundutbildningen. 1977 så arbetade jag med den sista plutonen som utbildades, och vi stationerades på InfSS för att lära infanterikadetter hur att använda en Skanpluton som understöd. (Den fanns ju kvar i krigsorganisationen ett par år till.) Dessutom användes dom också på P5 om jag minns rätt.
Nulli Secundus

Skriv svar