Panther i Källaren

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Panther i Källaren

Inlägg av Olays » 3 juli 2015, 18:00

Från media idag, en 78 årig herre i Heikendorf i närheten av Kiel hade en Panther och en 88 mm LV kanon i källaren. Jag skulle velat sett hans källare.


http://www.tagesspiegel.de/weltspiegel/ ... 01682.html

Samma story från BBC

http://www.bbc.com/news/blogs-news-from ... e-33381772
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Battler » 4 juli 2015, 14:57

Undras vad som händer med vapnen, om de går till destruktion efter polisutredning ?

Bild

Bild
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Panther i Källaren

Inlägg av gunship » 4 juli 2015, 15:08

Det måste väl gå till museum? En relativt körklar panther är ju fantastistk: men det får mig att undra. Det finns ju andra privatpersoner som äger stridsvagnar från 2avk? Varför beslagtas just detta?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Lasse O » 4 juli 2015, 15:59

Sickna glädjedödare. Samma historia i norska Dagbladet. Enligt artikeln var den nästan körbar men om ett tiotal soldater behövde nio timmar för att baxa ut den från uppställningsplatsen så låter marschberedskapen som orimligt låg.
http://www.dagbladet.no/2015/07/04/nyhe ... /39990711/

Användarvisningsbild
Olays
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 2 juni 2009, 14:46
Ort: Addison NY-State

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Olays » 4 juli 2015, 16:48

Här är en intervju med 78 åringens advokat (och en del film till). Jag är inte bra nog på Tyska numera för att förstå vad som sägs. Kan nån annan hjälpa till. Vagnen måste ju på museum, hur många Panthrar finns det kvar nuförtiden?

http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/s ... 34368.html
Chi puo dir com'egli arde é in picciol fuoco.

(Den som kan beskriva lågan brinner inte).

Petrarca.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Lasse O » 4 juli 2015, 17:04

Ett femtiotal skulle jag gissa fast i olika skick. T ex så använde franska armén ju Panthern efter kriget och de kan ju inte ha skrotat alla?
För några dagar sedan såg jag också en Panther i en liten holländsk vars namn jag glömt.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Panther i Källaren

Inlägg av kblomster » 4 juli 2015, 17:24

Färre än 30 i någorlunda komplett skick, såvitt jag vet. Här är en ganska komplett lista. Av dem är bara sex i körbart skick, och av de sex byggdes två i brittisk regi efter kriget, från delar som blivit kvar på fabriksgolven. Totalt alltså bara fyra riktiga krigsveteraner som går att köra med idag.

Som kuriosa kan nämnas att en av de fyra ovan är den "svenska" Panther som bland annat syns i den här filmen från 1951. Dock har den inte kvar sin originalmotor idag, tydligen ansåg Deutsches Panzermuseum att det blev för besvärligt att reparera den. Hade ändå varit kul att ha en sådan klenod på Arsenalen idag...

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Panther i Källaren

Inlägg av gunship » 4 juli 2015, 17:49

Olays skrev:Här är en intervju med 78 åringens advokat (och en del film till). Jag är inte bra nog på Tyska numera för att förstå vad som sägs. Kan nån annan hjälpa till. Vagnen måste ju på museum, hur många Panthrar finns det kvar nuförtiden?

http://www.ndr.de/fernsehen/sendungen/s ... 34368.html
Min tyska är inte heller något vidare, men "Vortsetznung volgt" i slutet, samt intervjuvn med ägarens advokat, mm. tyder på att det inte är över. Och om jag ska chansa lite mer i min tolkning, skulle jag tro att frågan är kring att ha krigsmateriel utan tillstånd, och huruvida dessa var i brukbart skick.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Lasse O » 4 juli 2015, 19:05

kblomster skrev:Färre än 30 i någorlunda komplett skick, såvitt jag vet. Här är en ganska komplett lista. Av dem är bara sex i körbart skick, och av de sex byggdes två i brittisk regi efter kriget, från delar som blivit kvar på fabriksgolven. Totalt alltså bara fyra riktiga krigsveteraner som går att köra med idag.

Som kuriosa kan nämnas att en av de fyra ovan är den "svenska" Panther som bland annat syns i den här filmen från 1951. Dock har den inte kvar sin originalmotor idag, tydligen ansåg Deutsches Panzermuseum att det blev för besvärligt att reparera den. Hade ändå varit kul att ha en sådan klenod på Arsenalen idag...
Fantastisk film och tack för den :) Fast det är lite förvånande att man lägger så stor vikt vid stridsvagnens framkomlighetsförmåga i skog men som jag tror mig veta så var en av kravspecifikationerna att strv m/42 skulle ha en kort kanon just för att kunna understödja infanteriförband i betäckt terräng. I det svenska försvaret så ansågs tydligen inte ännu stridsvagnarna kunna ta ett ansvar att ta och hålla terräng?
Filmen är annars lite orättvis. Sherman var en 30-talskonstruktion med infanteriunderstöd som huvuduppgift, precis som Churchill och strv m/42 hade väl heller inte hade pansarbekämpning i anfallsförband som huvuduppgift.
Panthern var däremot en modern vagn, byggd för anfallsuppgifter med rörlighet och verkan som de största förmågorna.

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Panther i Källaren

Inlägg av kblomster » 4 juli 2015, 20:14

Nä, riktigt objektiv är den inte. De Sherman-vagnarna som är med i filmen har inte heller den nyare fjädringen (HVSS) och inte heller de bredare band som vagnen fick under den senare delen av kriget. Den varianten som man valde att behålla och använda i Koreakriget var väl främst M4A3E8 ("easy eight") som hade betydligt bättre framkomlighet.

Sen ska man komma ihåg att i filmen så visas bara taktisk rörlighet, dvs rörlighet på slagfältet. Minst lika viktigt (men ofta bortglömt) är den strategiska rörligheten, alltså hur man kommer till slagfältet, och där stod sig Pantern betydligt sämre. Strategisk rörlighet är främst beroende av faktorer som mekanisk tillförlitlighet och låg bränsleförbrukning, och just när det gällde tillförlitligheten hade Pantern stora problem under hela kriget. Särskilt i början hade man enorma motorproblem, som man dock till viss del lyckades lösa genom att helt enkelt strypa ner motorn lite. Ett annat problem som man aldrig riktigt blev av med var att slutväxlarna hade en tendens att ge upp stup i kvarten - minns att jag har läst något om en genomsnittlig livslängd på blott 150 kilometer. Bränsleförbrukningen var också tämligen hög.

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Battler » 7 juli 2015, 07:51

Panthern var tydligen en av de under brittisk ledning (REME) byggda vagnar.
Panther Ausf. G late at a Private collection, Northern Germany.

This Panther was built at the Panther factory Maschinenfabrik
Niedersachsen-Hannover,Germany under the direction of the British Army REME.

It was number four of the Panthers and Jagdpanthers built by the British.
It was probably placed on a targetrange and then bought by a scrap merchant
in a War Department sale in the 1950’s and remained
in his scrap yard in Surrey, England,
until it was discovered in October 1977. It was then recovered,
in a badly damaged and incomplete state, and transported to Germany.
It has since been restored to running order.

In 2015 it was forcefully transported and taken away by police, after the owner was accused of owning Nazi-looted art and the Panther was damaged in the process.
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Mackan L
Medlem
Inlägg: 897
Blev medlem: 26 juli 2004, 04:49
Ort: Yorkshire, U.K.

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Mackan L » 22 maj 2020, 13:35

En sammanfattning från januari 2019:
https://m.youtube.com/watch?v=1XIkZgCJZCs#menu

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Hans » 22 maj 2020, 14:12

Tack Mackan,

Relaterat viewtopic.php?f=40&t=39095&start=45#p801226

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13480
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Panther i Källaren

Inlägg av Markus Holst » 22 maj 2020, 18:44

Jag skulle vilja veta hur han fick in den i källaren

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Panther i Källaren

Inlägg av sonderling » 27 juli 2021, 07:54

https://www.bbc.com/news/world-europe-57965260

Gubben har hunnit bli 84 och samlare och museum vill åt hans samling men det verkar finnas lagliga hinder.

Sonderling

Skriv svar