Jag var med på en av de första övningarna av det slaget på InfSS runt typ 1991. Skyttekompani 77(+) fördröjningstrid mot stridsvagnskompani 104 (+). Typ en dag till förberedelser inklusive skarpa fältarbeten, man sprängde verkligen vägtrummor. Jag följde ett prickskyttepar psg 90 (just infört) som lyckades slå ut en handfull pansarsoldater (inklusive kompanichefen - fast det kördes över av övningsledningen) innan de vart bortskjutna av artillerield som den bortskjutna chefen vilt chansade med.
Jag har inga minnen av några större sensationer så där vart det i alla fall ingen total seger för någon av sidorna.
MVH
Hans
Terrängförsök med ryska vagnar, 1993-1994
Re: Terrängförsök med ryska vagnar, 1993-1994
Den första övningen genomfördes våren -92 på InfSS.Hans skrev:Jag var med på en av de första övningarna av det slaget på InfSS runt typ 1991.
MVH
Hans
Re: Terrängförsök med ryska vagnar, 1993-1994
Tack för preciceradet. Mitt sista år på InfSS var 91-92. Har du några minnen av utfallet av övningen?
MVH
Hans
MVH
Hans
Re: Terrängförsök med ryska vagnar, 1993-1994
Nja, eftersom det var hårt reglerat vilka som fick vara med på den övningen så var jag inte välkommen.Hans skrev:Tack för preciceradet. Mitt sista år på InfSS var 91-92. Har du några minnen av utfallet av övningen?
MVH
Hans
Men jag vet att man reviderade bl.a. skjutregler för pskott 86 och grg.
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
- Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok
Re: Terrängförsök med ryska vagnar, 1993-1994
Bara för att understryka detta: Läser Arménytt 4/1985. Vid bibehållen köpkraft (dvs något ökad andel av BNP) under 1990-talet vill Chefen för Armén ha 27 brigader (varav fyra pbrig med strv 102, 103 och 104 samt 10 + 6 infbrig). Inte ens vid högre ekonomiska nivåer nämns behovet av moderna stridsvagnar.Vysotskij skrev:Men det handlade inte bara om resursbrist; det var ju försvarsplanerarnas i detta ljus märkliga prioriteringar också.kblomster skrev:Så medan man väntade på att det äntligen skulle finnas pengar till en ny stridsvagn så fick man sitta där och säga som det stod i SoldF att våra vapen är minst lika bra som fiendens.
Re: Terrängförsök med ryska vagnar, 1993-1994
Fast å andra sidan (dock anekdotiskt) så skriver Rickard O. Lindström:
Så det fanns ju röster som drog åt andra håll då också, även om det tog lång tid att komma någonvart. FB77 satte spiken i kistan för en ny stridsvagn under 80-talet.Vid arméstaben hade pansarinspektören, överste 1. Björn Zickerman varit drivande i att ge en tydlig målsättning och roll för ett nytt lätt stridsfordon (stridsfordon 90), men han framförde också enträget behovet av en ny stridsvagn. I alla yttrande från pansarinspektören och arméstabens pansaravdelning upprepades som ett ceterum censeo ”…men först måste armén ha en ny stridsvagn”.
FMV lät därför 1984 återuppta studier kring ett nytt stridsvagnssystem. Det spelkortsunderlag som tagits fram inom ramen för UDES-studierna fick utgöra grunden för ett svensktutvecklat alternativ. Parallellt hölls dörren öppen även för direktanskaffning eller licenstillverkning av ett utländskt alternativ. Studierna skulle leda till ett beslutsunderlag till försvarsbeslutet 1991 (det som sedermera kom att bli FB 92).
-
- Stödjande medlem 2020
- Inlägg: 858
- Blev medlem: 25 april 2007, 11:30
- Ort: Bolsjoj Karetnyj Pereulok
Re: Terrängförsök med ryska vagnar, 1993-1994
Jo, jag tror nog att Bengtsson i denna fråga borde lyssnat på Zickerman. Att FB77 skulle satt stopp för modern strv i ett dussin år framöver tror jag inte. På 90-talet tog det mindre än fyra år från beslut om ny strv till leverans, vad jag minns.
Re: Terrängförsök med ryska vagnar, 1993-1994
Jo, fast då köpte man ju mer eller mindre från hyllan, med mindre ändringar av en existerande färdigutvecklad vagn. Då (slutet av 70-talet, början av 80-talet) var man fortfarande fokuserad på att utveckla en egen stridsvagn. Att köpa från utlandet var en nödlösning som man helst hade undvikit - den nationella industripolitiken och läxorna från VK2 var fortfarande ett betydande hinder för att köpa så stora materielsystem utifrån.
FB 77 ledde till att man inte skulle ha någon ny stridsvagn under den kommande femårsperioden i alla fall, istället fokuserade man på det som skulle bli strf 90 (och där tog det tio år att få fram prototyper; de började prövas 1988). Sen drar man igång strv 2000-projektet 1984, fullt medveten om att det kommer ta tio år att komma till skott där också, och det innebär att det inte blir någon ny stridsvagn på 80-talet. Jag kan gå med på att om man hade valt att direkt gå till den utländska butiken då - 1984 - så hade man kunnat få en vagn i tjänst innan 1990, men jag vet inte hur politikerna såg på den saken då.
FB 77 ledde till att man inte skulle ha någon ny stridsvagn under den kommande femårsperioden i alla fall, istället fokuserade man på det som skulle bli strf 90 (och där tog det tio år att få fram prototyper; de började prövas 1988). Sen drar man igång strv 2000-projektet 1984, fullt medveten om att det kommer ta tio år att komma till skott där också, och det innebär att det inte blir någon ny stridsvagn på 80-talet. Jag kan gå med på att om man hade valt att direkt gå till den utländska butiken då - 1984 - så hade man kunnat få en vagn i tjänst innan 1990, men jag vet inte hur politikerna såg på den saken då.