Sverige i World of Tanks

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av MD650 » 22 december 2016, 21:14

Ja det blir ju en form stridsteknik men som är anpassad till spelet.
Beroende på vilken karta du spelar på och med vilken vagn så agerar du olika.
:)

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Lasse O » 22 december 2016, 23:03

MD650 skrev:Ja det blir ju en form stridsteknik men som är anpassad till spelet.
Beroende på vilken karta du spelar på och med vilken vagn så agerar du olika.
:)
Jo, det är kanske där min yrkesskadade idé brister. Om alla har olika vagnar så är det nog nästan hopplöst att samordna eld och rörelse. Ungefär som att ställa upp i Rally Sweden med en Saab tvåtaktare 8-)

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av MD650 » 22 december 2016, 23:52

Men det går att samordna lite grann.
Snabba lätta vagnar som spanar fram motståndarens vagnar så artilleriet kan nedkämpa. De tunga vagnarna bidrar med eldkraft.
:)

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av gunship » 23 december 2016, 14:50

Det är ju också internet det handlar om... förlorar man så är det alla andras fel, skjuter nån bra så är personen en hacker, osv.

JohnT
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 1915
Blev medlem: 4 maj 2002, 14:44
Ort: Stockholm

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av JohnT » 23 december 2016, 15:03

gunship skrev:Det är ju också internet det handlar om... förlorar man så är det alla andras fel, skjuter nån bra så är personen en hacker, osv.
Och i normalfallet så finns det ingen direkt samordning,
konsekvensen blir ofta att det uppstår ett lämeltåg med spelare som eftersom koncentration ibland funkar
så blir det den naturliga strategin.

Verar som om man spelar i klan som då är samövade lag så blir det en helt annan femma.


Cherio och god Jul
/John

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Der Löwe » 25 december 2016, 12:58

Det finns en spelform där lag om sju vagnar ställer upp tillsammans. jag är nybörjare i spelet, men har även spelat liknande spel tidigare, world of warships och kanske CS kan räknas hit med. Normalt tillkommer det en dimension när man spelar lagspel. Normalt kopplar man upp röstsamband via en annan programvara och delar ut positioner och lägger upp anfalls strategier. Är det någon som spelat WoT i lagform organiserat här på forumet?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av HomeGuardSoldier » 26 december 2016, 15:02

Taktik?

För det första, för att få spela i rena kompanislag med headset och röstkommunikation så krävs det att du betalar riktiga pengar genom att köpa in-game-valuta, s.k. guld alternativt ett premium-konto. Detta kan du sedan använda för att köpa premiumvagnar etc.

Annars är det helt enkelt att nöja sig med standardslagen, där en vanligaste taktiken - oavsett nivå - brukar se ut så här i tre enkla steg:

"Jag vet, kör alla på vänster flank och lämnar några få stackare som försvarar höger flank och flaggan."

"Åh nej, vi på vänster flank slogs alla ut och kringrändes då lede fi istället rörde sig genom mitten och höger flank och slog ut den enda försvararen av flaggan, då det plötsligt var 11 vagnar hos lede fi som anföll den ensamma flaggförsvararen."

"Åh nej, vi förlorade då de resterande 9 vagnarna erövrade flaggan och den enda kvarvarande vagnen valde att gömma sig" - och därmed också får ta emot ytterst elaka spydigheter och kallas fegis eller t.o.m. anges i position av de egna s.k. lagkamraterna - "i en buske för att faktiskt överleva slaget, alternativt gjorde ett meningslöst försök att ensam erövra lede fi:s flagga och därmed slog ut."

Att ha en nivå 5-vagn och sedan matchas mot tre nivå 8-vagnar, som kan slå ut dig med en enda träff medan du måste få in tio träffar för att kunna slå ut en enda av den, är inte heller så kul. Det är inte heller så kul att få ner en lede fi från 100% liv till 5% liv och sedan gång på gång vara med om att någon stjäl din seger genom att medvetet vänta och lägligt sätta in det allra sista skottet.

Jag är glad över att inte spela WOT längre.

HGS

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Der Löwe » 27 december 2016, 00:25

Så har du spelat på det sättet då?

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av HomeGuardSoldier » 27 december 2016, 06:21

Jag har tillhört den skaran som har försökt att bringa förnuft i laget, dvs. få dem att INTE åka åt ett enda håll i ett lämmeltåg och lämna ena flanken oförsvarad resp. lämna en eller två spelare till att försvara flaggan helt ensamma. Tvärtom så har jag ganska ofta tillsammans med en eller två spelare till varit den stackare som ofrivilligt fått uppgiften att försvara flaggan helt själv, eftersom ingen annan har tänkt på det. Och när jag har påpekat detta i lagchatten så har jag mötts av kommentarer som bara varit förolämpande och kränkande.

Detta är mina erfarenheter av ca 4.000 WoT-slag.

HGS

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av MD650 » 27 december 2016, 08:45

Min uppfattning är att det har blivit bätre i chatten speciellt när man nu mer bara kan chatta med det egna laget.
:)

Ola Häggström
Medlem
Inlägg: 899
Blev medlem: 28 december 2007, 13:21
Ort: Österlen

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Ola Häggström » 27 december 2016, 13:58

Der Löwe skrev:Det finns en spelform där lag om sju vagnar ställer upp tillsammans. jag är nybörjare i spelet, men har även spelat liknande spel tidigare, world of warships och kanske CS kan räknas hit med. Normalt tillkommer det en dimension när man spelar lagspel. Normalt kopplar man upp röstsamband via en annan programvara och delar ut positioner och lägger upp anfalls strategier. Är det någon som spelat WoT i lagform organiserat här på forumet?
Det finns ett par aktiva svenska klaner, jag är medlem i en insomnad klan. När klanen var större spelade vi då och då 7-vagnsstrider vilket var det roligaste, vi körde med Mumble, de flesta använder TeamSpeak3, och idag är det möjligt att använda spelets egen röstchatt (och med senaste patchen kan man mappa om tangenterna för att prata...).

7vs7 är en helt annan upplevelse än att vara ensam i 15vs15. Samordning, spänning och missförstånd gör det kul samt att matcherna går mycket snabbare.

Du behöver inte lägga några pengar, bara ha tier 8-vagnar och vara med i en klan med folk som kör "team battles" regelbundet.

Själv lyckades jag ta mig ur beroendet en månad innan svenska trädet till slut dök upp (efter 18000 strider/en årsarbetstid till ett jäkla dataspel...).

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Lasse O » 27 december 2016, 18:23

HomeGuardSoldier skrev:Jag har tillhört den skaran som har försökt att bringa förnuft i laget, dvs. få dem att INTE åka åt ett enda håll i ett lämmeltåg och lämna ena flanken oförsvarad resp. lämna en eller två spelare till att försvara flaggan helt ensamma. Tvärtom så har jag ganska ofta tillsammans med en eller två spelare till varit den stackare som ofrivilligt fått uppgiften att försvara flaggan helt själv, eftersom ingen annan har tänkt på det. Och när jag har påpekat detta i lagchatten så har jag mötts av kommentarer som bara varit förolämpande och kränkande.

Detta är mina erfarenheter av ca 4.000 WoT-slag.

HGS
Milda Matilda. Du har en ängels tålamod.
Själv körde jag några Close Combat-varianter mot en annan spelare men mystiskt nog hade han obegränsat med understöd och dessutom pricksäkert.
En bra AI fuskar inte och är inte en dålig vinnare :D

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av MD650 » 27 december 2016, 20:50

Hmmm, hur mycket blir 21k matcher i tid då? ;)
:)

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1555
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av HomeGuardSoldier » 28 december 2016, 06:26

Cirka 5 minuter i genomsnitt per slag enligt min erfarenhet, så det blir cirka 105.000 minuter, dvs. 1.750 timmar, dvs. ca 73 dygn sammanlagd speltid. :-)

HGS

Användarvisningsbild
Lynx_39
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 18 juli 2006, 12:43
Ort: Kristianstad

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Lynx_39 » 13 januari 2017, 16:03

Vad är allmänna omdömet om de svenska vagnarna i trädet?
Nån som spelar? Favoriter/strategi?

Själv tycker jag stridsvagn 74 är kul, elevationen och den grymma kanonen träffar lätt (men klen skada).
Har inte nått längre än strv 74/ikv 103 så har ej testat mer avancerade modeller ännu. Ska bli kul att testa UDES och Emil senare...

/ Thorleif

Skriv svar