Sverige i World of Tanks

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Stefan Karlsson » 22 oktober 2016, 16:44

Nu har Wargaming gått ut med den officiella informationen om evenemanget på Arsenalen 26 november

http://worldoftanks.eu/en/news/pc-brows ... ouncement/

Årets event kommer att bli lite extra eftersom WoT inviger ett specialdesignat spelhörn i museet och det kommer att bli en permanent del där man som besökare kan testa och spela.

Vad man kommer att säga om det svenska trädet som är på gång är inte känt ännu och därför har jag en uppmaning till er. Fundera på vad du skulle vilja få svar på när de kommer den 26 november så skall jag göra mitt bästa för att föra den informationen vidare till dem.
Tidigare event har inte varit så välplanerade från deras sida men i år hoppas vi kunna vara med och påverka i lite större utsträckning än tidigare. Nu har vi en annan dialogpartner.

Du som har konkreta förslag och synpunkter angående eventet hör av dig till oss. Det är värdefullt för oss att kunna bidra till ett så bra evenemang som möjligt.

skicka till:
info(at)arsenalen.se

Stefan Karlsson, Museichef

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Stefan Karlsson » 27 november 2016, 17:04

Igår hade vi besöksrekord inne i museet, över 1600 besökare var på plats i museet när grundaren och ägaren till Wargaming, miljardären, Victor Kislyi invigde den nya delen i museet där man kommer att kunna prova på att spela med ett ett antal av de vagnar som finns på plats i museet.
Att knyta ihop traditionellt museum med modern teknik skapar nya helt möjligheter och förhoppningen är att det skall locka både fler besökare och andra målgrupper än vi haft tidigare.
The Game Zone är den första i sitt slag i Europa och att den hamnade just på Arsenalen beror bla på att WG anser att svensk stridsvagnsutveckling är något helt unikt men framför allt för att WG anser att Arsenalen är ett riktigt bra museum och att det finns vilja och ambitioner att utvecklas.
Vi diskuterar redan hur vi kan hjälpas åt med olika projekt framöver.

Det finns inget definitivt datum för när de svenska vagnarna släpps, men man hoppas att det skall bli en lagom julklapp.
En del av de svenska vagnarna är prototyper och även om det är ett spel så är min uppfattning att WG är oerhört seriösa i sitt arbete med att plocka fram korrekt fakta och vi har haft stor nytta av det arbete som de utfört eftersom de hittat dokument och annat som legat dolt i olika arkiv.

När vi öppnade dörrarna kl 10 var kön väldigt lång och två av parkeringarna redan fulla och vi tvingades senarelägga den officiella invigningen för att så många som möjligt vara på plats.

Wargaming var på plats med ett 15-tal personer från kontoren i Paris och Minsk.
Evenemanget lockade besökare från hela Europa och de svenska besökarna kom från precis hela landet. Många hade flugit ner från Luleå bara för att kunna vara med.

Under dagen kördes det livestream från museet, man kunde tävla om fina priser, träffa "kändisar" från spelvärlden, titta på förevisning av Strv 103 och få inblick i hur man gått till väga för att utveckla de svenska vagnarna.

På vår facebooksidan finns en direktsändning från evenemanget, bla intervju med grundaren Victor Kislyi
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... ?ref=br_tf

De sista besökarna lämnade museet kl 18 då vi stängde dörrarna och gemensamt kunde konstatera att det hade varit en fantastisk dag. Inga problem eller sura miner, bara glada och nöjda besökare och personalen från Wargaming var oerhört imponerade av museet och på vilket sätt som vi stöttat dem både före och under själva evenemanget.

Jämfört med att spela hemma så har våra datorer speciella konton där man har tillgång till alla vagnar vilket innebär att man kan prova sånt som man inte kan prova hemma.

Stefan

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Stefan Karlsson » 8 december 2016, 21:57

Intresset för svenska vagnar sprider sig över klotet

Strv m/21 - bara 1800 visningar än så länge
https://www.youtube.com/watch?v=8i638eL ... e=youtu.be

Strv 103 - bara 54 000 visningar
https://www.youtube.com/watch?v=Ei5ymy2 ... e=youtu.be

Det har varit riktigt kul att jobba med de olika teamen, och det kommer fler filmer framöver :-)

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Stefan Karlsson » 16 december 2016, 19:38

En ny film från evenemanget

https://www.youtube.com/watch?v=PvbrHYGOa_M

Besök gärna vår facebooksida, bara 110 likes från 6000 - visst vill du hjälpa till att passera magiska gränsen före nyår?
https://www.facebook.com/arsenalen.sver ... ?ref=br_tf


Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Hans » 17 december 2016, 18:12

Grattis Stefan! För något annat passar väl inte. Jag blir både sugen på att börja spela och besöka Arsenalen igen. Och det var väl lite syftet med det hela.
Är ni unika i att ha ett sådant nära samarbete med en spelfirma? Har fransoser, tjecker och britter något liknande?

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Stefan Karlsson » 17 december 2016, 20:14

Tackar.

Vi är unika vad gäller den här typen av samarbete. Wargaming har deltagit på olika museers evenemang runt om i Europa, men det här är första gången som de gör en permanent satsning i Europa. Det lär finnas något liknande på ett museum i Moskva. I Bovington har man sponsrat på lite olika sätt, men inte som detta.
Det känns riktigt kul att de valde just oss och grundaren Victor tyckte att det var kul att få komma på besök.

Stefan

Användarvisningsbild
HomeGuardSoldier
Medlem
Inlägg: 1554
Blev medlem: 1 mars 2016, 08:57
Ort: Småland

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av HomeGuardSoldier » 18 december 2016, 19:56

Personligen så har jag slösat bort ett par år av mitt liv på WoT, och det är någon jag önskar vore annorlunda så här i efterhand. Visst, pansarmodellerna ser ganska realistiska ut och så vidare, men spelupplägget lämnar mycket kvar att önska.

HGS

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av gunship » 18 december 2016, 23:33

HomeGuardSoldier skrev:Personligen så har jag slösat bort ett par år av mitt liv på WoT, och det är någon jag önskar vore annorlunda så här i efterhand. Visst, pansarmodellerna ser ganska realistiska ut och så vidare, men spelupplägget lämnar mycket kvar att önska.

HGS
Jag har själv kanske inte slösat så mycket tid, i alla fall inte tid jag skulle använt bättre annars, på spelet, men jag loggade in nu för att pröva de svenska vagnarna. Jag stod ut i kanske fem games, sedan orkade jag inte mer, spelet lämnar mycket att önska, och alldeles för mycket arbete att nå de roliga vagnarna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Hans » 19 december 2016, 19:51

Stefan Karlsson skrev:Tackar.

Vi är unika vad gäller den här typen av samarbete. Wargaming har deltagit på olika museers evenemang runt om i Europa, men det här är första gången som de gör en permanent satsning i Europa. Det lär finnas något liknande på ett museum i Moskva. I Bovington har man sponsrat på lite olika sätt, men inte som detta.
Det känns riktigt kul att de valde just oss och grundaren Victor tyckte att det var kul att få komma på besök.

Stefan
Som sagt. Bra för dig och ditt skötebarn :-)

Kubinka? Eller finns fler i Moskva?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Lasse O » 20 december 2016, 20:16

Är WoT ett sådant där spel där man som nybörjare kastas in med rutinerade spelare och blir förödmjukad i parti och minut tills man så småningom tröttnar?
Tydligen kan i reda Euro köpa sig bättre prylar eller har jag missuppfattat den saken?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av MD650 » 20 december 2016, 20:29

Lasse Odrup skrev:Är WoT ett sådant där spel där man som nybörjare kastas in med rutinerade spelare och blir förödmjukad i parti och minut tills man så småningom tröttnar?
Tydligen kan i reda Euro köpa sig bättre prylar eller har jag missuppfattat den saken?
Du börjar med hyfsade nybörjare men kan möte lite mer rutinerade.
Och ja, du kan med riktiga pengar köpa bättre mtrl och utbilda besättningarna snabbare.
:)

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av gunship » 21 december 2016, 01:20

MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:Är WoT ett sådant där spel där man som nybörjare kastas in med rutinerade spelare och blir förödmjukad i parti och minut tills man så småningom tröttnar?
Tydligen kan i reda Euro köpa sig bättre prylar eller har jag missuppfattat den saken?
Du börjar med hyfsade nybörjare men kan möte lite mer rutinerade.
Och ja, du kan med riktiga pengar köpa bättre mtrl och utbilda besättningarna snabbare.
:)
Det sagt, det är generellt så att pengar endast kompenserar tid man får lägga ner för att nå längre i spelets nivåer. T.ex. en Panzer IV Ausf, A är Tier (nivå) 4, en Tiger I är nivå VII, en Tiger II är nivå VIII, en Maus är nivå 10. Spelet är egentligen gratis, och affärsmodellen är att du kan få det lite lättare för dig med logistiken och så, genom att betala riktiga pengar.

Generellt är spelare på lägre nivåer mindre erfarna, men systemet som ordnar matcherna tar inte med folks statistik (dvs. hur bra de presterar) i hur de ordnar lagen, endast vad för tank de har, så ibland kan man ha tur, ibland otur.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Lasse O » 21 december 2016, 19:54

gunship skrev:
MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:Är WoT ett sådant där spel där man som nybörjare kastas in med rutinerade spelare och blir förödmjukad i parti och minut tills man så småningom tröttnar?
Tydligen kan i reda Euro köpa sig bättre prylar eller har jag missuppfattat den saken?
Du börjar med hyfsade nybörjare men kan möte lite mer rutinerade.
Och ja, du kan med riktiga pengar köpa bättre mtrl och utbilda besättningarna snabbare.
:)
Det sagt, det är generellt så att pengar endast kompenserar tid man får lägga ner för att nå längre i spelets nivåer. T.ex. en Panzer IV Ausf, A är Tier (nivå) 4, en Tiger I är nivå VII, en Tiger II är nivå VIII, en Maus är nivå 10. Spelet är egentligen gratis, och affärsmodellen är att du kan få det lite lättare för dig med logistiken och så, genom att betala riktiga pengar.

Generellt är spelare på lägre nivåer mindre erfarna, men systemet som ordnar matcherna tar inte med folks statistik (dvs. hur bra de presterar) i hur de ordnar lagen, endast vad för tank de har, så ibland kan man ha tur, ibland otur.
Behövs det någon taktisk planering i spelet eller är det bara att samla sig på stridsformering och skjuta och köra (med oss rookies i täten i våra PzKpfw I gjorda av wellpapp)?
Tänkte först ladda ner det men enligt min dator, som är slöare än jag själv, skulle det ta 10 timmar att ladda ner programmet så det var inte aktuellt.
Om det krävs planering så kanske WoT ändå vara av intresse men om det bara är ett spel där grymmaste vagnen vinner så får det nog vara :)

Användarvisningsbild
gunship
Medlem
Inlägg: 1373
Blev medlem: 14 december 2004, 14:00
Ort: Stockholm

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av gunship » 21 december 2016, 20:27

Lasse Odrup skrev:
gunship skrev:
MD650 skrev:
Lasse Odrup skrev:Är WoT ett sådant där spel där man som nybörjare kastas in med rutinerade spelare och blir förödmjukad i parti och minut tills man så småningom tröttnar?
Tydligen kan i reda Euro köpa sig bättre prylar eller har jag missuppfattat den saken?
Du börjar med hyfsade nybörjare men kan möte lite mer rutinerade.
Och ja, du kan med riktiga pengar köpa bättre mtrl och utbilda besättningarna snabbare.
:)
Det sagt, det är generellt så att pengar endast kompenserar tid man får lägga ner för att nå längre i spelets nivåer. T.ex. en Panzer IV Ausf, A är Tier (nivå) 4, en Tiger I är nivå VII, en Tiger II är nivå VIII, en Maus är nivå 10. Spelet är egentligen gratis, och affärsmodellen är att du kan få det lite lättare för dig med logistiken och så, genom att betala riktiga pengar.

Generellt är spelare på lägre nivåer mindre erfarna, men systemet som ordnar matcherna tar inte med folks statistik (dvs. hur bra de presterar) i hur de ordnar lagen, endast vad för tank de har, så ibland kan man ha tur, ibland otur.
Behövs det någon taktisk planering i spelet eller är det bara att samla sig på stridsformering och skjuta och köra (med oss rookies i täten i våra PzKpfw I gjorda av wellpapp)?
Tänkte först ladda ner det men enligt min dator, som är slöare än jag själv, skulle det ta 10 timmar att ladda ner programmet så det var inte aktuellt.
Om det krävs planering så kanske WoT ändå vara av intresse men om det bara är ett spel där grymmaste vagnen vinner så får det nog vara :)

Det krävs viss planering, vanligt att ta position i en buske eller liknande, och sedan byta position, eller i tätare terräng/bebyggelse att man kikar runt hörn och försöker vinkla sig så att motståndarens skott rikoshetterar, att man har koll på sin omgivning osv. Men man möter vagnar som är upp till två nivåer högre/lägre än sig själv (med undantag för de första tre nivåerna eller så samt beroende på typ av stridsvagn) så ibland sitter man där i en Pz38t och möter en KV-1 :o

Fast i början har man mest lätta stridsvagnar och de flesta spelarna (15 per lag) sladdar håglöst runt och vips så vann ena laget

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Sverige i World of Tanks

Inlägg av Lasse O » 22 december 2016, 19:15

gunship skrev: Det krävs viss planering, vanligt att ta position i en buske eller liknande, och sedan byta position, eller i tätare terräng/bebyggelse att man kikar runt hörn och försöker vinkla sig så att motståndarens skott rikoshetterar, att man har koll på sin omgivning osv. Men man möter vagnar som är upp till två nivåer högre/lägre än sig själv (med undantag för de första tre nivåerna eller så samt beroende på typ av stridsvagn) så ibland sitter man där i en Pz38t och möter en KV-1 :o
Fast i början har man mest lätta stridsvagnar och de flesta spelarna (15 per lag) sladdar håglöst runt och vips så vann ena laget
Men det handlar alltså om stridsteknik? Det vore intressant med ett spel där laget om 15 pers fick bilda ett kompani eller en reducerad bataljon inkl ha en av spelarna som artillerichef.
Sedan kunde en av de 14 ge några enkla order om att ta en viss terräng, slå eller något liknande. Samspelet mellan de femton skulle bli mycket spännande fast, jag har ju inte spelat WoT så det kanske är tillräckligt intressant ändå? :)

Skriv svar