Svenska vagnar till Irak?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av Stefan Karlsson » 3 mars 2015, 09:14

Dagens hetaste nyhet:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/250-s ... 377105.svd

Jag var på besök i Tjeckien 2010 och då var affären redan klar, vagnarna lastades på båt i Nynäshamn. Då sades det att de svenska vagnarna BMP-1 (som var i mycket bra skick) skulle användas av Tjeckiska armén för att ersätta deras slitna BMP-1. I sin tur gissade man att de tjeckiska vagnarna skulle säljas vidare till ett annat land.
Det var mao känt redan då att vi indirekt bidrog till en export som inte var helt ok enligt svenska mått mätt.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av Hans » 3 mars 2015, 09:33

Intressant, tack.

Vad gjorde man på de vagnar som var avsedda för svenska Armén? Vilka modifieringar och vad uppgraderade man?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av Stellan Bojerud » 3 mars 2015, 10:06

Uppgraderingarna rörde främst trafiksäkerhet och arbetsmiljö. Blinkers, backspeglar, stolar, ljudisolering o s v.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av Hans » 3 mars 2015, 10:18


Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av sonderling » 3 mars 2015, 12:36

Äh, när jag först hörde det här på Sr P1 så trodde jag det var Svensktbyggda vagnar och inte gamla BMP.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6106452
Jag har svårt att bli indignerad.
Undrar om säljarna var så naiva? Antagligen sket dom i vem Tjeckerna sålde vidare till. Bara inte Irak lämnar över dem till IS så är det väl en bra sak. :milsmile:

Sonderling

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av tryggve » 3 mars 2015, 13:35

Jag blev lite förvånad, för jag trodde faktiskt att Irak skulle fasa ut BMP-1. Men enligt wikipedia så har de 434 vagnar nu.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28521
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av Hans » 3 mars 2015, 15:13

Jag tycker det är bra att de irakiska soldaterna får vagnar med god trafiksäkerhet och arbetsmiljö.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av mrsund » 3 mars 2015, 16:09

Hans skrev:Jag tycker det är bra att de irakiska soldaterna får vagnar med god trafiksäkerhet och arbetsmiljö.

MVH

Hans
Absolut, även de borde sträva mot nollvisionen i trafikdödligheten.

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av tryggve » 3 mars 2015, 16:33

Enligt Wikipedia så är 200 av de BMP-1 som i i irakisk tjänst nu donerade, 100 st av Grekland och 100 av Ungern. Eftersom man har haft typen i tjänst länge så finns det väl logik i att skaffa fler, det finns folk som har erfarenhet i att använda den.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av MD650 » 3 mars 2015, 16:54

sonderling skrev:Äh, när jag först hörde det här på Sr P1 så trodde jag det var Svensktbyggda vagnar och inte gamla BMP.
Sonderling
Sverige har aldrig haft några svenskbyggda vagnar utan det är, för svenska förhållanden, modifierade tjeckiska vagnar.
:)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av tryggve » 3 mars 2015, 17:02

Ungern har tydligen skänkt T-72:or också. Det verkar som om man får en uppsjö av utrustning från olika tillverkare igen. Men man vill väl inte göra sig helt beroende av USA kan man väl misstänka.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av Varulv » 3 mars 2015, 17:59

I det minst bidrar svenskene (dog uten å ville det) til kampen mot ISIS i Irak. Med tanke på at flere byer må inntas i løpet av dette året, har det irakiske militæret ikke bruk for hjuldrevet patruljekjøretøyer, oppklaringskjøretøyer og troppetransportkjøretøyer for oppdrag på landsbygda - men for beltedrevet militærkjøretøyer for ildstøtte, transport og stridsoppdrag i "hot" lokaliteter. BMP-1 er skremmende sårbart i urbane strid som sett i Syria og dels Ukraina, men erfaringene fra de samme konfliktene har vist at disse stormpanservognene har en praktisk nytteverdi i hender på kompetente menn.

De svenske BMP-1 med deres modifisering kan bli meget populært med tanke på utholdenhetsevne, manøvreringskapasitet i trange gater og økt komfort som er nærmest ikke-eksisterende i alle andre BMP-1 varianter i andre land. Det vil gjør det lettere for besetninger å utføre deres oppdrag i skjerpede omgivelser - og dermed forstørre stridsverdien av disse. De var også så godt renovert og lagret i lang tid at de vil være av prima kvalitet - en sjeldenhet i seg selv - for de irakiske militære. De svenske kravene var så voldsomt at renoveringsinnsatsen helt sikkert hadde sørget for at disse BMP-1 med den svenske betegnelsen "Pbv 501" kan være det beste kjøpet noensinne av Irak omkring utrangerte sovjetisk/østeuropeisk kjøretøymateriell.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av Sarvi » 3 mars 2015, 18:10

MD650 skrev:
sonderling skrev:Äh, när jag först hörde det här på Sr P1 så trodde jag det var Svensktbyggda vagnar och inte gamla BMP.
Sonderling
Sverige har aldrig haft några svenskbyggda vagnar utan det är, för svenska förhållanden, modifierade tjeckiska vagnar.
:)
Var det inte ex-östtyska? Eller blandar jag ihop med pbv 401 nu?

F.ö. valde Göteborgs-Posten att illustrera notisen om försäljningen med en detaljbild av fronten på en bandvagn 206 - med Hägglunds-loggan som mest framträdande fokus. Numera rättat (nej, det var inte jag som påpekade felet).

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av MD650 » 3 mars 2015, 18:13

Sarvi skrev: Var det inte ex-östtyska? Eller blandar jag ihop med pbv 401 nu?
Det kan det varit. Har dock för mig att de renoverades i Tjeckien.
:)

Användarvisningsbild
Grå vadmal
Medlem
Inlägg: 23
Blev medlem: 29 mars 2005, 22:40
Ort: Småland

Re: Svenska vagnar till Irak?

Inlägg av Grå vadmal » 3 mars 2015, 18:58

Hehe, misstänkte att det var 501:orna som nu sålts. Såg av en händelse på Teckenspråksnyheterna på SVT innan idag och där visade de filminslag med ökenfärgade bepansrade Hägglundsbandvagnar(!!!). På div. nyhetssidor nämns "bandvagnar", "pansarvagnar" och "pansarbandvagnar" hej vilt.
Jag vet inte riktigt vilka (401/501) som kom varifrån men det köptes in vagnar från Östtyskland och Bulgarien samt ngt till f.d. WP-land vill jag minnas?
När det gäller komforten så kan det väl knappast vara någon avgörande skillnad invändigt mellan en Pbv 501 och en Bmp-1?
En viktig modifiering är att man i de svenska 501:orna plockat bort laddarmen till kanonen, vilket medförde en lägre eldhastighet men också avlägsnade risken för skytten att drabbas av allvarliga klämskador.

Skriv svar