Information om andra stridsvagnars svagheter?

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
iqbad
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 5 maj 2012, 17:26

Information om andra stridsvagnars svagheter?

Inlägg av iqbad » 27 december 2014, 23:11

De som utbildas i Sverige på stridsvagn, får de ingående information om andra länders stridsvagnar och hur man bäst bekämpar dom? Eller är det saker som det endast informeras om i ofred?

Jag tänkte på de tyska användarmanualerna som finns på nätet från andra världskriget som i detalj går igenom från vilka vinklar och avstånd som de kan förväntas på genomslag på andra stridsvagnar. Finns det liknande svenska manualer?

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Information om andra stridsvagnars svagheter?

Inlägg av kblomster » 28 december 2014, 03:44

Inte bara stridsvagnsbesättningar, det fanns ett rätt vida cirkulerat häfte som hette "stridsfordonskort sovjetunionen" som innehöll sådana uppgifter (dock inte särskilt detaljerade) samt igenkänningstecken för de flesta vanliga sovjetiska fordon. Går att hitta på Tradera ibland om man vill ha det, alternativt i vissa specialbibliotek. Jag tror det finns liknande häften idag.

(Stridsfordonskorten för västmakterna innehöll igenkänningstecken men dock inte förväntad vapenverkan...)

iqbad
Medlem
Inlägg: 45
Blev medlem: 5 maj 2012, 17:26

Re: Information om andra stridsvagnars svagheter?

Inlägg av iqbad » 31 december 2014, 19:19

Tak för svar, är det någon som vet om det går att få tag i dessa stridsvagnskort i PDF någonstans?

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Information om andra stridsvagnars svagheter?

Inlägg av kblomster » 1 januari 2015, 17:05

Det vet jag inte men jag kan ju fota av mitt exemplar. Återkommer senare ikväll.

Der Löwe
Medlem
Inlägg: 2590
Blev medlem: 7 juni 2010, 20:04

Re: Information om andra stridsvagnars svagheter?

Inlägg av Der Löwe » 14 januari 2015, 20:59

Jag vet inte om det var ett reglementerad utbildnigspaket eller om befälen gjort den själv. Vi utbildades med overheadbilder med stridsfordonssiluetter och fick beskriva var vi skulle lägga ett sikte, det med i overhead film beroende på vapen och stridsfordon. Som exempel, siluett av en Btr 60, ksp 58 sikte, skulle läggas över bakpansaret då det var enda vägen ut för skyttesoldaterna. Motsvarande fanns för alla infanterivapen och motståndarfordon, jag vill minnas att en stridsvagn hade motor som var lättantändlig så man skulle om möjligt sikta lågt bak med GRG mm.

Användarvisningsbild
ola
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 2808
Blev medlem: 22 januari 2007, 20:27
Ort: Göteborg

Re: Information om andra stridsvagnars svagheter?

Inlägg av ola » 14 januari 2015, 21:14

När jag utbildades för robotskytt så hade vi följande riktpunkter

band/drivning ,tornkrans , bakpansaret , motorutrymmet
Vilja....Förmåga....Uthållighet.... Älvsborgsbrigaden

Skriv svar