Amfibiefordon på Arsenalen

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Amfibiefordon på Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 5 juni 2014, 16:19

Med anledning av att det är 70 år sedan historiens största landstigningsoperation, 6 juni 1944 så har vi plockat fram lite olika amfibiefordon ur förråden - Amfibiebil 101 (Alvis Stalwart), Terrängbil 12, Bandvagn 202 och Bandvagn m/48 (Studebaker Weasel) finns nu på plats.

I museet finns redan ett antal fordon som är mer eller mindre amfibiska, men det kanske inte framgår så tydligt i vanliga fall. I sommar lyfter vi därför fram detta lite extra. Strv T 37, Ikv 91, Pbv 302 och Bv 206 är bara några exempel, men den som genomgått störst förändring är Strv 103 där bälgen nu har rests.

På Arsenalens facebook-sida finns ett antal bilder.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Amfibiefordon på Arsenalen

Inlägg av Hans » 5 juni 2014, 17:13

Är det något av nämnda fordon som i verkligheten skulle flyta? Jag har bara plumsat med Bandvagn 206/2062 men vill minnas att det var ett antal gummilister och pluggar som skulle kollas innan och jag inbillar mig att det är 'bäst före' datum på vissa av dem.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Re: Amfibiefordon på Arsenalen

Inlägg av Kent W » 5 juni 2014, 17:34

På tal om D-agen och Weasel...jag vill minna at jag läst detta någon stans eller så har jag drömt.
Sverige "köpte" en remsa invasionsstand att rensa och överta kvarliggande materiel.
Där skulle bland annat ingått ett antal Weasels som kom till god användning hemma i Sverige.
Kan Arsenalens exemplar varit en av dessa och därmed varit med (med mindre gott resultat...) under Overlord?
Någon som vet?

Med vänlig hälsning.
Kent

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Amfibiefordon på Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 5 juni 2014, 18:06

1. Ja, alla simmar riktigt bra, Alvis, tgb 12, Bv 202, Weasel är alla konstruerade för att kunna simma och gör det riktigt bra. Strv 103 funkar även den bra i vatten, sen kan man diskutera hur användbart det är eftersom det kräver förberedelser, bra uppfart/nedfart och att ingen skjuter på dig under tiden - men visst funkar det.
Pbv 302 och Ikv 91 simmar även de riktigt bra och de kräver inte samma mängd förberedelser som 103:an.

2. Historierna om surplus per kvadratmeter är nog ganska överdrivna, de flesta experter jag pratat med hävdar att Sverige var ganska kräsna och valde ut bra exemplar som man köpte. De länder som var drabbade av kriget - Norge, Danmark, Frankrike, Holland, Belgien osv lär däremot ha fått materielen tilldelad och det kan vara därifrån som skrönorna kommer.
Det är ju sällan vittnen som själva varit på plats som sprider historierna, de har ju alla hört det av en kompis och då vet man ju hur trovärdigheten blir.
Den Weasel som finns i museet kommer från Norge och har aldrig varit i Svenska försvaret, men tyvärr finns det ingen historik kring vagnen - så var den varit vet vi inte.
Över lag är detta ett stort problem vad gäller de allra flesta fordon som finns bevarade, ingen har brytt sig om att notera ner varifrån de kom, när och annan historik - de bara "dyker upp" och vi gör vad vi kan för att försöka hitta någonting, men det är oerhört svårt. det finns inga bilder, det finns inga noteringar, i de flesta fall ingenting.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Amfibiefordon på Arsenalen

Inlägg av Hans » 5 juni 2014, 18:11

Jag var otydlig i min frågeställning. Min fråga var inte om de flöt under det kalla krigets glada dagar men om de flyter idag efter att ha varit upp till kanske 50 år i lager och på museum.

MVH

Hans

Stefan Karlsson
Medlem
Inlägg: 635
Blev medlem: 28 juli 2008, 22:09

Re: Amfibiefordon på Arsenalen

Inlägg av Stefan Karlsson » 6 juni 2014, 11:51

Sorry, läste frågan lite slarvigt.
Visst har Hans rätt i att tätningar och annat åldras eller slits och därmed tappar sin förnmåga att täta ordentligt, men jag tror nog att en hel del av fordonen ändå skulle kunna gå att sjösätta utan alltför stora bekymmer. Även om det pissar in vatten genom otäta gummilister sker det ändå inte i så vansinnigt stor hastighet att inte länspumparna klarar att transportera bort det mesta.

Problemet med att bada med fordon är alla åtgärder som måste göras efteråt, smörjning av alla delar som varit i vatten, kontroll att det inte står vatten kvar i drivknutar och på andra ställen och sen rostar. Badar man i saltvatten är det ännu värre.

Förberedelserna innan man badar med en bil/vagn syftar till att se till att det är tillräckligt tätt för att komma över, men jobbet efteråt är 10 ggr mer omfattande om man nu vill bevara fordonet och kunna göra om det hela. Känner flera personer med DUKW, Schwimmwagen, Weasel osv som vittnat om detta - det är inte bara att kasta sig ut i vattnet och ha kul, det straffar sig senare.

Stefan

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28536
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Amfibiefordon på Arsenalen

Inlägg av Hans » 6 juni 2014, 14:35

Så, tack. Nu fick jag det svaret jag ville ha :D

MVH

Hans

kblomster
Medlem
Inlägg: 586
Blev medlem: 21 augusti 2012, 18:26

Re: Amfibiefordon på Arsenalen

Inlägg av kblomster » 13 juli 2014, 00:18

Stefan Karlsson skrev:2. Historierna om surplus per kvadratmeter är nog ganska överdrivna, de flesta experter jag pratat med hävdar att Sverige var ganska kräsna och valde ut bra exemplar som man köpte. De länder som var drabbade av kriget - Norge, Danmark, Frankrike, Holland, Belgien osv lär däremot ha fått materielen tilldelad och det kan vara därifrån som skrönorna kommer.
Det är ju sällan vittnen som själva varit på plats som sprider historierna, de har ju alla hört det av en kompis och då vet man ju hur trovärdigheten blir.
Det finns minst en reserapport från en sådan inköpskommission i det f.d. hemliga arkivet efter Kungl. Arméförvaltningens Tygavdelning, som förvaras på Krigsarkivet. Synnerligen intressant läsning om Europa precis efter kriget, med massor av bilder. Jag tror tyvärr att jag skippade att fotografera av hela rasket när jag såg det eftersom jag egentligen letade efter något annat, men jag ska se om jag inte har några enstaka sidor.

Uppdatering: fotograferade visst en del sidor ändå: http://imgur.com/a/FQmQ4
Osäker på volym-ID:t men det borde vara SE/KrA/0062/D/01/016:H/F I/12

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5040
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Re: Amfibiefordon på Arsenalen

Inlägg av Battler » 13 juli 2014, 11:00

Den "erbjudna tigerstridsvagnen" hade Porsche-torn, en raritet i dag, finns bara en bevarad :wink:
__________________________________
MVH

Användarvisningsbild
Kent W
Medlem
Inlägg: 352
Blev medlem: 15 februari 2005, 19:14
Ort: Luleå

Re: Amfibiefordon på Arsenalen

Inlägg av Kent W » 13 juli 2014, 15:59

Tack kblomster för den minst sagt intressanta reserapporten!

Där på 3:e sidan står i eldskrift Fahrgestellnumer 210767 för den "Svenska" Panthern Ausf A vi gav bort på tidigt 1960-tal och som nu återfinns i Munster, Tyskland.
Jag har aldrig tidigare sett någonstans vilket Fgst.Nr den har så tack för den :D

#210767 är en februari 1944 MAN Ausf A och mest troligt en 2SS Das Reich #99.

En annan notering från reserapporten är att Sverige fick både Panthern och Tiger2:an som gåvor av Frankrike och det var då en nyhet för mig.
Gör vetskapen att vi i vår tur senare gav bort Panthern lite uthärdligare....eller kanske inte...tänk er om vi haft världens enda bevarade Befehls Panther Ausf A på vårat Svenska pansarmuseum, tanken svindlar 8O

Med vänlig hälsning, Kent.

Skriv svar