Hur man förstör en rysk pansar...

Diskussioner kring pansarfordon och dess utveckling genom tiderna.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11100
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av sveahk » 3 februari 2014, 16:23

Troligtvis har detta visats och debatterats redan i detta forum - men det är så intressant, så, osv...

I ett tyskt arkiv hittade jag denna hänvisning hur man bäst får stopp på en sovjetisk pansar. Det är den tyska 170. Inf.Divisionen som i september 1942 skickar runt ett hundratal "Merkblätter" att klistra fast på artilleripjäser och dylikt - för att känneteckna den ryska stridsvagnens sårbara ställen (rödfärgat av mig).
IMG_0001.jpg
IMG.jpg
Jag antar att det kan bekräftas av de kunniga experterna här...

Vänligen

Hans K

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av varjag » 8 februari 2014, 05:20

''Zum ankleben......'' pekar mot nåt man fäster på stridsvagnen. Vilket kräver mycken snabbhet och kallt mod....

ankleben betyder väl t.ex. att ''limma fast''.
Jag tror det handlar om de svagaste punkterna på KV- och T 34-vagnarna och kan då avse användning av s.k.
Hafthohlladung - en mina med riktad sprängverkan och tre kraftiga magneter - att hålla den på plats.

Efter placering - aktiverades laddningen efter några sekunder - och rätt placerad - Kaput!

http://de.wikipedia.org/wiki/Hafthohlladung

Varjag

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av Markus Holst » 8 februari 2014, 07:29

jag tror översta raden är en anmodan att lappen skall klistras upp på lämpligt ställe så man lär sig känna igen och enkelt kan identifiera fientliga vagnar.

Zum Ankleben am Schutzschild = Att klistra upp på skyddsplåten. Det är alltså lappen, inga vapen, som skall klistras

Brevet säger just att det är pansarigenkänningstavlor. Och så säger lappen att man skall hålla inne elden tills man är inom lämpligt skjutavstånd.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av varjag » 8 februari 2014, 10:09

Markus Holst skrev:jag tror översta raden är en anmodan att lappen skall klistras upp på lämpligt ställe så man lär sig känna igen och enkelt kan identifiera fientliga vagnar.

Zum Ankleben am Schutzschild = Att klistra upp på skyddsplåten. Det är alltså lappen, inga vapen, som skall klistras

Brevet säger just att det är pansarigenkänningstavlor. Och så säger lappen att man skall hålla inne elden tills man är inom lämpligt skjutavstånd.
Du har nog rätt.....men vilken tysk Pz-soldat kände inte igen dom vagntyperna 1943????? :roll: , Varjag

BoE_dk
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 oktober 2012, 21:42

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av BoE_dk » 8 februari 2014, 10:58

varjag skrev:Du har nog rätt.....men vilken tysk Pz-soldat kände inte igen dom vagntyperna 1943????? :roll: , Varjag
Den, som havde dem kørende frem imod sig, på rigtigt, og som havde kroppen fuld med både fight og flight.

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av Markus Holst » 8 februari 2014, 11:43

Jag är intresserad av den underliga signaturen, ingen vanlig namnteckning direkt. Vad är det för något?

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av Lasse O » 8 februari 2014, 11:53

varjag skrev:
Markus Holst skrev:jag tror översta raden är en anmodan att lappen skall klistras upp på lämpligt ställe så man lär sig känna igen och enkelt kan identifiera fientliga vagnar.
Zum Ankleben am Schutzschild = Att klistra upp på skyddsplåten. Det är alltså lappen, inga vapen, som skall klistras
Brevet säger just att det är pansarigenkänningstavlor. Och så säger lappen att man skall hålla inne elden tills man är inom lämpligt skjutavstånd.
Du har nog rätt.....men vilken tysk Pz-soldat kände inte igen dom vagntyperna 1943????? :roll: , Varjag
Varjag hade ursprungligen rätt. Skisserna visar de platser man lämpligast placerade t ex Haft-Hohlladungen eller brännflaskor. Att tolka det som att man fäste lapparna på egna pjäser för att identifiera sovjetiska stridsfordon är knappast trovärdigt. Varför skulle man annars peka på vilka områden på ryska stridsfordon som är sårbara för angrepp ovanifrån?
Motsvarande bilder på sårbara punkter på stridsfordon finns det också gott om i svenska infanterireglementen från 40-talet.

BoE_dk
Ny medlem
Inlägg: 14
Blev medlem: 30 oktober 2012, 21:42

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av BoE_dk » 8 februari 2014, 13:52

Der er Schutzschild på Panzerschrek. Kan originalen passe her?

Læs også "Der panzerknacker", f.eks. på http://chomikuj.pl/mirmonia/II+Wojna/Po ... 225635.pdf

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av Lasse O » 8 februari 2014, 14:55

BoE_dk skrev:Der er Schutzschild på Panzerschrek. Kan originalen passe her?

Læs også "Der panzerknacker", f.eks. på http://chomikuj.pl/mirmonia/II+Wojna/Po ... 225635.pdf
Det är inte samma typ av bilder. Annars är det en intressant länk du skickade. Nu har jag mycket att läsa :D
Kiitoksia!

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13574
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av Markus Holst » 8 februari 2014, 15:47

Lasse Odrup skrev:
varjag skrev:
Markus Holst skrev:jag tror översta raden är en anmodan att lappen skall klistras upp på lämpligt ställe så man lär sig känna igen och enkelt kan identifiera fientliga vagnar.
Zum Ankleben am Schutzschild = Att klistra upp på skyddsplåten. Det är alltså lappen, inga vapen, som skall klistras
Brevet säger just att det är pansarigenkänningstavlor. Och så säger lappen att man skall hålla inne elden tills man är inom lämpligt skjutavstånd.
Du har nog rätt.....men vilken tysk Pz-soldat kände inte igen dom vagntyperna 1943????? :roll: , Varjag
Varjag hade ursprungligen rätt. Skisserna visar de platser man lämpligast placerade t ex Haft-Hohlladungen eller brännflaskor. Att tolka det som att man fäste lapparna på egna pjäser för att identifiera sovjetiska stridsfordon är knappast trovärdigt. Varför skulle man annars peka på vilka områden på ryska stridsfordon som är sårbara för angrepp ovanifrån?
Motsvarande bilder på sårbara punkter på stridsfordon finns det också gott om i svenska infanterireglementen från 40-talet.
De kallas i brevet för Panzer-Erkennungstafeln, vilket väl kort och gott kan översättas med pansarigenkänningsskyltar. Alltså skyltar med vars hjälp man känner igen pansar... Dessutom visar de veka punkter, dvs var man kan applicera saker eller, möjligen, vart man skall sikta, och talar även om att inte skjuta förrän man är inom gynnsamt skjutavstånd.

Så vi har nog rätt båda två.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av Lasse O » 8 februari 2014, 16:22

Markus Holst skrev:
Lasse Odrup skrev:
varjag skrev:
Markus Holst skrev:jag tror översta raden är en anmodan att lappen skall klistras upp på lämpligt ställe så man lär sig känna igen och enkelt kan identifiera fientliga vagnar.
Zum Ankleben am Schutzschild = Att klistra upp på skyddsplåten. Det är alltså lappen, inga vapen, som skall klistras
Brevet säger just att det är pansarigenkänningstavlor. Och så säger lappen att man skall hålla inne elden tills man är inom lämpligt skjutavstånd.
Du har nog rätt.....men vilken tysk Pz-soldat kände inte igen dom vagntyperna 1943????? :roll: , Varjag
Varjag hade ursprungligen rätt. Skisserna visar de platser man lämpligast placerade t ex Haft-Hohlladungen eller brännflaskor. Att tolka det som att man fäste lapparna på egna pjäser för att identifiera sovjetiska stridsfordon är knappast trovärdigt. Varför skulle man annars peka på vilka områden på ryska stridsfordon som är sårbara för angrepp ovanifrån?
Motsvarande bilder på sårbara punkter på stridsfordon finns det också gott om i svenska infanterireglementen från 40-talet.
De kallas i brevet för Panzer-Erkennungstafeln, vilket väl kort och gott kan översättas med pansarigenkänningsskyltar. Alltså skyltar med vars hjälp man känner igen pansar... Dessutom visar de veka punkter, dvs var man kan applicera saker eller, möjligen, vart man skall sikta, och talar även om att inte skjuta förrän man är inom gynnsamt skjutavstånd.

Så vi har nog rätt båda två.
Det kan nog stämma :) särskilt som 240.pvbat enligt sändlistan fick betydligt fler exemplar än varje infanteriregemente.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28540
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av Hans » 8 februari 2014, 16:37

Hohlladungen och Molotovs på de främre bandplattorna 8O ?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av Dalmas » 8 februari 2014, 20:25

Man dock undra varför infanteristerna ska behöva klättra på vagnarna med sina fästladdningar. Fästladdningarna slog igenom pansaret på en t34 och kvI-II oavsett var den placerades. :) Instruktionerna om sårbara punkter gäller sannolikt kanonskytte.

Ben
Medlem
Inlägg: 8761
Blev medlem: 20 juni 2002, 14:58
Ort: Sverige

Re: Hur man förstör en rysk pansar...

Inlägg av Ben » 8 februari 2014, 22:14

Inte för att jag är någon expert på det här ämnet, men språkligt sett är väl saken klar: Lappen ska klistras på skyddsplåten. När så ryskt pansar dyker upp ska männen vid pjäsen raskt kunna se vilken typ de har att göra med och sikta därefter. Samt se till att hålla inne elden till dess att avståndet är förmånligt.

Skriv svar